کد خبر: ۱۰۷۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۱
شیرزاد، رییس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت:

شمارمبتلایان به تب کریمه کنگو، به 82 نفر رسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت با رد هر گونه افزایش موارد بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، گفت: از ابتدای سال تاکنون، 82 نفر به این بیماری مبتلا و 18 نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

دکتر محمدرضا شیرزادیدر رابطه با برخی صحبت‌ها مبنی‌بر افزایش موارد بیماری «تب کریمه کنگو» طی سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، گفت: چنین موضوعی صحت ندارد.

سال گذشته این بیماری 114 نفر را مبتلا کرد و 14 مورد مرگ نیز به دنبال داشت. اما این بیماری امسال حدود 82 نفر را درگیر و 18 نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: موارد بروز «تب کریمه کنگو» در برخی استان‌های کشور مانند استان کرمان، یزد، خراسان رضوی و خوزستان نسبت به سال‌های گذشته کمی بیشتر است. اما در مجموع موارد بروز در این استان‌ها در حد انگشتان دست گزارش شده است.

به گفته وی، در سال جاری دامداران و افرادی که برای ذبح دام اقدام ‌کرده‌اند و به نوعی با خون و ترشحات دام‌ها در تماس بوده‌اند، بیشتر به این بیماری گرفتار شده‌اند.

شیرزادی با اشاره به افزایش فعالیت کنه‌ها در فصل گرما ادامه داد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ویروسی است که توسط کنه‌ها میان دام‌ها منتشر می‌شود و انسان به دنبال گزش توسط کنه یا تماس با خون و ترشحات دام آلوده، به آن مبتلا می‌شود.

به گفته وی، دوره کمون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو معمولا کمتر از دو هفته پس از تماس با دام آلوده یا گزش کنه است و بیمار به طور ناگهانی به تب، سردرد، درد عضلانی و تظاهرات خونریزی دهنده مانند خونریزی پوست و بینی دچار می‌شود.

فرد مبتلا به این بیماری همیشه تب دارد و در نهایت ممکن است به دلیل نارسایی اعضا و خونریزی شدید جان خود را از دست بدهد.

رییس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت گفت: در صورت عدم انجام به موقع اقدامات درمانی، احتمال مرگ و میر تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیش از 50 درصد است.

وی با بیان اینکه دام آلوده به ویروس تب کریمه کنگو هیچ علامت خاصی ندارد، بر لزوم ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز تاکید کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین