کد خبر: ۱۰۸۷۶۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۱

درخواست گروه ۱+۵ برای دور تازه مذاکرات هسته‌ای و اعلام آمادگی ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیران امور خارجه گروه ۱+۵ ابراز امیدواری کردند که هرچه زودتر به راه‌حلی جامع برای مناقشه هسته‌ای ایران دست یابند و همچنین خواستار دور تازه گفت‌و گو‌ها بر سر مبادله سوخت اتمی شدند. 

در بیانیه وزیران امور خارجه آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، تاکید شده است: «هدف ما همچنان دست‌یابی به راه‌حلی جامع و دراز مدت از طریق مذاکره است تا از این طریق اعتماد جامعه بین‌المللی نسبت به ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران باسازی شود.»

در بخش دیگری از این بیانیه که توسط ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، قرائت شد، آمده است: «ما در ماه ژوئن درباره تحریم‌ها توافق کردیم. اینک نوبت ایران است تا وارد مذاکرات جدی و گفت‌و گوهای سازنده درباره همه (ابعاد) برنامه هسته‌ای خود شود.»

در بخش دیگری از بیانیه وزیران امورخارجه گروه ۱+۵ آمده است که اعضای این گروه آماده‌اند تا براساس توافق اولیه‌ای که در ماه اکتبر سال گذشته برای مبادله سوخت هسته‌ای ایران به دست آمد، مذاکرات خود با ایران را از سر بگیرند.

نشست روز چهارشنبه وزیران امورخارجه گروه ۱+۵ در دفتر کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و در نمایندگی این اتحادیه در سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار شد.

اعلام آمادگی مجدد ایران برای مذاکره با گروه وین و ‌١ + ‌٥ 

در حاشیه‌ اجلاس سازمان ملل متحد در نیویورک وزیر خارجه‌ کشورمان با یانگ جیه چی ـ وزیر خارجه‌ی چین ـ دیدار و گفت‌و گو کرد. 

در این دیدار منوچهر متکی ضمن مرور روابط دو کشور به ظرفیت‌های مختلف موجود در روابط جمهوری اسلامی ایران و چین اشاره و با توجه به موقعیت ایران به عنوان یکی از با ثبات‌ترین کشورها در غرب آسیا و چین به عنوان یک کشور قدرتمند و صاحب نفوذ در شرق آسیا زمینه‌های گسترده‌ی همکاری بین دو کشور در حوزه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

متکی که مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین را عهده‌دار است ضمن اشاره به حوزه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه بر ضرورت توسعه‌ی مناسبات در حوزه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه با تشریح اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ی تبادل سوخت هسته‌یی برای راکتور تهران، و بیانیه‌ی تهران، گفت: ما با امضای این بیانیه و همکاری با ترکیه، برزیل و آژانس انعطاف جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌ی مبادله‌ی سوخت را نشان دادیم اما متاسفانه طرف‌های مقابل در پاسخ به این همکاری قطعنامه‌ی 1929را صادر کردند.

او در ادامه با اعلام آمادگی مجدد جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره با گروه وین و هم‌چنین گروه کشورهای 1 + 5 شرط موفقیت این مذاکرات را عادلانه بودن و تایید حق جمهوری اسلامی ایران برای استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی دانست.

یانگ جیه چی ـ وزیر امور خارجه‌ی چین ـ نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از تحرک به وجود آمده در روابط دوجانبه به برنامه تبادل هیات‌های دو طرف در آینده اشاره و روابط چین با جمهوری اسلامی ایران را رابطه‌ی راهبردی، درازمدت و در مسیر ارتقاء ذکر کرد.

وی با بیان مجدد استقبال چین از بیانیه‌ی تهران دیدگاه چین درباره راه‌حل دیپلماتیک در موضوع هسته‌ایی جمهوری اسلامی را تشریح و اعلام آمادگی کشورمان برای از سرگیری مذاکرات هسته‌‌ای را ستود.

وزیر خارجه‌ی چین در ادامه آغاز مذاکرات 1 + 5 و نیز آغاز گفت‌و گوهای جلیلی ـ اشتون و رایزنی‌ها در قالب گروه وین را مورد تاکید قرار داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین