کد خبر: ۱۰۷۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۰

نتانیاهو صلح با فلسطینی‌ها را به همه‌پرسی می‌گذارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهم‌ترین مسائل لاینحل در مذاکرات طرفین، مرزهای کشور آینده فلسطین، موقعیت بیت‌المقدس و نیز موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری است، مشکلاتی که بارها مذاکرات صلح را به شکست کشانده‌اند. 

رادیو اسرائیل گزارش داد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل برای پیمان صلح با فلسطینی‌ها در پی جلب اکثریت ساکنان یهودی سرزمین‌های اشغالی است.
 
وی برای این تحقق این هدف برگزاری همه‌پرسی را نیز منتفی نمی‌‌داند.
 
به گزارش پایگاه خبری دویچه‌وله، ناظران سیاسی معتقدند که اگر چه نتانیاهو تندرو و دولت او به‌شدت محافظه‌کار است ولی شاید درست همین خصوصیات باعث شود که لایه‌های گسترده‌ای از یهودیان سرزمین‌های اشغالی آماده باشند پیمان صلح وی با فلسطینی‌ها را بپذیرند. 

بنا بر این گزارش، چنین امری می‌توانست برای «محمود عباس»، رئیس حکومت خودگردان پیروزی بزرگ به‌شمار ‌رود چرا که در صورت دست‌یابی به توافق با اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین، مواضع جناح رقبای فلسطینی خود را به‌شدت تضعیف خواهد کرد. 

نتانیاهو پس از دیدار و گفت‌و گو با محمود عباس در واشنگتن که با میانجی‌گری دولت آمریکا صورت گرفت، بلافاصله به سرزمین‌های اشغالی بازگشت. 

منابع نزدیک به نخست‌وزیر اسرائیل گفته‌اند که دستیابی به صلح پایدار، روندی سخت و دراز مدت است. 

این روند تنها مرحله به مرحله قابل تحقق است و همواره باید بر آن نظارت داشت. 

نتانیاهو و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین یک روز پیش از آن در واشنگتن توافق کرده بودند که بار دیگر در تاریخ ۱۴ سپتامبر با یکدیگر دیدار کنند و از آن پس نیز هر دو هفته یک بار به ملاقات یکدیگر خواهند رفت. 

البته این توافق‌ها به خودی خود متضمن موفقیت نیستند. به همین دلیل نیز واکنش کاخ‌سفید در قبال مذاکرات واشنگتن بسیار محتاطانه بود. اگر مذاکرات 20 سال گذشته برای حل بحران خاورمیانه در نظر گرفته شود، می‌توان دید که این مذاکرات از مادرید و اسلو گرفته تا شرم‌الشیخ و واشنگتن، چه فراز و نشیبی را طی کرده است. همین فراز و نشیب است که جای خوشبینی زیادی باقی نمی‌گذارد. 

هنوز مهم‌ترین مسائل لاینحل در مذاکرات طرفین، مرزهای کشور آینده فلسطین، موقعیت بیت‌المقدس و نیز موضوع بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری است. این‌ها مشکلاتی هستند که بارها مذاکرات صلح را به شکست کشانده‌اند. بر این پایه، طرفین مذاکره این بار ناچارند به فرمول‌بندی‌‌های تازه‌ای در این زمینه دست یابند و تن دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین