کد خبر: ۱۰۶۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۸

تیم ملی بسکتبال ایران به کرواسی باخت

حدادی امتيازآورترين بازيكن ميدان شناخته شد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: تیم ملی بسکتبال ایران دومین بازی خود را در رقابت‌های بسکتبال قهرمانی جهان با شکست پشت سر گذاشت. 

کوارتر سوم بازی با نمایش خوب حامد حدادی و همبازیانش با برتری قهرمانان آسیا به پایان رسیده بود. حدادی با 27 امتیاز، امتیازآورترین بازیکن بازی شناخته شد. 

یکشنبه دومین روز از شانزدهمین دوره رقابت های جهانی بسکتبال در سالن عبدی ایپک چی شهر استانبول برگزار شد.
 
در این روز تیم ملی بسکتبال ایران بازی دوم خود در گروه B این رقابت‌ها را با نتیجه 75 بر 54 به کرواسی واگذار کرد. 

تیم ایران که بازی نخست خود را مقابل برزیل با نتیجه 81 بر 65 واگذار کرده بود، دوشنبه در ادامه رقابت‌ها به مصاف تونس می‌رود. 

کوارتر نخست: 

دو امتیاز نخست بازی برای تیم کرواسی به ثبت رسید، اما بلافاصله حامد حدادی آن را جبران کرد. در این کوارتر بازیکنان تیم ایران با اعتماد به نفس خاصی بازی را شروع کرده و حمله‌های پرشماری را روی سبد حریف انجام می‌دادند که اغلب با دفاع خوب کرواسی دفع می‌شد. در دقایقی که بازی با نتیجه 4 بر 4 مساوی ادامه داشت، این یوکیچ بود که کرواسی را با پرتاب 3 امتیازی اش پیش انداخت، اما بلافاصله حدادی با یک پرتاب زیبای 3 امتیازی دیگر این عقب‌ماندگی را جبران کرد. پس از آن کرواسی دو امتیاز دیگر پیش افتاد، اما این بار حدادی که گویا از قبل چند پرتاب 3 امتیازی را برای این بازی کنار گذاشته بود، با شوتی زیبا ایران را 11 بر 12 پیش انداخت. 

گرچه در این کوارتر تیم ایران هفت دقیقه را پایاپای و بسیار خوب بازی کرد، اما در سه دقیقه پایانی با نمایش ضعیف و از دست دادن فرصت‌ها، امتیازهای زیادی را به تیم مقابل واگذار کرد تا در پایان با نتیجه 22 بر 13 بازنده میدان باشد. این در حالی است که در پنج دقیقه نخست بازی در زمان اول مسابقه نتیجه 9 بر 9 برابر بود. 

حدادی با 8 امتیاز امتیازآورترین بازیکن این کوارتر بود. 

کوارتر دوم: 

در ابتدای این کوارتر، ایمان زندی برای 9 ثانیه وارد زمین شد، اما بلافاصله بیرون رفت تا سامان ویسی کار خود را در زمین آغاز کند. باز هم در این یک چهارم زمانی از بازی، یک پرتاب 3 امتیازی اختلاف تیم کرواسی را بیشتر کرد. پس از آن تیم ایران سعی در کنترل بازی داشت و توانست تا حدودی با امتیازهای کامرانی و حدادی اختلاف خود را کمتر کند. پیش از استراحت فنی این کوارتر ایران با نتیجه 25 بر 15 از حریف خود عقب بود. 

در این کوارتر هر چه حدادی نزدیک تر به سبد بازی کرد، توانست امتیازهای بیشتری را برای ایران به ارمغان بیاورد. زندی، کار دوست و داوودی نیز در این یک چهارم برای تیم ایران بازی کردند، اما در پایان، این کوارتر با نتیجه 11 بر 22 به نفع کرواسی به پایان رسید و نتیجه نیمه نخست بازی نیز 44 بر 24 به نفع کرواسی تمام شد. در این کوارتر نیز حامد حدادی 15 امتیاز کسب کرد. 

کوارتر سوم: 

در زمان سوم بازیکنان کرواسی که گویا شور بیشتری برای رقابت داشتند، دقایقی زودتر به میدان آمده و مشغول گرم کردن شدند. مربیان تیم برزیل نیز با حضور در جایگاه رسانه‌ای سالن مشغول نظاره بازی بودند. دراین شرایط بازی شروع شد و ارسلان کاظمی نخستین امتیاز کوارتر سوم را کسب کرد. حدادی نیز با نزدیک شدن به سبد توانست برای ایران امتیازآور باشد.


ارسلان کاظمی و حامد حدادی، دو ستاره تیم ایران در این یک چهارم بودند که توانستند با نمایش خوب خود، تماشاگران و حتی سایر هم‌تیمی‌های خود را به وجد آورند تا مجموع فاصله ی 20 امتیاز اختلافی که ایجاد شده بود، کمتر شود. همین فشار تیم ایران بود که سرمربی کرواسی را در میانه این کوارتر مجبور کرد، درخواست تایم اوت کند. 

10دقیقه سوم بازی برای ایران پر شور ادامه پیدا کرد و تشویق‌های ایران – ایران تماشاگران نیز حال و هوای‌های خاصی به سالن داده بود. همین مسأله باعث از بین رفتن تمرکز کروات‌ها نیز شد. این موضوع به خوبی در خراب شدن پرتاب‌های 3 امتیازی بازیکنان کرواسی مشهود بود. ایران این کوارتر را با نتیجه 16 بر 9 به سود خود پایان داد، اما باز هم در مجموع امتیازها با نتیجه 53 بر 40 از حریف خود عقب بود. 

در این کوارتر پس از حدادی که در مجموع 21 امتیاز کسب کرده بود، کاظمی نیز امتیازهایش را به عدد 8 رسید. 

کوارتر چهارم: 

بازیکنان کرواسی یک چهارم پایانی بازی را با هجوم آغاز کردند. آنها با چند حمله سرعتی و پیاپی بازی ضعیف کوارتر سوم را جبران کرده و اختلاف امتیازها را باز هم بیشتر کردند. در پایان این کوارتر ایران نتیجه را 22 بر 14 و در مجموع 75 بر 54 به حریف خود واگذار کرد. 

در این بازی کرواسی با بازی سرعتی، تکنیک فردی و تاکتیک گروهی بازی خود را به تیم ایران دیکته کرد. اگر چه بسکتبالیست‌های ایران نیز نشان دادند، حریف دست‌و پا بسته‌‌ای نیستند و برای جنگیدن به استانبول آمده‌اند. نکته بسیار مهم از دست دادن امتیاز در تیم ایران در زمانی بود که حامد حدادی در اثر خستگی زمین را ترک می کرد و تیم حریف در حملات پیاپی خود به امتیاز می رسید. در این لحظات حساس و دشوار نبود صمد نیک خواه بهرامی و حامد آفاق در تیم ملی بسکتبال ایران به خوبی به چشم می‌آمد. 

ایران روی هم رفته بازی دوم خود را در این رقابت‌ها را در حالی واگذار کرد، که همانند بازی نخست خود برابر برزیل باز هم بازی قابل قبول و نسبتا خوبی را از خود به نمایش گذاشته و مورد تشویق تماشاگران قرار گرفتند. 

حاشیه های دیدار ایران - کرواسی 

- پس از معرفی گوینده سالن، مردان بسکتبال ایران با لباس‌های قرمز رنگ وارد زمین شدند و پرتاب به سمت سبد را تمرین کردند. 

- پس از ایران، دوازده بازیکن تیم کرواسی با لباس‌های سنتی شطرنجی سفید و قرمز خود وارد زمین شده و در نیمه زمین مشغول گرم کردن خود شدند. 

- گرم کردن بازیکنان دو تیم، معرفی آنها و پخش سرودهای ملی 20 دقیقه به طول انجامید. 

- تماشاگران ایرانی و کروات نیز بخش‌هایی از سالن را به خود اختصاص داده و به تشویق تیم‌های ملی خود می‌پرداختند. 

- پیش از دیدار ایران و کرواسی دو تیم آمریکا و اسلوونی از همین گروه به مصاف هم رفتند که آمریکا با نتیجه 99 بر 77 بر حریف خود چیره شد. گرچه حدود 80 درصد سالن 12 هزار و 500 نفری عبدی ایپک چی استانبول، اسلونیایی بودند، باز هم این تیم قدرتمند اروپایی که سال پیش چهارم اروپا شد، نتوانست از پس آمریکا بربیاید. در این دیدارابراهیم گوتای، بسکتبالیست بلند آوازه تیم ملی ترکیه که تا سال 1996 در این تیم بازی می‌کرد، به عنوان مفسر شبکه ان تی وی اسپور در سالن حاضر بود. 

- تیم ایران یک متخصص طب سوزنی از چین را به همراه دارد که همواره همراه کادر فنی تیم در محل تمرین و در نیمکت فنی حضور دارد. 

-مهم‌ترین مسئول ورزشی ایران پیش از شروع مسابقه سراجی، مدیرکل حوزه دفتر ریاست سازمان تربیت بدنی بود. لحظاتی پیش از آغاز رقابت، سایر مسئولان ورزشی و دیپلماتیک ایران نیز در جایگاه ویژه حضور یافتند. پس از حضور این افراد در سالن، اعضای تیم ملی و کادر فنی به سمت آنها رفته و ابراز احترام کردند. این کاری بود که بازیکنان در طرف دیگر سالن برای تماشاگران نیز انجام دادند. 

- داوری، کامرانی، ساهاکیان، کاظمی و حدادی 5 نفر نخست تیم ایران بودند که بازی را شروع کردند. در طرف مقابل نیز یوکیچ، کوش، توماس، تومیچ و بانیچ به میدان آمدند. 

- بازی راس ساعت 20 و 33 دقیقه یکشنبه - به وقت تهران - آغاز شد. 

بسکتبال کرواسی در یک نگاه 

تیم کرواسی به عنوان یکی از تیم‌های صاحب سبک بسکتبال در بلوک شرق، پس از آن که در سال 1992 حضورش را به عنوان کشوری مستقل در فدراسیون جهانی بسکتبال ثبت کرد، تا کنون نتایج درخشانی را کسب کرده است. این تیم در بازی‌های المپیک بارسلون به مدال نقره المپیک دست یافت و در نخستین حضور خود در رقابت‌های جهانی بسکتبال در سال 1994 در مکان سوم ایستاد. پس از این عنوان های چشم گیر، کرواسی در رده‌های بین‌المللی دستاوردهای چندانی نداشت تا آن که در بازی های المپیک 2008 پکن به عنوان ششمی رسید و در رقابت‌های سال 2009 قهرمانی اروپا با کسب عنوان ششمی به کار خود پایان داد. با این حال تیم ملی بسکتبال کرواسی هم اکنون در رده 15دنیا یعنی یک پله پایین‌تر از برزیل قرار دارد. 

مربی این تیم نیز جوزیپ ورانکوویچ است و با بازگشت دو بازیکن خوب این تیم که در رقابت‌های سال پیش قهرمانی اروپا غایب بودند، چشم به کسب عنوان در رقابت‌های سال 2010 دارد. "روکولنی یوکیچ" و "مارکو پاپوویچ" از بهترین بازیکنان این تیم در فصل 2009 بودند، گرچه از "مارکو توماس" و "استانکو باراچ" به عنوان بازیکنان برتر این تیم یاد می‌کنند. از میان دوازده بازیکن این تیم، یوکیچ در باشگاه فنرباچه استانبول بازی می‌کند و سایر بازیکنان در لیگ‌های کرواسی، روسیه، اسپانیا، ایتالیا و لیتوانی بازی می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین