کد خبر: ۱۰۷۲۲۸
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹

آمانو: اسرائیل اجازه دهد از تاسیسات هسته‌ای دیمونا بازدید کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آمانو در گزارش خود درباره توان هسته‌ای اسرائیل که قرار است در نشست 13 سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شود، تاکید می‌کند که آژانس نمی‌تواند تمام فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل را زیر نظر بگیرد. 

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اسرائیل خواست که به بازرسان این سازمان اجازه دهد که از تاسیسات هسته‌ای خود در منطقه دیمونا بازدید کنند. 

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «یوکیا آمانو»، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیرا به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، از دولت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل خواست که به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در جهان بپیوندد. 

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» نوشت که آمانو این درخواست را در جمع تعداد زیادی از مقامات صهیونیستی از جمله «شیمون پرز»، مطرح کرد و در عین حال نسبت به برنامه‌های هسته‌ای تل‌آویو و خودداری بسیاری از کشورها از همکاری با دولت عبری به‌خاطر ممانعت آن از بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای خود و نیز عدم امضای معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ابراز نگرانی کرد. 

این روزنامه همچنین در گزارش خود آورده است که رسانه‌های عبری زبان سفر رئیس آژانش بین‌المللی انرژی اتمی به اسرائیل را سرد توصیف کرده بودند و از سوی دیگر جزئیات مذاکرات صورت گرفته میان آژانس و طرف اسرائیلی به‌صورت رسمی منتشر نشد. 

آمانو همچنین در گزارش خود درباره توان هسته‌ای اسرائیل که قرار است در نشست 13 سپتامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شود، تاکید می‌کند که آژانس نمی‌تواند تمام فعالیت‌های هسته‌ای اسرائیل را زیر نظر بگیرد. 

وی در ادامه افزود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها می‌تواند تاسیسات و مواد هسته‌ای آشکار این رژیم را تحت نظر داشته باشد. 

آمانو همچنین تاکید کرد که تحقیقات آژانس تنها در زمینه مواد و تجهیزاتی است که در چارچوب توافق‌نامه ضمانت‌های امضا شده بین اسرائیل و آژانس قرار دارد، صورت می‌گیرد. 

این در حالی است که منابع آگاه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و گو با روزنامه «الاهرام» تاکید کردند که «آویگدور لیبرمن»، وزیر خارجه اسرائیل طی پیامی به آمانو، مخالفت دولت این رژیم را با ارسال پیامی به تمام کشورهای عضو آژانس با هدف درخواست ارائه دیدگاه این کشورها در زمینه پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) ابلاغ کرد. 

لیبرمن در پیام خود تاکید کرد که این اقدام با اهداف سیاسی صورت می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین