کد خبر: ۱۰۷۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰
بهزاد اکبرآبادی، کارشناس ارشد حقوق جزا:

تصرف زن در اموالش، منوط به اجازه شوهر نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک وکیل دادگستری گفت: براساس ماده 1118 قانون مدنی، زن مستقلا می‌تواند در دارایی خود هرگونه تصرفی را که می‌خواهد انجام دهد بنابراین تصرف زن در اموالش منوط به کسب موافقت و اجازه شوهر نیست.

بهزاد اکبرآبادی کارشناس ارشد حقوق جزا، اظهار کرد: در قانون مدنی ما استقلال مالی زن کاملا به رسمیت شناخته شده و روابط مالی و اقتصادی زن در شریعت اسلام به مراتب وسیع تر و بیشتر از آن حدودی است که در نظام‌های مدعی حقوق بشری و مدعی تمدن برای زن شناخته‌اند.

وی افزود: در حقوق بعضی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه حق و وظیفه اداره کردن کلیه اموال زن به مرد محول شده است (ماده 1428 قانون مدنی فرانسه).

اکبرآبادی تصریح کرد: مطابق ماده 1111 قانون مدنی اگر شوهر از دادن نفقه استنکاف کند زن می‌تواند به دادگاه مراجعه و از طریق تقدیم دادخواست حقوقی نفقه خود را مطالبه کند که در این خصوص موضوع به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می‌شود و مبلغ نفقه توسط کارشناس مشخص می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر از این طریق نیز نتوان از زوج نفقه گرفت زن می‌تواند حسب ماده 1129 قانون مدنی از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

اکبرآبادی اظهارکرد: از نظر فقه و شرع تامین هزینه خانواده و از جمله مخارج شخصی زن به عهده شوهر است و زن از این نظر هیچگونه مسئولیتی ندارد، پس وجوب نفقه جزء مسلمات فقه و حقوق اسلامی است و آیات و روایاتی بر آن تاکید دارند از جمله آیه 232 سوره بقره و آیه 7 سوره طلاق و برای مشاهده روایات نیز می‌توان به وسائل الشیعه مراجعه کرد.

این عضو پیوسته انجمن جرم‌شناسی ایران ادامه داد: زن می‌تواند از طریق شکایت کیفری بر علیه همسرش به عنوان ترک انفاق شکایت کند و در صورت اثبات ادعای زوجه دادگاه طبق ماده 642 قانون مجازات اسلامی زوج را به تحمل حبس محکوم می‌کند البته اگر شرایط تخفیف برای دادگاه محرز و مسلم باشد به استناد ماده 22 قانون مجازات اسلامی حبس را به جزای نقدی تبدیل می‌کند.

وی یادآور شد: چون خانواده از ارکان اساسی و بنیادی جامعه است باید برای جلوگیری از هم گسیختگی آن شدت عمل نشان داد و به راحتی از مسأله نگذشت.

اکبرآبادی در پایان خاطرنشان کرد: اکثر فقها معتقدند زن بارداری که شوهرش فوت کرده نفقه ندارد، نه از ترکه شوهر و نه از سهمیه فرزند و قانون مدنی نیز از این نظریه پیروی کرده و به طور مطلق گفته است در عده وفات زن حق نفقه ندارد اعم از اینکه باردار باشد یا نباشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین