کد خبر: ۱۰۷۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۷
جعفری‌ دولت‌آبادی، دادستان تهران خبر داد:

برای آزادی تبعه آمریکایی، قرار وثیقه 500 ميليون تومانی صادر شد

فشار بر مطبوعات برای عدم انتشار برخی اخبار جرم است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادستان تهران در پاسخ به این پرسش که چرا شما در این نشست به استقلال رسانه‌ها و انتشار اخبار تاکید داشتید، فت: خبرهایی شنیدیم که برخی به مطبوعات و رسانه‌ها فشار آورده‌اند که اخبار دادستانی استفاده نشود در حالی که فشار آوردن به مطبوعات برای عدم انتشار برخی اخبار جرم است، مگر اینکه شورای‌الی امنیت تصویب کند یا اینکه به دستور مرجع قضایی رسانه‌ها از انتشار خبری جلوگیری شود. 

جعفری‌ دولت‌آبادی به ارائه توضیحاتی در مورد پرونده سه تبعه آمریکایی پرداخت و گفت: این سه متهم که از کردستان عراق وارد ایران شده بودند در آذرماه سال گذشته به اتهام جاسوسی بازداشت شدند و پرونده آنها ابتدا در کردستان بود که به خاطر اهمیت پرونده از طریق سیستم‌های قضایی به تهران ارسال شد. 

دادستان تهران به مصاحبه سال گذشته خود اشاره کرد و گفت: در اولین مصاحبه‌ای که در مورد این پرونده صحبت کردم اعلام کردم که اتهام این 3 تبعه جاسوسی بوده و دلایل به اندازه کافی موجود است و بعد از آن به دلیل اینکه پرونده در سیر قضایی بوده و تحقیقات از آنها ادامه داشت مطالب دیگری عنوان نکردم. 

وی افزود: در حال تکمیل تحقیقات بودیم که خبر آزادی یکی از اتباع آمریکایی را شنیدیم و طبیعی است که برای‌مان این سوال ایجاد شود که چرا بدون هماهنگی دستگاه قضایی قرار است این متهم آزاد شود، ما براساس مطالبی که در رسانه‌ها خوانده و یا شنیده‌ایم بلافاصله واکنش نشان داده و از قاضی پرونده خواستیم در صورت تکمیل تحقیقات تصمیم قضایی لازم را بگیرد تا این موضوع به پایان برسد. 

جعفری‌دولت‌آبادی با بیان اینکه بازپرس پرونده برای هر 3 تبعه آمریکایی کیفرخواست صادر کرده است، اظهار داشت: قاضی پرونده برای دو متهم مرد تبعه آمریکایی قرار بازداشت را تمدید و برای سارا شورد قرار وثیقه 500 میلیون تومانی صادر کرده که در صورت تودیع، این متهم می‌تواند آزاد شود. 

وی ادامه داد: براساس گزارشات رسیده متهم زن این پرونده بیمار بوده و قابل کمک است و این مسأله را به وکیل پرونده اعلام و از سوی دیگر قرار بازداشت وی را به وثیقه تبدیل کردیم و چنانچه وکیل این متهم وثیقه را تودیع کنند این متهم آزاد خواهد شد و این آزادی وی مغایرتی ندارد با اینکه در صورتی که دادگاه آنها برگزار شد وی خود را به دادگاه معرفی کند. 

دادستان تهران اظهار داشت: تاکید ما این است که مقامات دولتی و مردم بدانند که دستگاه قضایی از استقلال کامل برخوردار بوده و به وظایف خود عمل می‌کند و انتظارمان از رسانه‌ها و مطبوعات نیز این است که در انتشار اخبار قضایی با مراجع قضایی همراهی کند. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا چندین ماه مصاحبه نکرده و در دسترس خبرنگاران نیستید، گفت: به رسانه‌ها تاکید می‌کنم که در انتشار اخبار استقلال داشته باشند. مدتی بود که مطبوعات راه خود را می‌رفتند و من ترجیح دادم مدتی سکوت کنم. 

دادستان تهران در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص روند پرونده 3 تبعه آمریکایی اظهار داشت: نوع اتهام، دلایل پرونده و زمان رسیدگی به آن به دادگاه انقلاب مربوط است و امیدوارم رسیدگی به این پرونده مدت زیادی طول نکشد. 

جعفری‌دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش که آیا آزادی این 3 تبعه در قبال آزادی شهرام امیری بوده است، گفت: ما هیچ‌گونه ارتباطی میان پرونده شهرام امیری و این پرونده نمی‌بینیم و دستگاه قضایی استقلال کامل داشته و صرفا کار قضایی می‌کند و براساس تصمیم قضایی افراد آزاد می‌شوند. 

جعفری‌دولت‌آبادی سارا شورد را ممنوع‌الخروج ندانست و گفت: به دلیل اینکه این 3 تبعه بازداشت موقت و در اختیار ما بودند آنها را ممنوع‌الخروج نکردیم و اگر خانم شورد بتواند وثیقه صادره را تودیع کند می‌تواند به کشور خود بازگردد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دستگاه اجرایی می‌تواند بنا به رافت اسلامی و با تصمیم خود متهمان را آزاد کند -مانند پرونده‌های رکسانا صابری، کلوتید ریس و سارا شورد - گفت: پرونده رکسانا صابری در دوران بنده نبوده، اما کلوتید ریس چندین نوبت دادگاهی و بعد از آن توانست از کشور خارج شود، ایرادی هم که ما به پرونده سارا شورد وارد کردیم این بود که وظایف دستگاه قضایی کاملا روشن است و اگر کوتاهی کرد، سایر دستگاه‌ها می‌توانند به او نقد داشته باشد.
 
دادستان تهران با تاکید بر اینکه کار ما مقابله با دستگاه اجرایی نیست، اظهار داشت: این به معنای آن نیست که ما از وظایف خود عدول کنیم اما در مورد متهمی که صبغه کیفری دارد دستگاه دیگر نمی‌تواند تصمیم‌گیری کند. 

وی ادامه داد: منتفی کردن برنامه آزادی سارا شورد در روز گذشته به معنای عدم کمک به دستگاه اجرایی نیست، بلکه ما معتقدیم برای آزادی افراد دستگاه قضایی باید تصمیم‌گیری کند. 

جعفری‌دولت‌آبادی در ادامه این نشست در خصوص نوع اتهام و دلایل آن برای این پرونده گفت: این افراد آموزش‌های خوبی از سرویس‌های آمریکایی دیده و از مرز کردستان وارد کشور شدند و لوازمی که همراه آنها بوده طبیعتا برای سرگرمی و تفریح نبوده و برای اقدامات دیگر بوده است. 

دادستان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا آزادی سارا شورد به خاطر بیماری وی بوده است، گفت: وضعیت این متهم باعث آزادی وی شد. اما ما می‌خواستیم برای هر 3متهم این پرونده یک‌جا تصمیم‌گیری کنیم اما به دلیل وضعیت این متهم، امروز قرار بازداشت وی به وثیقه تبدیل شد. 

جعفری‌دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش که چرا شما در این نشست به استقلال رسانه‌ها و انتشار اخبار تاکید داشتید،گفت: خبرهایی شنیدیم که برخی به مطبوعات و رسانه‌ها فشار آورده‌اند که اخبار دادستانی استفاده نشود در حالی که فشار آوردن به مطبوعات برای عدم انتشار برخی اخبار جرم است، مگر اینکه شورای‌عالی امنیت تصویب کند یا اینکه به دستور مرجع قضایی رسانه‌ها از انتشار خبری جلوگیری شود. 

دادستان تهران تصریح کرد: هیچ‌یک از مقامات دولتی حق ندارند که بگویند مطبوعات و رسانه‌ها خبری را منتشر کنند یا خیر و اینکه افراد به خود اجازه دهند که به مطبوعات فشار بیاورند خلاف قانون بوده، چراکه جمهوری اسلامی به آزادی مطبوعات معتقد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین