کد خبر: ۱۰۷۶۱۶
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۵
در دیدار پرسنل پژوهشگاه صنعت نفت

آیت‌الله سبحانی: حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، علوم سایر کشورها را کپی نکنند

هیاهوهای پس از انتخابات بر کارهای دیگر سایه افکنده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مراجع تقلید در قم از اینکه برخی هیاهوهای پس از انتخابات سال گذشته بر کارهای دیگر سایه افکنده است ابراز نگرانی و انتقاد کرد. 

آیت‌الله جعفر سبحانی شامگاه چهارشنبه در دیدار پرسنل پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به کپی کردن علوم کشورهای دیگر، گفت: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی باید به فکر تولید علم باشند و علوم سایر کشورها را کپی نکنند.

این مرجع تقلید با ابراز تأسف از حوادث پس از انتخابات سال گذشته اظهار داشت: متأسفانه در یک سال گذشته هیاهو بر کارهای دیگر سایه افکنده است و اگر مقداری این هیاهوها در کشور کمتر و به واقعیات بیشتر توجه شود فرهنگ ما ارتقا پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر توجه به علم و ایمان در کنار همدیگر تصریح کرد: محال است که دانش با وحی الهی و وحی الهی با دانش مخالف باشد، به خاطر اینکه علم و دانش همراه با ایمان تا روز قیامت در کنار هم هستند.

این مرجع تقلید گفت: علم به ایمان و ایمان به علم دعوت می‌کند تا فاصله‌ای بین این دو وجود نداشته باشد.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: علومی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود باید مثل سکه دو رو داشته باشد که یکی از آنها علوم طبیعی و دیگری اسراری است که خداوند در طبیعت نهاده است.

وی اظهار داشت: اگر استادی در هر دانشگاهی، علمی را تدریس می‌کند، بخواهد ارتباط این علم را با عالم وحی نفی کند در واقع به علم و دانشجویان خیانت کرده است. تمام علوم در عین حال که دانش بشری هستند انسان را با عالم وحی متصل می‌کنند.

فعالیت‌های دانشگاه‌ها هنوز اسلامی نشده است

استاد درس خارج تأکید کرد: من به کشورهای مختلف اسلامی سفر کردم از نزدیک دیدم که مسجد و مدرسه در کنار هم قرار دارند که دانش آموزان در مدارس درس می‌خوانند و خدا را بشناسند و در مسجد خدا را عبادت کنند.

آیت‌الله سبحانی با بیان این نکته که متأسفانه فعالیت‌های دانشگاه‌ها هنوز اسلامی محض نشده است، تصریح کرد: گاهی اوقات فرضیه‌هایی در دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند که مقابل دین است و در حقیقت چراغ دین را خاموش می‌کنند.

وی گفت: باید به این نکته‌ها توجه داشت که اولا این موارد در حد فرضیه است و ثانیا منافاتی با دین ندارد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: باید جوانان به گونه‌ای تربیت شوند که نه مأیوس از رحمت حق و نه افرادی لجام گسیخته باشند.

وی به جایگاه و اهمیت علم و دانش از نظر مکتب اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: همه ملل جهان علم را برتر می‌شمارند اما اسلام به گونه دیگری نسبت به علم و دانش اهمیت قائل است. اسلام علمی را که در مسیر سعادت انسان در دنیا و آخرت باشد محترم می‌شمارد.

وی با تشبیه نازل شدن سوره علق بر پیامبر و نطق اول رئیس جمهور گفت: نطق اول رئیس جمهور حاکی از برنامه چهارساله دولت است و آیات اول سوره علق نیز به منزله خطبه‌ای است که پیامبر عظیم الشأن اسلام می‌خواهد برنامه‌های آینده را ترسیم کند.

رئیس مؤسسه امام صادق(ع) گفت: در زمانی که این سوره بر قلب پیامبر نازل شد در مکه 17 نفر و در مدینه 11 نفر سواد خواندن و نوشتن داشتند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اسلام همانند دولت ساسانی نیست که علم را فقط برای تعداد معدودی از شاهزادگان و وابستگان دربار منحصر بداند، بلکه طرفدار علم و دانش است.

استقلال جمهوری اسلامی در سایه سه موضوع

وی شکل گیری انقلاب اسلامی را زمینه‌ساز بسیاری از پیشرفت‌ها دانست و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیگانگان سرنوشت ما را دیکته می‌کردند و عقب‌ماندگی در همه زمینه‌ها وجود داشت.

رئیس مؤسسه امام صادق(ع) در بخش دیگری از سخنان خود از بین رفتن مذهب در شوروی سابق را یکی از دلایل فروپاشی این کشور عنوان کرد و افزود: سردمداران این کشور معتقد بودند که جامعه را بدون مذهب هم می‌توان اداره کرد و برای همین با بستن مساجد و کلیساها، فطرت انسان‌ها را نادیده گرفتند.

وی ادامه داد: دومین دلیل فروپاشی شوروی سابق این بود که انگیزه‌های مردم در این کشور از بین رفته بود و مردم انگیزه‌ای برای کارکردن نداشتند.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار داشت: استقلال جمهوری اسلامی در سایه سه موضوع فرهنگ مستقل، قدرت دفاعی بالا و خودکفایی در اقتصاد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین