کد خبر: ۱۰۷۲۰۹
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۹:۰۶
سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها:

برنامه پنجم توسعه با آیین‌نامه مدیریت یکپارچه شهری تناقض دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها با اعلام اینکه آیین‌نامه مدیریت یک‌پارچه شهری شهرداری‌ها در مراحل نهایی تصویب در دولت است گفت: تاسیس مدیریت واحد شهری به ریاست استانداران در لایحه برنامه پنجم توسعه با این آیین‌نامه تناقض دارد که امیدواریم با درایت نمایندگان این مشکل برطرف شود. 

حسن فدایی ادامه داد: برای بررسی اصلاح برنامه پنجم توسعه قرار است شورای‌عالی استان‌ها با کمیسیون عمران شهری جلسه‌ای برگزار کند.

وی اظهار داشت: در آخرین اصلاحیه ماده 78 مکرر 3 قانون شوراها، وظیفه تهیه آئین‌نامه واگذاری وظایفی از دولت به شهرداری‌ها که توان اجرایی آن را دارند به شورای‌عالی استان‌ها محول و قرار شد این آئین‌نامه پس از تهیه به هیأت دولت ارسال شود.

سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها بیان داشت: شورای‌عالی استان‌ها بعد از مدت یک‌سال این آیین‌نامه را تهیه و به هیأت دولت ارسال کرد و دولت نیز در حال بررسی این آئین‌نامه در چارچوب برنامه‌های فرادستی مانند برنامه چهارم توسعه و سیاست‌های اصول قانون اساسی در کارگروه واگذاری تصدی‌ها است. در هر جلسه این کارگره در ارتباط با واگذاری یکی از وظیفه‌ها با حضور مقامات اجرایی وزارتخانه و نمایندگان شورای‌عالی استان‌ها بحث می‌شود.

وی با اشاره به این که جلسات آخر بررسی واگذاری مسئولیت‌های دولت به شهرداری‌ها در حال برگزاری است ادامه داد: این واگذاری بحث کلانی است چرا که چند وظیفه با بار مالی و تمام تشکیلات از دولت به شهرداری‌ها منتقل می‌شود و باید دقیق بررسی شود.

فدایی تصریح کرد: مدیریت یکپارچه و مدیریت واحد شهری تعابیر کلامی است و آنچه که در اصل قضیه وجود دارد این است که تداخل بین وظایف پیش نیاید و شهرداری‌ها متولی اموری مانند آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی و یا بهزیستی که در حال حاضر نیز در تمام دنیا شهرداری‌ها متکفل آنها هستند، شوند و فقط دولت متولی امور حاکمیتی باشد.

وی در مورد اقدامات شورای‌عالی استان‌ها برای اصلاح لایحه پیشنهادی دولت که در آن ریاست مدیریت واحدی شهری به استانداران واگذار شده و یا دولت متولی امور حمل‌و نقل درون‌شهری شده گفت: شورای‌عالی استان‌ها پیشنهاد اصلاح برای این بندها را داده است و ما معتقد هستیم باید به سمتی پیش برویم که منویات برنامه سوم و چهارم توسعه در برنامه پنجم هم پیگیری شود و شهرداری‌ها متکفل امور شهرها باشند نه فقط آن دسته از وظایفی که هیچ دستگاهی حاضر به انجامش نیست را به شهرداری‌ها بسپاریم.

سخنگوی شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به تناقض در تصویب آیین‌نامه مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری وظایف از دولت به شهرداری‌ها و مفاد لایحه پیشنهادی دولت مبنی‌بر تشکیل مدیریت واحد شهری به ریاست استانداران گفت: امیدواریم با درایت نمایندگان مجلس این تناقض‌ها برطرف شود و ما هم در کمیسیون‌ها از اصلاح این لایحه دفاع می‌کنیم چرا که برنامه‌های کلان و آیین‌نامه‌ای نباید تداخل داشته باشند.

وی تاکید کرد: دولت باید همکاری بیشتری کند تا تجربه دنیا مبنی‌بر تفکیک امور محلی و ملی در کشور ما هم اجرایی شود.

فدایی تصریح کرد: شورایعالی استانها با تصویب هر نوع برنامه خلاف آیین‌نامه این شورا مخالف است چرا که مجلس به ما این اختیار را داده و شورای نگهبان نیز تصویب کرده است. به همین دلیل لایحه برنامه پنجم توسعه باید اصلاح و در آن جهت‌گیری واحدی در مسأله مدیریت واحد شهری اتخاذ شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین