کد خبر: ۱۰۶۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۹

علاوی: سرنوشت عراق و سراسر خاورمیانه روشن نیست

به بحرانی شبیه وضعیت کوبا در اکتبر سال ۱۹۶۲ میلادی نزدیک می‌شویم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:ایاد علاوی، رئیس ائتلاف «العراقیه» عراق اعلام کرد که غرب باید سیاست خود را در سراسر منطقه خاورمیانه تغییر دهد. 

به گزارش دویچه‌وله، ایاد علاوی در مصاحبه با هفته‌نامه «اشپیگل» گفت که عقیده دارد در منطقه خاورمیانه و همچنین در آمریکا ترس از جنگی تازه دامن گسترده است. 

این سیاستمدار عراقی گفت: «ما به بحرانی شبیه وضعیت کوبا در اکتبر سال ۱۹۶۲ میلادی نزدیک می‌شویم و در همه‌جا سموم جنگ به مشام می‌رسد.» 

ایاد علاوی در گفت‌وگو با اشپیگل که خلاصه آن شنبه در اینترنت منتشر شد با انتقاد از خط مشی کشورهای غربی در منطقه گفت که ایالات متحده آمریکا، ناتو و کشورهای اروپایی باید سیاست خود را در سراسر منطقه، از آسیای میانه تا خاورمیانه از ریشه تغییر دهند. 

علاوی گفت: «سیاست مبارزه با تروریسم از ابتدا بر پایه‌ای نادرست قرار گرفت. با این شیوه از مبارزه نه تنها طالبان در افغانستان شکست نخورد، بلکه قوی‌تر شد و شبکه القاعده نیز نیروی بیشتری گرفته است.» 

نخست‌وزیر پیشین عراق گفت که افزایش خشونت در عراق تصادفی نیست، بلکه روندی سیستماتیک دارد و شمار گروه‌های افراطی هر روز بیشتر می‌شود. 

وی افزود: «عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از نظر سیاسی بسیار مهم است، اما عواقبی خطیر دارد چرا که در کشور نه شالوده سیاسی محکمی پدید آمده و نه قوه قهریه نیرومندی شکل گرفته که بتواند ثبات و امنیت برقرار کند.» 

به گفته علاوی، در عراق وضعی پیش آمده که دیگر هیچ کس به دیگری اعتماد ندارد و آینده‌ کشور و سراسر منطقه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. 

این سیاست‌مدار عراقی با اشاره به تشدید حملات تروریستی در این کشور از چند هفته گذشته گفت که خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی، به نیروهای شورشی توانی تازه می‌دهد تا به خشونت و کشتار در کشور دامن بزنند. 

علاوی تاکید کرد، نگران آن است که اوضاعی شبیه کشتارهای پرتلفات سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ پیش بیاید که روزانه چندصد تن عراقی جان خود را از دست می‌دادند. 

به نظر علاوی در آن صورت عراق با وضعیتی خطرناک روبه‌رو خواهد شد چرا که دیگر نیروهای ائتلاف نیستند که بتوانند با جنگ داخلی مقابله کنند. 

بنا بر این گزارش، ائتلاف نیروهای سکولار العراقیه به رهبری ایاد علاوی در انتخابات ماه مارس گذشته بیشترین آرا را به دست آورد، اما به آرای کافی برای تشکیل دولت دست نیافت؛ از آن زمان میان جناح‌های سیاسی گوناگون جلسات بی‌شماری بر سر تشکیل دولت برگزار شده اما تا از این مذاکرات بی‌پایان کنون هیچ نتیجه مشخصی به دست نیامده است.
این در حالی است که تا سه‌شنبه هفته جاری آخرین یگان‌های نظامی ارتش ایالات متحده خاک عراق را ترک می‌کنند. ۵۰ هزار نیروی آمریکایی که در عراق باقی می‌مانند به وظایف مشاوره و آموزش نیروهای انتظامی عراق خواهند پرداخت. تا پایان سال ۲۰۱۱ قرار است تمام نیروهای خارجی خاک عراق را ترک کنند. 

طالبانی: تروریسم در عراق رو به کاهش است

رئیس جمهور عراق اظهار داشت: با وجود حملات تروریستی که اخیرا در عراق همزمان با خروج آخرین یگان نظامی آمریکا صورت گرفت تروریسم در عراق رو به کاهش است. 

به گزارش خبرگزاری کویت، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق در دیدار با جیمز جفری، سفیر آمریکا در بغداد اظهار داشت: نیروهای عراقی در مسیر خود حرکت می‌کنند و حملات تروریستی هرگز موجب توقف آنها نمی‌شود. 

وی با اشاره به همکاری مردمی روزافزون با نیروهای امنیتی عراق تاکید کرد: وسعت اجرای طرح‌های تروریستی رو به کاهش مداوم است و نیروهای امنیتی برخی از تروریست‌هایی که در حملات اخیر در بغداد و دیگر استان‌های عراق دست داشته‌اند را بازداشت کرده است. 

طالبانی افزود عراقی‌ها به آمریکا به عنوان یک هم پیمان و دوست دائم عراق می‌نگرند و از دولت و ملت آمریکا می‌خواهند به ملت عراق در آزادسازی عراق کمک نمایند. 

رئیس جمهور عراق خاطر نشان کرد: ملت عراق ملتی وفادار است و کسانی را که در کنار آنان در زمان سختی ایستادند و از مبارزات آنان در جهت آزادسازی آزادی و دموکراسی پشتیبانی کردند فراموش نمی‌کند. 

در این دیدار آخرین تحولات سیاسی عراق و گفت‌وگوها و دیدارهای جاری میان جنا‌ح‌ها و گروه‌های سیاسی عراق با هدف تشکیل دولت آینده بررسی شد. 

از سوی دیگر جیمز جفری تاکید کرد که کشورش همان‌گونه که برای رهایی از دیکتاتوری در کنار عراقی‌ها ایستاد و در بازسازی این کشور به آنها کمک کرد به حمایت و پشتیبانی خود از توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و زمینه‌های دیگر ادامه خواهد داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین