کد خبر: ۱۰۸۱۳۹
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۸
2 عقب نشيني طی یک هفته

احمدی‌نژاد "نمايندگان" را به "مشاور" تبديل كرد

رجانيوز هنوز از توجيه تعيين "نماينده" دست بر نمی‌دارد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس سیاسی: سمت " نماینده " رییس‌جمهوری به " مشاور" رییس جمهوری تغییر وبه این ترتیب محمود احمدی‌نژاد سعی کرد به گفته بهداد معاون امور سیاسی دفتر رییس‌جمهوری براساس رهنمود مقام معظم رهبری دست از موازی کاری بردارد.

طی هفته جاری این دومین عقب‌نشینی رییس‌جمهوری در حوزه اختلافات داخلی است. نخستین آن راجع به لایحه برنامه پنجم است که در مجلس دچار تغییرات اساسی شد و به دنبال آن نه تنها نمایندگان دولت در جلسه کمیسیون تلفیق حاضر نشدند که در تاریخ 14 شهریور علی اصغریوسف‌نژاد عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق از ارائه نامه احمدی‌نژاد به مجلس برای استرداد لایحه برنامه پنجم توسعه کشور خبر داد.

اما در گزارش دیگری از خبرگزاری ایلنا سبحانی نیا گفت که تاکیدات صورت گرفته از سوی مقام معظم رهبری منجر به آن شده تا دولت نامه استرداد لایحه برنامه پنجم را که هفته گذشته به مجلس ارائه داده بود، پس بگیرد.

با این همه رجانیوز از سایت‌های خبری نزدیک به رییس جمهوری عملکرد وی در تعیین سه نماینده درسیاست خارجی بر اساس اصل 127 قانون اساسی توجیه کرد.

این درحالی است که به گزارش روزنامه ایران " معاون امور سیاسی دفتر رییس جمهوری از تغییر جایگاه نمایندگان ویژه به مشاوران رییس جمهوری در اجرای رهنمود رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت پرهیز از موازی‌کاری در سیاست خارجی،توسط محمود احمدی‌نژاد خبرداد. "

سایت رجانیوز موضوع پناهنده شدن برخی کارمندان سفارت ایران در کشورهای اروپایی را دلیلی براین انتصاب‌ها دانسته و می‌گوید: روشن نبودن خروجی مبتنی بر جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی در دانشکده وزارت خارجه به‌عنوان مرکزی با مأموریت اصلی کادرسازی دستگاه دیپلماسی به‌طوری است که بعضاً اساتیدی در این دانشکده تدریس می‌کنند که خود اعتقادی به دیپلماسی انقلابی ندارند.

این سایت هیچ اشاره‌ای به انتصاب دو نماینده دیگر در حوزه خارجی پس از تاکید فرماندهی کلی قوا بر عدم موازی کاری در حوزه سیاست خارجی نکرده است.

با صدور احکامی اسفندیار رحیم مشایی در حوزه خاورمیانه، حمید بقایی در حوزه آسیا، و ابوالفضل ظهره‌وند در امور افغانستان به عنوان نماینده رییس جمهوری مشغول به فعالیت شده بودند. صفت نماینده به اشخاص مورد اشاره، سه حوزه مذکور را درسیاست خارجی ایران دچار تنش و موازی‌کاری به وظایف وزارت امورخارجه می کرد.

برداشتن سمت نمایندگی و تبدیل آن به مشاور آثار سوء را می‌تواند بر طرف سازد زیرا مشاوران براساس قانون فاقد قدرت پی‌گیری عملی در حوزه سیاست خارجی به عنوان نماینده رییس جمهوری هستند.

با این همه احمدی‌نژاد در احکامی دیگر 3 مشاور به سه مشاور قبلی درحوزه خارجی افزود و تعداد مشاوران را به 6 نفر در مناطق شش‌گانه افزایش داد.

به گزارش روزنامه ایران محمد جعفر بهداد اسامی سه مشاور دیگر رئیس‌جمهوری را در حوزه آفریقا، سیدشمس‌الدین حسینی ،امریکای لاتین محمد عباسی ، و دریای خزر محمدمهدی آخوندزاده اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: تدبیر دکتر احمدی‌نژاد در اجرای رهنمود رهبر معظم انقلاب درباره ضرورت پرهیز از موازی‌کاری در سیاست خارجی، موجب تبدیل جایگاه نمایندگان ویژه به مشاوران رئیس‌جمهور شده است.

بهداد افزود: در احکام جدید مشاوران رئیس‌جمهور در مناطق شش‌گانه قاره‌ای و منطقه‌ای بر همکاری متقابل مشاوران و وزارت امور خارجه تأکید شده است.

سایت رجا نیوز پناهندگی‌های پی‌در پی به کشورهای خارجی را نتیجه نقص چرخه کادرسازی دیپلماسی انقلاب در وزارت امورخارجه دانسته و معتقد است ضعف این وزارتخانه در کادرسازی نیروهای انقلاب یکی از دلایل اصلی این اتفاقات است.

رجانیوز در اداماه به نقل از بی‌بی‌سی خبر داده که "رایزن دوم و وابسته مطبوعاتی سفارت ایران در بروکسل روز جمعه استعفا داده و به صف مخالفان حکومت پیوسته است." "این سومین دیپلماتی است که در اعتراض به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران کناره گیری می کند.

به گزارش سایت رجانیوز محمدرضا حیدری کنسول سابق ایران در اسلو که پیش‌تر به نروژ پناهنده شد، روز دوشنبه در گفت‌و گوی تلفنی با بی بی‌سی فارسی خبر استعفای آقای فرهنگیان را تایید کرد و گفت او اکنون در اسلو به‌سر می‌برد."

وی ادعا کرده است که فرزاد فرهنگیان روز جمعه استعفای خود را به سفیر ایران در بلژیک اعلام و سفارت را ترک کرد. به گفته آقای حیدری، سفیر ایران آقای فرهنگیان را "تهدید" کرده و گفته است این تصمیم او عواقب شدیدی خواهد داشت و به همین دلیل او بروکسل را ترک کرده و به نروژ رفته است.

محمد رضا حیدری گفت: آقای فرهنگیان ساعت 11 صبح سه شنبه جزئیات این استعفا را طی یک کنفرانس خبری در اسلو اعلام خواهد کرد. دیپلمات‌های معترض بیشتری در درون "سیستم" هستند که آنها نیز به تدریج استعفا خواهند داد.

به گزارش سایت رجانیوز هفته پیش نیز فردی که رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه از او به‌عنوان کارشناس اقتصادی سفارت ایران در فنلاند نام برد استعفا و درخواست پناهندگی کرد و به هوچی‌گری علیه جمهوری اسلامی با ادعای تقلب در انتخابات پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین