کد خبر: ۱۰۸۷۱۶
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۸

سپرده‌های قرض‌الحسنه مردم چه می‌شوند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در روزهایی که گرفتن تسهیلات بر اساس عقود مبادله‌ای و با سود 12 درصد هم نیاز به صف‌های طولانی و مدت زمان انتظار بیش از یک سال دارد، اینکه فردی بتواند تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کند به معجزه می‌ماند.

اینکه بانک‌ها این قدر بر روی قرعه‌کشی سپرده‌های قرض‌الحسنه تاکید دارند نشان می‌دهد منابعی که از محل قرض‌الحسنه پس‌انداز و همچنین جاری برای این بانک‌ها حاصل می‌شود بسیار شیرین است چون سودی برای آن پرداخت نمی‌شود. جالب اینکه بانک‌های دولتی یا آن‌ها که دولت در آن‌ها سهام‌دار است تبلیغات بسیار گسترده‌ای در این زمینه دارند و به نوعی پیشتاز هستند.

واقعیت این است رقم چشمگیری از منابع بانک‌ها از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری مردم تامین می‌شود اما اینکه این منابع صرف چه اموری می‌شود پرسشی بی‌پاسخ است.

مطابق قانون منابع قرض‌الحسنه صرفا باید صرف ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه شود اما اختلاف این دو رقم با یکدیگر بسیار چشمگیر است.

و نشان می‌دهد بیشتر منابع قرض‌الحسنه‌ای که مردم در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهند، به صورت تسهیلات مشارکتی، مضاربه‌ای و یا سرمایه‌گذاری صرف می‌شود.

آخرین آمارهای مربوط به بهمن‌ماه 88 نشان می‌دهد که تنها 54 درصد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها صرف ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه شده است. علاوه بر این، اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه به چه کسانی داده می‌شود محل سوال است.

یک کارشناس بانکی در این باره به ایسنا می‌گوید: "بانک‌ها اگر بخشی از منابع قرض‌الحسنه را صرف ارائه تسهیلات کنند آن را به کارکنان خود می‌دهند و می‌توان گفت سهم مردم عادی از تسهیلات قرض‌الحسنه بانک‌ها در حد صفر است. بنابراین این گونه وام‌های قرض‌الحسنه را هم باید به مزایای کارکنان بانک‌ها که از وام بی‌نوبت 50 میلیون تومانی خرید مسکن هم برخوردار هستند اضافه کرد."

در روزهایی که گرفتن تسهیلات بر اساس عقود مبادله‌ای و با سود 12 درصد هم نیاز به صف‌های طولانی و مدت زمان انتظار بیش از یک سال دارد، اینکه فردی بتواند تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کند به معجزه می‌ماند.

بانک‌ها باید به طور صریح پاسخ دهند که چند درصد از سپرده‌های قرض‌الحسنه مردمی را به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار مردم قرار می‌دهند و این تسهیلات به چند نفر اختصاص داده شده است؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین