کد خبر: ۱۰۶۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۶

وکیل خانواده‌ی فرهاد، به پخش بدون اجازه‌ی آثار این خواننده ایرانی از صدا و سیما معترض است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در آستانه‌ی 9 شهریور ماه و هشتمین سالروز درگذشت فرهاد مهراد، همچنان وكیل خانواده‌ی این هنرمند از اعتراض خانواده‌ی فرهاد به پخش بدون اجازه‌ی آثار این خواننده ایرانی از صدا و سیما معترض است و می‌گوید: «وضعیت برگزاری جایزه‌ی «فرهاد» نامشخص است و امیدواریم در شرایط مساعد برگزار شود.»

صالح نیكبخت، وكیل خانواده‌ی فرهاد، درباره‌ی آخرین وضعیت جایزه و پخش آثار فرهاد گفت: در آستانه‌ی سالگرد فوت «فرهاد» به عنوان نخستین خواننده‌ی پاپ كه صدای او در اندک زمانی با استقبال عموم مردم موجه شد، باید بگویم كه هنوز صدا و سیما بدون اخذ رضایت از ورثه‌ی نامبرده ( همسر و خواهر او) صدا و موسیقی‌های مربوط به آواز و ترانه‌های این هنرمند را از رادیو و تلویزیون و كانال‌های مختلف پخش می‌كند.

و بعضا از موسیقی ترانه‌های او در بعضی از برنامه‌ها كه شاید افراد دیگر هم برای صدا و سیما تهیه كرده باشند، استفاده می‌كند و این موضوع همچنان مورد اعتراض ورثه‌ی آن مرحوم است.

وی یادآور شد:متأسفانه علی‌رغم اینكه در سال گذشته اقداماتی از طرف خانواده‌ی فرهاد با وكالت من صورت گرفت تا حقوق مادی و معنوی این خواننده‌ی معروف تامین شود، تا كنون نه صدا و سیما این حقوق را پرداخت كرده و علی‌رغم اعتراض خانواده‌ی «فرهاد» به انتشار موسیقی و صدای او به این كار ادامه داده است.

به همین جهت اعتراض این خانواده به جای خود باقی است و همچنان بحث درباره‌ی اینكه صداوسیما یک نهاد فرهنگی و آموزشی است و خانواده نخواستند از طریق مراجع قضایی اقدام كنند نیز وجود دارد.

نیكبخت در عین حال گفت: ولی در نهایت طبق آخرین صحبت‌هایی كه با همسر ایشان داشتم، مقرر شد به زودی مجددا به صدا و سیما به صورت رسمی این موضوع را اعلام كنیم، چنانچه همچنان به پخش صدا و موسیقی ترانه‌های فرهاد ادامه دهند، از طریق قانونی اقدام كنیم.

این وكیل درباره‌ی روند برگزاری جایزه‌ی «فرهاد» نیز، گفت: از سال گذشته، كسی كه قرار بود این جایزه را برگزار كند و متولی این كار شود و موسسه‌ای به نام «خانه‌ی فرهاد» از طرف مراجع قضایی به ترتیب از انجام این كار عزل و موسسه نیز به حكم دادگاه منحل شده است.

وی خبر داد:خانواده‌ی فرهاد در نظر دارند با توجه به شرایط فعلی در كشور، خود به نحو مقتضی و با هماهنگی با خوانندگان، موسیقی‌دانان، شاعران، نویسندگان و طرفداران فرهاد نسبت به برگزاری این جشنواره در شرایط مساعد اقدام نمایند.

فردا، نهم شهریور ماه، مصادف با ششمین سالروز درگذشت فرهاد مهراد، خواننده ایرانی است.

فرهاد مهراد 29 دی ماه 1322 در تهران به‌دنیا آمد. او در سال 48 ترانه «مرد تنها» را برای فیلمی به كارگردانی مسعود كیمیایی خواند و پس از آن «جمعه»، «هفته خاكستری»، «آیینه‌ها»، «گنجشگك اشی‌مشی»، «آوار»، «شبانه2» با صدای فرهاد ثبت شدند.

یک ‌روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، 23 بهمن‌ماه 1357 ، با صدای این خواننده‌ی معاصر، ترانه‌ی «وحدت»، در وصف پیامبر اكرم (ص) ماندگار شد و پای ثابت موسیقی‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است.

از این هنرمند معاصر در سال 1372 آلبوم‌های «خواب در بیداری» و سال 1376 «برف» منتشر شده است.

برخی از اهالی مطرح عرصه‌ی سینما و تئاتر تاكید دارند كه ضروری است هنرپیشه‌های سینما و تئاتر، ساعت‌ها ترانه‌های ماندگار فرهاد را گوش دهند، چرا كه كمتر خواننده‌ای همانند فرهاد بر ارزش و محتوای واژگان تاكید داشته است.

گفته می‌شود، زمانی كه توده‌های مردم‏ كمتر با شعر نو عجین و آشنا بودند، شعر نو با صدای فرهاد‏،‌ برای توده مردم ‌آشنا شد و مورد استقبالشان قرار گرفت.

از مهرماه 1379 بیماری، فرهاد مهراد جدی شد و در سال 1381 برای درمان به فرانسه رفت و سرآخر در نهم شهریورماه همان سال، پس از مدتی اغما در بیمارستان، در سن 59 سالگی درگذشت و در سیزدهم شهریور در گورستان تیه در پاریس دفن شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین