کد خبر: ۱۰۷۲۵۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۱
محسن رضايی و لاريجانی در صدد تدوين طرح مقاومت ملی

اصول‌گرايان افراطی در داخل شعار "يا با ما يا عليه ما" آمريكا را می‌دهند

بدون قاليباف، رضايی و لاريجانی از اصول‌گرايی چيزی نمی‌ماند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرویس سیاسی: با وجود تهدید‌های نظامی که رییس مجلس از طرح مقاومت نام می‌برد عملکر طیف افراطی در اصول‌گرایان به مانند نومحافظه کاران آمریکا با تدوین مانیفست جدید اصول‌گرایی تئوری یا با ما یا علیه ما کاخ سفید را در پیش گرفته‌اند.

کنعانی مقدم با اعلام این که عملکرد طیف افراطی در اصول‌گرایی به رفتار دیکتاتور‌مابانه آمریکا در صحنه بین‌الملل شبیه است به نحوی که هر که با آن‌هاست، همراه در غیر این صورت علیه آن‌هاست افزود: بنابراین در این جا نیز هر که با حامیان دولت است با آن‌ها است و اگر نه علیه آن‌ها محسوب می‌شود.

این سخنان از سوی دبیرکل حزب سبز کنعانی‌مقدم در شرایطی عنوان می‌شود که رهبران اصول‌گرایان میانه‌رو علی‌رغم اتخاذ چنین مواضعی به دنبال کمک به دولت بوده تا ایران بتواند از مرحله سخت تحریم‌ها به نحوی عبور کند.

کنعانی‌مقدم سخنان خود را در واکنش به اصول‌گرایان تندرو که به دنبال تدوین مانیفست جدید اصول‌گرایی و حذف اصول‌گرایان میانه‌رو از جمله محسن رضایی، قالیباف و لاریجانی هستند مطرح کرده است.

در این میان هرچند اصول‌گرایان میانه‌رو سعی دارند مرزبندی روشنی با افراطی‌ها در صحنه سیاسی ایران به نمایش بگذارند ولی مخاطرات چیزی نیست که از نگاه آنان پنهان بماند از این رو محسن رضایی برای اثبات این که در چارچوب اصول‌گرایی به اصلی و فرعی کردن مشکلات کشورمی‌پردازد به دیدار احمدی‌نژاد رفته تا راه‌کارهای خود را درحوزه تحریم‌ها به او ارائه کند.

به گزارش خبرآنلاین محور اصلی مذاکرات میان رضایی و احمدی‌نژاد مربوط به تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل بوده است. بر این اساس محسن رضایی طرحی برای عبور از تحریم‌های سازمان ملل تهیه کرده که محورهایی از آن طرح را به عنوان پیشنهادهای خود به محمود احمدی‌نژاد مطرح کرده است. 

 5 پیشنهاد مهم، طرح اقتصادی محسن رضایی را شکل می‌دهد. آن بخشی را که رضایی با احمدی‌ن‍ژاد در میان گذاشته شامل 1-تقویت بخش حقوقی بین المللی وزارتخارجه و سایر نهادهای مربوطه دیگر. 2- تقویت بخش خصوصی 3- ایجاد مدیریت یکپارچه و مقابله با تحریم‌های اقتصادی 4- حمایت از تولید ملی 5- تقویت روابط خارجی با کشورهای همسایه است.

ولی تهدیدها از سوی دیگر منجر به آن شده تا در نشست فعالان سیاسی و اجتماعی استان قم لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ازتدوین طرح "یک دوره مقاومت ملی" سخن بگوید. در این جلسه لاریجانی تاکید کرده که تحریم‌ها بی‌تاثیر نیست و ظرفیت‌های ایران در منطقه، در تیررس غرب قرار گرفته از این رو باید از مسایلی که اختلافات را دامن می‌زنند امتناع شود.

لاریجانی ایجاد فشار در مسأله اقتصادی را عاملی توصیف کرد که غرب به دنبال آن است و فکر می‌کند که از این طریق می‌تواند موجب تضعیف و چند دستگی در میان نیروهای داخلی شود. لاریجانی اظهارات برژینسکی یکی از نظریه‌پردازان آمریکایی را مورد اشاره قرار داد که می‌گوید نباید به دنبال اتفاقی سریع و تند علیه ایران بود و بلکه باید بر روی پایه‌های فکری کار کرد.

ناظران سیاسی معتقدند با آن که از سوی میانه‌روها سیاست خارجی دولت آقای احمدی نژاد به شدت مورد انتقاد قراردارد ولی نباید نادیده گرفت که دولت دهم با شعارهای تندروانه خود قادر شده با توجه به تهدیدهای رو به تزاید، رهبران اصولگرایان میانه رو همچون رضایی و لاریجانی را پشت سرخود قرار دهد.

به نظر می‌رسد با این رویکرد است که رییس مجلس در ادامه با اشاره به این که اگر بخواهیم مولفه مقاومت ملی را تعریف کنیم باید بر روی استقامت و بر روی رفتارهای قلدرمابانه آمریکا تاکید شود، گفت: رهبر معظم انقلاب با صراحت گفتند که بحث مذاکره در شرایط فعلی به مصلحت نیست و نباید در این خصوص در جایی در اراده سیاسی کشور سستی دیده شود. ...آمریکا‌یی‌ها در آینده می‌خواهند در 6 پایگاه نظامی تثبیت شده خود در عراق حضور یابند و ایده‌شان چیزی همانند ژاپن برای تسلط به منطقه است که اشتباه می‌کنند.

با این همه حسین کنعانی‌مقدم عضو جبهه اصول‌گرایان منتقد دولت معتقد است اگر قرار باشد چهره هایی چون قالیباف، علی لاریجانی و محسن رضایی از جریان اصول‌گرایی خارج شوند دیگر چیزی از جریان اصولگرایی نمی‌ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محسن رضایی به نقل از ایلنا حسین کنعانی‌مقدم در خصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر تدوین مانیفست اصول‌گرایی از سوی حامیان دولت، اظهار داشت: متاسفانه امروز برخی از جریان‌ها که خود را اصولگرا فرض می‌کنند، متولی اصول‌گرایی نیز شده‌اند و ملاک اصول‌گرایی را همراهی با خودشان می‌دانند.

عضو جبهه اصول‌گرایان منتقد دولت گفت: مسأله‌ای که امروز حامیان دولت بدنبال آن هستند این است که نیروهای وابسته به دولت را برای انتخابات آینده باز تعریف کنند تا این نیروها حول محور شخص خاصی جمع شوند و بدین ترتیب در انتخابات آینده پیروز شوند.

کنعانی‌مقدم دبیرکل حزب سبزادامه داد: یکی از آفت‌ها برای جریان های سیاسی این است که برخی خود را متولی تمام جریان و تصمیم‌گیر در آن خصوص بدانند و همچنین وحدت درون جریانی را نیز اصطلاحا در با من بودن تفسیر کنند نه در با هم بودن.

وی عملکرد طیف افراطی در اصول‌گرایی را به رفتار دیکتاتور مابانه آمریکا در صحنه بین‌الملل تشبیه کرد و گفت: به زعم ایالت متحده هر که با آن‌هاست، همراه در غیر این صورت علیه آن‌هاست، بنابراین در این جا نیز هر که با حامیان دولت است با آن‌ها است و اگر نه علیه آن‌ها محسوب می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین