کد خبر: ۱۰۷۵۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۸۹ - ۲۱:۲۷

کانادا، آمریکا و واتیکان طرح سوزاندن قرآن را محکوم کردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس بین‌الملل: دولت فدرال کانادا طرح پیشنهادی یک کشیش محافظه‌کار آمریکایی برای سوزاندن قرآن در سالگرد حمله‌های تروریستی 11سپتامبر را محکوم کرد.

پیتر مک کی، وزیر دفاع دولت فدرال کانادا در واکنشی نسبت به طرح سوزاندن قرآن در آمریکا، آن را «اقدام توهین‌آمیزی نسبت به مسلمانان و پیروان همه مذاهب در کانادا» نامیده است.

تری جونز، کشیش یک کلیسای انجیلی کوچک در فلوریدا خواستار برگزاری روز جهانی قرآن سوزی شده و از پیروان خود خواسته تا همزمان با 11 سپتامبر، سالگرد حمله‌های تروریستی به آمریکا، قرآن‌ها را بسوزانند.

وزیر دفاع دولت فدرال در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در خبرگزاری رسمی کانادا منتشر شد، گفته است کانادا از کشیش این کلیسا می‌خواهد تا به جای تفرقه‌افکنی بین مردم، آن‌ها را به همبستگی و هم‌فکری فراخواند.

برخی از صاحب‌نظران درباره خطر احتمالی تهدید طرح سوزاندن قرآن علیه امنیت نیروهای نظامی کانادا در افغانستان، هشدار داده اند.

پیتر مک کی، وزیر دفاع دولت محافظه‌کار کانادا در بیانیه خود تاکید کرده است: «نیروهای نظامی کانادا در افغانستان، با اسلام و یا دیدگاه‌های اسلامی مبارزه نمی‌کنند بلکه آنان علیه یک دشمن افراطی و بی‌رحم می‌جنگند که قصد دارد با اعمال خشونت و هراس‌افکنی حکومت کند.»

مک کی افزوده است مردم کانادا به ارزش‌های بنیادین آزادی مذهب و آزادی عقیده احترام قائل هستند و ارزش‌های مردم کانادا به کشور کمک کرده است تا پس از پیامدهای حمله‌های تروریستی 11سپتامبر اتحاد و همبستگی خود را حفظ کنند. 

گفتنی است که در پی اعتراضات گسترده جهانی و هشدار درباره عواقب هرگونه بی‌حرمتی به قرآن کریم، "تری جونز" سرپرست کلیسای فلوریدا اعلام کرد این کلیسا از تصمیم خود برای سوزاندن قرآن در روز 11 سپتامبر منصرف شده است.

به گزارش دویچه وله، کلیسای فلوریدا که پیش از این اعلام کرده بود در سالگرد حوادث یازده سپتامبر قصد دارد در اعتراض به اسلام، قرآن‌ سوزی کند، پس از هشدار مقام‌های آمریکایی و اعتراضات مسلمانان جهان در تصمیم خود تجدیدنظر کرد.

تری جونز سرپرست این کلیسا گفت قصد دارد هشدار دیوید پترایوس فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان را جدی تلقی کرده و به‌ویژه پس از تظاهرات اعتراض‌‌آمیز در برخی کشورهای مسلمان در تصمیم خود تجدید‌نظر کند.

وی افزود: ما برای قرآن‌سوزی تصمیم جدی داشتیم، ولی اکنون و پس از هشدارهایی که دریافت کردیم باید در تصمیم خود تجدیدنظر کنیم؛ چرا که پیام واقعی که ما قصد ارسال آن را داشتیم ممکن است پیامدهایی داشته باشد.

این در حالی است که پس از هشدارهای "دیوید پتریوس" فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، شب گذشته وزیر امور خارجه آمریکا نیز تلاش برای هتک حرمت مقدسات اسلامی در آستانه سالگرد حادثه 11 سپتامبر را اقدامی شنیع و بی‌شرمانه دانسته و آن را محکوم کرد.

وی در ضیافت افطار که با حضور برخی شخصیت‌های اسلامی برگزار شد اظهار داشت هتک حرمت به مقدسات اسلامی اقدامی شنیع و بی‌شرمانه است و آمریکا از زمان تاسیس خود همواره به ادیان مختلف احترام گذاشته است.

گفتنی است سرپرست کلیسایی ایالت فلوریدای آمریکا در سخنانی نژادپرستانه و تحریک‌آمیز اعلام کرده بود در آستانه نهمین سالروز حملات 11 سپتامبر قرآن کریم به آتش کشیده شود.

همچنین آيت‌الله صافی در بيانيه‌ای نسبت به عواقب تهديد این کليسای آمريکايی هشدار داد و تاكيد كرد: به شخص پاپ و ساير رؤساب مسيحی هشدار می‌دهيم، اگر چنين حادثه فجيع و غير‌انسانی در امريکا اتفاق افتد حکومت امريکا و شخص رئيس‌جمهور اوباما را مسئول و مستحق محاکمه و بازخواست می‌دانيم و بايد بدون فوت وقت اين کشيش، دستگير و کليسای آن برای هميشه تعطيل گردد. 

واتیکان نیز می‌گوید برنامه این کلیسای کوچک انجیلی آمریکایی برای سوزندان نسخه‌های قرآن در روز ۱۱ سپتامبر، اقدامی «گستاخانه و خطیر" خواهد بود.

شورای گفت‌و شنود بین مذاهب روز چهارشنبه گفت تمام مذاهب در مورد کتاب‌های مقدس، مکان‌های عبادت و نمادهای خود حق دارند از احترام و حفاظت برخوردار باشند.
 
شورا گفت با خشونت‌هایی مانند حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر به آمریکا نمی‌توان با دیگر اقدامات برآمده از نفرت مقابله کرد.

ژنرال دیوید پتریوس، فرمانده ارشد آمریکا و ناتو در افغانستان، و آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، نیز هشدار داده‌اند آتش زدن نسخه‌های قرآن می‌تواند سربازان غربی را به خطر بیاندازد و پتریوس گفت طالبان ممکن است از آن برای مقاصد تبلیغاتی استفاده کنند.

این اختلاف در حالی شکل می‌گیرد که در آمریکا هم اینک بحثی داغ بر سر ایجاد یک مرکز اسلامی در شهر نیویورک در نزدیکی محل حملات به برج‌های مرکز تجارت جهانی جریان دارد.

دولت محلی فلوریدا از صدور اجازه سوزاندن قرآن برای کلیسا خودداری کرده است، اما مقامات کلیسا گفته‌اند آن را اجرا خواهند کرد.

طرح سوزاندن قرآن موجب بروز اعتراضاتی در کابل، پایتخت افغانستان، شده است.
 
روز دوشنبه، معترضین در حالی که شعار می‌دادند «مرگ بر آمریکا»، در برابر یک مسجد جمع شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین