فراخوان برای پیگیری اشتباه رسانهها
آفتابنیوز : آفتاب - محمدرضا نسبعبداللهی(مدیر نیوزبان): رسانهها برای خبررسانی به مخاطبان، دو اصل «دقت و سرعت» را مورد توجه قرار میدهند اما بارها نیز پیش آمده که رسانهای برای نخست شدن، سرعت بیشتری به خرج داده و مرتکب اشتباه در خبررسانی شده است.
در رسانه های فارسی زبان نمونههای زیادی از اشتباه و نقض اصول روزنامهنگاری میتوان سراغ گرفت.
بیطرفی، انصاف و دقت سه اصل مهم در خبررسانی است که رسانهها در کنار اصول اخلاقی روزنامهنگاری باید به آنها پایبند باشند.
خبر جایی برای قضاوت خبرنگار و یا تبدیل شدن او به بخشی از ماجرا نیست. مخاطبان آن قدر شعور دارند که خود درباره «باشکوه بودن یا نبودن یک رویداد و یا وحشیانه بودن یک ماجرا» قضاوت کنند. کار خبرنگار هنگام پوشش دادن خبرها، قضاوت نیست. اما با این حال روزانه صدها خبر میتوان در رسانههای فارسی زبان یافت که خبرنگار به جای روایت ماجرا، خود را به بخشی از ماجرا تبدیل کرده است.
منصفانه نیست که در خبر از تصمیم دولت برای مجوز ندادن به تظاهرات مخالفان سخن گفته شود اما سوی دیگر ماجرا که مخالفان هستند، نادیده گرفته شوند و نظراتشان پوشش داده نشود.
نمونههای زیادی وجود دارد که در خبرها، موضع یک سوی ماجرا پوشش داده میشود و به مخاطب گفته نمیشود که نظر سوی دیگر چه بوده است.
خبر باید به پرسشهای مخاطب پاسخ دهد نه آن که خود پر از ابهام و تردید باشد. خبری دقیق است که به پرسشهای احتمالی مخاطب پاسخ دهد و او را گیج نکند. بارها خبرهایی در رسانهها منتشر شده که به جای پاسخگویی به پرسشهای مخاطب و عناصر خبر، بیشتر سوال و ابهام در ذهن او ایجاد کرده است.
بارها پیش آمده که رسانهها، محتوای یکدیگر را «کپی-پیست» کردهاند و یا در عکسها دست بردهاند.
در رسانههای فارسیزبان، کم نیست خبرهایی که سرشار هستند از «افترا و دروغ» و کم نیستند رسانههایی که به جای خبرسانی، به «پروندهسازی علیه مخالفان و افترازنی و دروغپراکنی» مشغول هستند.
نیوزبان که سایتی است برای نقد خبر، بر اساس اصول پذیرفته شده جهانی روزنامهنگاری، اشتباههای رسانهها را نیز نقد میکند.
اکنون برای دیدهبانی رسانهها و پیگیری اشتباه رسانههای فارسیزبان، به کمک همه روزنامهنگاران و خبرنگاران و همچنین مخاطبان نیاز داریم.
شما میتوانید اشتباههای رسانهها را نقد کنید و آن را به ایمیل «bug@newsbaan.com» بفرستید تا در نیوزبان منتشر شود.
ما نیز سردبیران رسانهها را در جریان اشتباهی که مرتکب شدهاند، قرار میدهیم تا آنها را اصلاح کنند و از تکرار آن خودداری کنند.
رسانهها در برابر مخاطبان خود مسئول هستند. مخاطبان میتوانند عذرخواهی رسانه را بابت اشتباه بپذیرند اما همه میدانیم که اشتباه پیدرپی و یا اصرار بر نقض اصول خبرنویسی و اخلاق روزنامهنگاری، سبب کاهش اعتماد مخاطب به رسانه میشود.
http://www.newsbaan.com