کد خبر: ۱۰۸۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰

توکلی: جلسه فوری برای بررسی سخنان احمدی‌نژاد برگزار می‌شود

نمی‌توان در برابر این مسائل سکوت کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ احمد توکلی از بررسی سخنان اخیر احمدی‌نژاد درباره جایگاه قوا در مقایسه با هم در جلسه‌ای که روز دوشنبه با حضور نمایندگانی از مجلس، دولت،‌ شورای نگهبان و اساتید دانشگاه‌ برگزار می‌شود خبر داد. 

احمد توکلی نماینده‌ مردم تهران در مجلس، با اشاره به سخنان اخیر احمدی‌نژاد درباره جمله مشهور حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر این‌که «مجلس در راس امور است»، گفت: 21 سال است از اصلاح قانون اساسی می‌گذرد و هیچ‌کس چنین برداشتی نداشته که مجلس در راس امور نیست.

وی افزود: البته این‌که می‌گوییم امام(ره) فرموده‌اند مجلس در راس امور است ممکن است در مورد مجلسی که ضعیف است صادق نباشد، اما از نظر قانون اساسی مجلس ما به دلایل مختلف در راس امور است.

توکلی با اشاره به دلایل مذکور در قانون اساسی ابراز عقیده کرد: اینکه ادامه‌ کار رییس‌جمهور و وزرا منوط به رضایت نمایندگان مردم در مجلس است، نشان می‌دهد که مجلس فائق بر قوه‌ مجریه است. مجلس می‌تواند تمام وزرا را با رای به عدم کفایت و عدم اعتماد، ولو آن‌که رییس‌جمهور مدافع آنها باشد، عزل کند و این در حالی است که مجلس در برابر وزرا و رییس‌جمهور پاسخ‌گو نیست، اما طبق قانون اساسی هم وزرا و هم رییس‌جمهور در برابر مردم، مجلس و رهبری مسئولند.

وی با بیان این‌که رئیس‌جمهوری به هیچ وجه طبق قانون اساسی نمی‌تواند مجلس را منحل کند، افزود: طبق قانون اساسی، کشور هیچ‌گاه نمی‌تواند بدون مجلس باشد؛ به‌طوری که طبق قانون اساسی اگر جنگ اتفاق بیفتد و به دلیل اشغال بخشی از کشور، برگزاری انتخابات مجلس امکان‌پذیر نباشد، ممکن است دوره‌ مجلس 5 سال طول بکشد، یعنی کشور نمی‌تواند بدون مجلس باشد درحالی که کشور در حالت خاص می‌تواند بدون رییس‌جمهور باشد و 3 نفر به نمایندگی از کل نظام ریاست جمهوری را اداره کنند.

وی افزود: گرچه طبق اصل 113 رییس‌جمهور مجری قانون اساسی شناخته شده و فرد دوم است اما طبق قانون اساسی نهاد مجلس فائق بر رییس‌جمهور است.

نماینده تهران ادامه داد: اینگونه برداشت‌ها از قانون اساسی فردگرایانه‌ است و باید براساس اصول نظام جمهوری اسلامی، که مهم‌ترین آن قانون اساسی یعنی میثاق ملی ماست، اصلاح شود. ضرر این‌گونه حرف‌ها این است که مسائل اصلی کشور که زندگی مردم و استقلال ملی و آزادی مردم است تحت‌الشعاع این‌گونه مباحث قرار می‌گیرد.

توکلی درعین حال یادآور شد: نمی‌توان در برابر این مسائل سکوت کرد؛ چرا که این موارد می‌تواند ترکیب تقسیم حوزه را در کشور تحت تاثیر قرار داده و یا عقاید مردم را تحت تاثیر قرار دهد. لذا به ناچار این مسائل تبدیل به مسائل روز می‌شود و مسائلی که واقعا مسائل زندگی مردم است، مغفول می‌ماند.

رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: امام امت به عنوان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری به عنوان ادامه دهنده‌ی راه آن بزرگوار هر دو اصرار داشته‌اند که مجلس در راس امور است. آخرین باری که به یاد دارم رهبر معظم انقلاب در این زمینه بیاناتی داشتند در پیام ایشان به مجلس هفتم بود، ایشان در آن پیام تاکید کردند که مجلس در راس امور است و اگر مجلس در واقع امر بخواهد تفوق خود را حفظ کند باید شرایطی داشته باشد که متاسفانه بعضی از آن شرایط را از دست داده و باید آنها را احیا کند.

توکلی ادامه داد: برای عدم تکرار تفسیرهای بدعت‌گونه، باید مجلس در مورد برداشت‌هایی که با برداشت رایج و ساری در 3دهه‌ی گذشته همخوانی ندارد، رسما از شورای نگهبان استفساریه بخواهد.

وی با بیان این‌که شورای نگهبان طی دو سه سال اخیر، دو الی سه بار به این‌گونه برداشت‌ها ایراد گرفته است، افزود: در برخی مسائل اختلافی، جلساتی با حضور چند تن از نمایندگان مجلس، دولت،‌ شورای نگهبان و اساتید دانشگاه برگزار و این مسائل بررسی می‌شود.

نماینده تهران با بیان این‌که این جلسه (دوشنبه) تشکیل خواهد شد، از بررسی گفته‌ی اخیر محمود احمدی‌نژاد در این جلسه خبر داد و تاکید کرد: اگر مسأله‌ای شبهه‌ناک بود باید از شورای نگهبان تفسیر بخواهیم.

وی اظهار امیدواری کرد که شورای نگهبان طبق وظیفه‌ قانونی خود تفسیر کند تا فهم مشترکی از قانون پیدا شود. حتی اگر این اشتراک از روی تمکین به قانون باشد، می‌تواند باعث وفاق و وحدت بیشتر شود و از اختلافات بکاهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین