کد خبر: ۱۰۸۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۴
سرنوشت بنزین ذخیره شده مشخص نیست

امکان افزایش قیمت بنزین آزاد تا ۸۰۰ تومان

فعلا لیتری ۴۰۰ تومان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قیمت بنزین آزاد به دلیل مشخص نبودن زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، در مهرماه نیز با همان قیمت ۴۰۰ تومان عرضه می‌شود. 

رئیس ستاد حمل ونقل و مدیریت مصرف سوخت در مورد تغییر قیمت بنزین آزاد ‌گفت:‌ این که مشخصا چه تاریخی این تغییر قیمت صورت می‌گیرد، توسط دولت نهایی و اعلام می‌شود، اما اگر تصمیمی در این زمینه گرفته شود، به مردم اعلام خواهد شد.

این در حالی است که استاندار تهران در سومین همایش بین‌المللی صنعت سی.ان.جی از عرضه بنزین به قیمت فوب خلیج‌فارس در زمان اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها خبر داده است.

در این میان مشخص نشده است که قیمت بنزین بر اساس قیمت پایه فوب خلیج فارس محاسبه می‌شود یا قیمت نهایی که هزینه نگهداشت و حمل ونقل و مالیات بر ارزش افزوده را نیز شامل می‌شود.

بر اساس آخرین آمار شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، قیمت پایه فوب خلیج فارس در هفته گذشته ۵۱۱ تومان و قیمت نهایی آن با مجموع هزینه ها و مالیات ۸۱۹ تومان بود.

در حال حاضر دو راهکار در مورد تغییر قیمت بنزین با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها مطرح است: راه‌کار نخست حذف یک‌باره سهمیه‌ها و عرضه بنزین با قیمت ۴۰۰ تومان که در این حالت بنزین تک نرخی می‌شود و راه‌کار دوم، قیمت بنزین همچنان دو نرخی باقی خواهد ماند. در این حالت سهمیه ۶۰ لیتری در ماه به هر خانوار ( نه به هر خودرو ) با قیمت ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد با قیمت ۸۰۰ تومان عرضه خواهد شد.

در همین زمینه رویانیان، اختصاص سهم بیشتر به سوخت در سبد خانوار را اشتباه دانسته و گفته که حمل و نقل ۱۲ درصد سبد خانوار را تشکیل می‌دهد که دو درصد از این ۱۲ درصد به طور مستقیم به سوخت مربوط می‌شود و مابقی مرتبط با سایر مولفه‌های حمل و نقل است.

از سوی دیگر به گفته رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور، هنوز در خصوص بنزین ذخیره شده در کارت‌های مردم از ماه مهر به بعد تصمیمی گرفته نشده است.

این در حالی است که مردم با نزدیک شدن به زمان هدفمندسازی یارانه در ماه‌های گذشته، با مصرف بنزین آزاد سعی کرده‌اند بنزین سهمیه‌ای خود را ذخیره کنند. بر همین اساس چیزی حدود یک میلیارد لیتر بنزین در کارت‌های سوخت ذخیره‌سازی شده است.

البته طبق اعلام، قرار است که بنزین‌های باقی مانده به سهمیه مهرماه نیز افزوده ‌شود، ولی همانطور که گفته شد برای ماه‌های بعد از مهر هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

گفتی است، سهمیه بنزین خودروها تا اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، همان ۶۰ لیتر در ماه است که به‌صورت ماهانه شارژ خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین