کد خبر: ۱۰۸۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۷

متکی: همه اروپا را در حوادث پس از انتخابات متهم نمی‌کنم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: منوچهرمتکی وزیر خارجه در گفت‌و گو با ویژه نامه روزنامه ایران گفت:‌ در حوادث پس از انتخابات همه اروپا را متهم نمی‌کنم اما کشورهای معینی در این موضوع دخیل بودند. 

وی ادامه داد: ملت ایران انتخاب خود را در 4 سال اول دولت نهم به آنها تحمیل کرد. آنها در این 4سال، مثل بعضی‌های دیگر قبول نداشتند و برخورد می‌کردند اما هرچه بیشتر برخورد کردند بردی نداشتند. در موضوعات مربوط به ایران فشارهای‌شان را بیشتر می‌کردند ولی نتیجه‌ای نگرفتند. 

متکی افزود: خرداد 88 و انتخاب دوباره ملت می‌توانست یک فرصت برای غرب باشد که خودش را تصحیح بکند. در روابط بین کشورها لازم نیست کشورها همدیگر را قبول داشته باشند، مشترکاتی براساس منافع تعریف می‌کنند و روی آن مشترکات کار می‌کنند و درباره موارد اختلافی هم مذاکره می‌کنند. 

وزیر امور خارجه گفت: من بعد از انتخابات دهم و در ادامه حسن اعتماد چه از سوی آقای رئیس‌جمهور و چه از سوی مجلس شورای اسلامی در وزارت امور خارجه به عنوان تنها وزیری که از دولت نهم از آغاز کار در همین مسئولیت بوده و مابقی تقریباً تغییر کرده بودند با رئیس اتحادیه اروپا در استانبول ملاقات داشتم که این ملاقات به درخواست وزیر خارجه سوئد (رئیس دوره‌ای وقت) 4 سال گذشته بکنید و ببینید که چه چیزی به‌دست آورده‌اید و چه چیزی از دست داده‌اید. بعد برایشان شمردم گفتم اگر رسیدید به اینکه از دست داده‌های‌تان بیشتر از به دست آورده‌های‌تان است ما آمادگی داریم در این بازنگری به شما کمک کنیم. همین گفت‌و گو را من با رئیس بعدی اتحادیه اروپا داشتم.

وی با بیان اینکه متأسفانه اروپا به طور مشخص، نتوانست یک دگردیسی مثبت داشته باشد و هنوز نیازمند این دگردیسی است، تصریح کرد: خیلی امیدوار نیستیم به جهت اینکه هنوز اتحادیه اروپا نتوانسته یک سیاست مستقلی را در حوزه روابط خارجی‌اش تثبیت کند. 

متکی گفت: در دولت نهم، رئیس‌جمهور در یک رویکرد بی‌سابقه نسبت به همه رؤسای‌جمهور بعد از انقلاب در حوزه سیاست خارجی حضوری فعال و نقش‌آفرین داشته است. وقتی که در سطح رئیس قوه مجریه تحرکات کلان سیاسی و دیپلماتیک صورت می‌گیرد علی‌القاعده نوک پیکان وزارت خارجه به معنای فضاسازی و خبرسازی نیست. آقای احمدی‌نژاد در 5 سال گذشته در عرصه سیاست خارجی بیشترین حضور را داشت. 

وزیر امور خارجه اظهار کرد: من مایلم این نگاه را رد بکنم که در دولت دستگاه دیپلماسی منفعل ماند یا دستگاه دیپلماسی استقلال نداشت. ما در هر بخشی و هر موضوعی که مطرح بود در جلسات مشورتی با آقای رئیس‌جمهور و در حوزه‌های گسترده‌تر مسائل خارجی در خدمت مقام معظم رهبری هیچ جلسه‌ای ننشستیم مگر اینکه نظراتی، دیدگاه‌هایی و ملاحظاتی نسبت به موضوعاتی که در دستور کار بوده داشتیم. 

متکی گفت: نشست آتی با گروه وین امکان‌پذیر است.اینکه آیا گفت‌وگوهای وین شروع خواهد شد، گفت‌وگوی وین دو طرف دارد هر طرف نخواهد شروع نمی‌شود و این طرف یکی است و طرف مقابل سه تا هستند یعنی امریکا، روسیه و فرانسه. 

وی افزود: هنوز موافقت کامل آنها با آژانس برای شروع مذاکره اعلام نشده. فردی مطرح کرده‌اند اما هر سه به طور کامل این را اعلام نکرده‌اند ما هم صبوریم و عجله نداریم هر وقت آماده بودند هم ما آماده گفت‌وگوهایمان هستیم. منتها ما کارمان را نمی‌توانیم تعطیل کنیم به خاطر اینکه مذاکرات بنا بود دو ماه پیش صورت بگیرد و آنها به واسطه قطعنامه عقب کشیدند و بعد هم در فرایند مکاتبات دو ماه دیگر را از دست دادند و سه ماه دیگر را هم از دست خواهند داد.

وزیر امور خارجه گفت: من بخشی از دوران دانشجویی‌ام را در خارج از کشور (در هند) بودم و با پیروزی انقلاب، فعالیت انجمن اسلامی در هند را متوقف کردیم و به کشور برگشتیم. مدتی که تهران بودیم، در سازمان آب کشیک می‌دادیم. 

وی ادامه داد: شهید محلاتی که خدا رحمتش کند، ناطق نوری، وزیر وقت کشور و برخی از مسئولین دیگر مطرح کرده بودند که ما همکاری خود را با آنها ادامه دهیم. در این مقطع بود که آقای دکتر ولایتی تماس گرفتند و گفتند شما جایی قول ندهید و برای وزارت خارجه با ما همکاری کنید. لذا من کار در وزارت خارجه را انتخاب کردم و از 8 یا 9 خرداد 1363 ما آمدیم وزارت امور خارجه. 

وی با بیان اینکه من سال 83 برای دومین بار به عنوان نماینده در مجلس هفتم حضور یافتم و در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فعال بودم و همچنین رئیس کمیته روابط خارجی این کمیسیون، گفت: از نظر ما آن زمان دیدگاه‌های حاکم بر کشور دیدگاه‌های مقبولی نبود و تلقی ما این است که ما در بسیاری از حوزه‌ها از جمله در حوزه روابط خارجی تقریباً خاکریز به خاکریز عقب‌نشینی داشتیم در حالی که آنها 4 حوزه اصلی تبلیغات علیه ما را حفظ کرده بودند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین