کد خبر: ۱۰۶۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۰
خواجه سروی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم:

بنای وزارت علوم این است که در دانشگاه‌ها فضای دینی را حاکم کند

اگر شهید هم می‌شدم برای تغییر رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان اقدام می‌کردم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، درباره تغییر رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: 19 سال هیچ وزیری جرأت نکرد به این دانشگاه برود. بنده گفتم که اگر شهادت هم نصیبم شود به آنجا می‌روم و این کار (تغییر رئیس دانشگاه) را انجام می‌دهم.

غلامرضا خواجه سروی عصر یکشنبه در نشست ضیافت اندیشه در تالار شهید چمران دانشگاه تهران که به ابتکار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: در زمینه تغییر رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان بنده رفتم و این کار را کردم.

هر چه نماینده اصلاح‌طلب و منفعت‌طلب بود، آمدند و وزارت علوم را به‌خاطر تغییر رئیس این دانشگاه تحت فشار قرار دادند؛ دانشگاهی که مسجد، دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و حراست ندارد.

وی برنامه وزیر علوم دولت دهم را با عناوین "تربیت عالم ملکوتی" و "حاکمیت گفتمان دین‌محوری" نام برد و گفت: این برنامه‌ها با همکاری دانشجویان مسلمان در دانشگاه‌ها محقق می‌شود.

در بحث عفاف و حجاب در دانشگاه‌ها همه باید همکاری کنند و صرف طرح انتقادات مسأله‌ای حل نمی‌شود. بنای وزارت علوم این است که در دانشگاه‌ها فضای دینی را حاکم کند و مشخص است اگر جمع متدینین با ما همراهی نکنند نمی‌توانیم موفق شویم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در پاسخ به انتقاد دانشجویی مبنی‌بر حضور اساتیدی در دانشگاه که تحت عنوان "سکولار" قلمداد می‌کرد، گفت: اینکه به‌طور مکرر و کلی بخواهیم استادان دانشگاه‌مان را سکولار بنامیم، اثباتش مشکل است. حال ممکن است در میان اساتید هم افرادی سکولار وجود داشته باشند ولی اینکه همه استادهای دانشگاه را سکولار بنامیم درست نیست.

خواجه‌سروی، از برنامه وزارت علوم در راستای تکلیف نمودن بر اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها جهت انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: این منجر می‌شود که هم اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به حوزه فرهنگی و اجتماعی کمک کنند و هم محیط دانشگاه به سمت پذیرش تفکرات سکولاریستی نرود.

وی در پاسخ به اعتراض یکی از دانشجویان نسبت به برخی فعالیت‌های سیاسی غیرقانونی در دانشگاه‌ها، گفت: بخشی از تشکل‌های سیاسی در دانشگاه‌ها فعالیت غیرقانونی داشتند که تلاش وزارت علوم این بوده تا به حیات‌شان خاتمه دهد. برخی تشکل‌ها نیز بوده‌اند که از تطبیق خود با آئین‌نامه‌ها و قوانین سرباز می زدند که این موضوع را باید با حوصله جلو ببریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: روال وزارت علوم در پیش گرفتن برخورد چکشی نیست و سعی می‌شود به ایجاد هم فهمی در شیوه اعمال قانون برسیم لذا بیش از آنکه بخواهیم تحکم کنیم باید با تعامل و گفت‌و گو رفتار می‌کنیم اما از اجرای قانون نیز کوتاه نمی‌آئیم.

خواجه سروی که با 8 سئوال کتبی درباره مشکلات فرهنگی دانشگاه تربیت معلم تهران مواجه شده بود، گفت: به دانشجویان دانشگاه تربیت معلم نوید می‌دهم که به‌زودی مشکلات این دانشگاه در وهله اول کم می‌شود و بعد هم به‌طور کلی مشکل حل می‌شود.

حل مشکلات این دانشگاه مستلزم همکاری چند دستگاه است. این دانشگاه از نظر فیزیکی باید یک‌جا جمع شود تا مشکلاتی که برای خواهران دانشجو به‌خصوص در حصارک کرج ایجاد می‌شود کمتر شود.

غلامرضا خواجه‌سروی از تدوین سند راهبردی فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها در دولت دهم خبر داد و گفت: 12 اولویت راهبردی در این سند در نظر گرفته شده که 11 اولویت آن در مسائل تربیتی و فرهنگی و اجتماعی است و اولویت دوازدهم این سند در حوزه تربیت سیاسی است.

معاون وزیر علوم افزود: هدفمان در دانشگاه این است که برای نظام جمهوری اسلامی ایران کادرسازی کنیم، کادری که هم در زمینه کار سیاسی آموزش دیده باشد و از جنبه‌های اخلاقی و تربیتی برجسته باشد. اگر در این زمینه‌ها هزینه‌های نیز صورت می‌گیرد هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است. 

گفتنی است که وزیر علوم نیز دیروز گفته بود که دانشگاهی که مخالف با فرهنگ بسیجی باشد را با خاک یکسان می‌کنیم.

وزیر علوم یکشنبه در مراسم افتتاح طرح‌های عمرانی دانشگاه علم و صنعت، گفت: اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که در آن متدینین، فرهنگ انتظار و فرهنگ بسیج مورد تمسخر قرار گیرد، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که صدای اذان ظهر در آن بلند نشود به بهانه اینکه به کلاس‌های درس آسیبی نرساند، اگر دانشگاهی وجود داشته باشد که روحانی نتواند در آن وارد شود و ... اگر این دانشگاه وجود داشته باشد مردم ایران، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه آن را با خاک یکسان می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین