کد خبر: ۱۰۸۲۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۰

نزاع دپیلماتیک برلین و پاریس بر سر اخراج کولی‌ها از فرانسه

سخنگوی مرکل، سخنان سارکوزی درباره برچیدن اردوگاه‌های کولی‌‌ها را تکذیب کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه درباره برچیدن اردوگاه‌های کولی‌های روما را تکذیب کرد. 

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، مساله اخراج کولی‌های روما از فرانسه به یکی از اصلی‌ترین مباحث در اجلاس سران اتحادیه اروپا که از پنجشنبه شروع به‌کار کرده، تبدیل شده است. 

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس خبری گفت: «مرکل گفته است که قصد دارد با دنبال کردن سیاست فرانسه، اقدام به برچیدن اردوگاه‌های روما کند.» 

اما سخنگوی مرکل با قاطعیت گفت که دو رهبر در جریان اجلاس یا در حاشیه آن درباره اردگاه‌های روما حرف نزده‌اند، چه رسد به این‌که از برچیدن آنها صحبت کرده باشند. 

فرانسه از ماه اگوست میلادی حدود 200 سکونت‌گاه روماها را برچیده و حدود هزار تن از ساکنان آنها را به رومانی و بلغارستان اخراج کرده است. 

با این‌که فرانسه در چند سال اخیر هزاران کولی روما را اخراج کرده، این روند را به‌عنوان بخشی از عملیات مهار اردوگاه‌های غیرقانونی در این کشور در یک ماه گذشته شدت بخشیده است. 

سارکوزی پیش از این در همین زمینه با کمیسر قضایی اتحادیه اروپا درگیری لفظی پیدا کرده بود. 

ویوین ردینگ، کمسیر قضایی اتحادیه اروپا پیشتر در هفته جاری تلویحا اقدام فرانسه در اخراج کولی‌ها را با سرکوب‌ها در آلمان نازی مقایسه کرده بود. 

اما سارکوزی به‌شدت از سخنان ردینگ عصبانی شد و گفت: «کلمات زننده و شرم‌آوری که به‌کار گرفته شد - جنگ جهانی دوم، یادآوری مساله یهودیان - عمیقا ما را تکان داد.» 

سارکوزی سپس مشاجره پرحرارتی با «خوزه مانوئل باروسو»، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا داشت. 

باروسو گفت: «بعضی سخنان تند بوده است اما تبعیض علیه اقلیت‌های قومی غیرقابل قبول است.» 

فرانسه متهم شده که قوانین اتحادیه اروپا را که تبعیض بر اساس قومیت یا ملیت را منع می‌کند، نقض کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین