کد خبر: ۱۰۷۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۰
در خطبه‌های نماز عیدفطر

آیت‌الله صانعی: اگر کسی ظلم کرد در همین دنیا گرفتار ظلم می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکی از مراجع تقلید شیعیان، گفت: استفاده تمام ملت‌های مسلمان از نماز عید فطر باید این باشد که اگر دیروز راهی رفته‌ایم که آبروی اسلام رفته است و یا قوانین اسلام را زیر پا گذاشته‌ایم، از امروز به بعد کاری کنیم که جبران شود و آبروی قوانین اسلام را حفظ کنیم. 

آیت‌الله یوسف صانعی، صبح امروز، در خطبه‌های نماز عیدفطر در محل دفتر خویش در قم، اظهار داشت: پرداخت زکات فطره، عملی است که باید قبل از نماز عیدفطر، صورت پذیرد.

وی در مورد علت این که زکات فطره بایستی قبل از نماز عیدفطر، پرداخت شود، گفت: علت این امر این است که با رسیدن زکات فطره به‌دست فقرا و نیازمندان و گرسنگان، آن‌ها هم در این عید خوشحال و با ما شریک باشند؛ گرچه برای همگان این عید از نظر معنوی عید است، اما برای گرسنگانی که چه در ماه رمضان و چه در غیر آن گرسنگی بکشند، که این عید نیست.

این مرجع تقلید شیعیان، در بخش دیگری از سخنانش، گفت: نقل شده است که پیامبراسلام(ص)، هرگاه به نماز می‌رفتند، از یک راه رفته و از راه دیگر بر می‌گشتند؛ برخی از فقها از این امر تعبیر کرده‌اند که پیامبر(ص) می‌خواستند با این کار نشان دهند، انسان‌ها باید همواره در طول زندگی، راه خود را عوض کنند تا به راه بهتری برای زندگی کردن دست پیدا کنند.

وی افزود: اگر کسی می‌بیند که در راهی که دیروز رفته است، نقصی داشته، باید به راه دیگری برود، تا آن نقص را برطرف و هر روز در یک راه نماند.

آیت‌الله صانعی، ادامه داد: هرکس باید در اقتصاد، در سیاست، در فتوا دادن و نظر دادن و در قانون گذاشتنش، از راهی که همیشه می‌رفته نرود و تلاش کند راه دیگری را که بهتر باشد را پیدا کند.

وی گفت: هر شخصی باید بداند که اگر راهی که دیروز می‌رفته مشکلات داشته و در آن به مردم ظلم و ستم کرده است، فردای قیامت گرفتار مشکلات و عذاب خواهد شد.

استاد برجسته درس خارج فقه، گفت: بر حسب آیات، روایات و بر حسب تجربه و عقل، هر کسی ظلم کرده باشد، قبل از آن که در عالم آخرت گرفتار ظلم و ستم، و عذاب خداوند شود، در این دنیا گرفتار ظلم و ستم خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که اگر مردم را بگریاند، یک روز گریانده می‌شود؛ اگر بی‌جهت به مردم صدمه زده و مردم را اذیت کند، یک روزی در همین دنیا، اذیتش می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر کسی، به مردم ظلم کرد، علاوه‌بر عذاب آخرت که سرجای خود باقی است، در همین دنیا گرفتار ظلم خواهد شد، و پس از آن هم هر چه دعا کند، گرفتاری‌هایش برطرف نشده و دعایش مستجاب نمی‌شود، چرا که خودش مسبب آن بوده است.

آیت‌الله صانعی تأکید کرد: استفاده تمام ملت‌های مسلمان از نماز عید فطر باید این باشد که اگر دیروز راهی رفته‌ایم که آبروی اسلام رفته است و یا قوانین اسلام را زیر پا گذاشته‌ایم، از امروز به بعد کاری کنیم که جبران شود و آبروی قوانین اسلام را حفظ کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین