کد خبر: ۱۰۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۵

جان وو جایزه شیر طلای جشنواره ونیز را دریافت کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: برگزارکنندگان جشنواره فیلم ونیز روز جمعه با اعطاء جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد از فیلم‌ساز باسابقه هنک کنگی تقدیر کردند. 

این جایزه با حضور مارکو مولر مدیر هنری جشنواره ونیز، کوئنتین تارانتینو فیلم‌ساز آمریکایی و رئیس هیأت داوران بخش مسابقه این دوره جشنواره و تسویی هارک فیلم‌ساز هنگ کنگی به جان وو اهداء شد.

فیلم‌ساز 63 ساله که اولین بار سال 1989 با فیلم «قاتل» مورد توجه قرار گرفت، جایزه خود را به مادرش تقدیم کرد و گفت: «وقتی جوان‌تر بودم، زمانی که فیلم‌ساز شدن یک رویای احمقانه بود، یاد گرفتم ناممکن می‌تواند ممکن شود.»

وو افزود: «من این جایزه را به کسی تقدیم می‌کنم که اولین‌بار من را با سینما آشنا و مسیر زندگی‌ام را مشخص کرد، کسی که به من گفت اگر ذهنت متوجه چیزی باشد باید همان کار را انجام بدهی و او مادر عزیزم بود.»

روز جمعه همچنین «فرمانروایی آدمک‌شان» فیلم جدید جان وو برای اولین بار در دنیا در بخش خارج از مسابقه شصت و هفتمین جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

او این فیلم اکشن را با همکاری سو چائو-پین کارگردانی کرده است. میشل یو بازیگر سرشناس چینی نقش اصلی فیلم رزمی «فرمانروایی آدمکشان» را بازی می‌کند که داستان آن در چین باستان روی می‌دهد.

ستاره فیلم «اژدهای کمین کرده، ببر پنهان» در این فیلم نقش یک آدمکش حرفه‌ای را دارد که وظیفه‌اش نگه‌داری از بقایای یک راهب بودایی اسرارآمیز است.

مارکو مولر روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی به وو گفت: «تو در فیلم‌هایت رسم و رسوم چینی را به بهترین شکل با فیلم‌های آوانگارد تلفیق می‌کنی.»

جان وو اخیرا پس از 16 سال کار در هالیوود به چین بازگشت و فیلم پرهزینه «رد کلیف» را ساخت. او در هالیوود فیلم‌هایی چون «تیر شکسته» با بازی جان تراولتا، «تغییر چهره» با حضور تراولتا و نیکلاس کیج و «ماموریت: غیرممکن 2» با بازی تام کروز را کارگردانی کرده است.

او درباره بازگشت به سرزمین مادری‌اش گفت: «من فصلی جدید با رویاهای جدید را آغاز کرده‌ام.»

روز جمعه فیلم «جایی» به کارگردانی سوفیا کوپولا کارگردان آمریکایی برای اولین‌بار در دنیا در بخش مسابقه این دوره جشنواره ونیز نمایش داده شد. این فیلم درباره جانی مارکو یک بازیگر درجه یک (استفن دورف) و دخترش کلیو (ال فانینگ) است که در دنیای فیلم‌سازی هالیوود سرگردان و تنها هستند.

کوپولا 39 ساله که دختر فرانسیس فورد کوپولا خالق سه‌گانه «پدرخوانده» است به یک تلویزیون ایتالیایی گفت شخصیت کلیو بر مبنای دختر یکی از دوستان هالیوودی‌اش شکل گرفته است.

کوپولا که برای فیلم «گمشده در ترجمه» برنده اسکار شد گفت پدرش کاملا با ساخت «جایی» موافق بوده است. او گفت: «پدرم اعتقاد داشت فقط من می‌توانم این فیلم را بسازم و همه ما باید فیلم‌هایی را بسازیم که فقط از عهده خودمان برمی‌آید.»

جمعه فیلم فرانسوی «چندتا خوشحال» به کارگردانی آنتونی کوردیه هم در بخش مسابقه نمایش داده شد.

امروز شنبه کمدی فرانسوی Potiche به کارگردانی فرانسوا اوزون با بازی ژرار دوپاردیو و کاترین دونوو، «ارواح خاموش» الکسی فدورچنکو از روسیه و «دلبستگی» ساخته کارلو ماتساکوراتی از ایتالیا در بخش مسابقه به نمایش درمی‌آید.

امسال 24 فیلم برای دریافت جایزه شیر طلایی جشنواره ونیز رقابت می‌کنند. شصت و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز اول تا 11 سپتامبر (10 تا 20 شهریور) برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین