کد خبر: ۱۰۸۸۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۰

آیت‌الله جوادی‌آملی: مشکل اصلی جامعه بی‌قانونی نیست، بی‌خلاقیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله جوادی‌آملی، ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در مرکز علوم وحیانی معارج با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با اشاره به اهمیت پیاده کردن اخلاق در جامعه، اظهارداشت: اگر اصول اخلاقی در جامعه جاری شود، میزان پرونده‌ها، اختلافات،مشکلات و درگیری‌ها در دادگاه‌ها و دادسراهای کشور کاهش چشمگیری خواهد یافت. 

آیت‌الله جوادی‌آملی با بیان این که نباید مسلمان شناسنامه‌ای باشیم، گفتند: مشکل جامعه امروز ما بی‌قانونی و عدم آگاهی و کمبود علم نیست، بلكه مشکل اصلی بی‌اخلاقی‌هاست.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جوادی آملی، ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در مرکز علوم وحیانی معارج با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، با اشاره به اهمیت پیاده کردن اخلاق در جامعه، اظهارداشتند: اگر اصول اخلاقی در جامعه جاری شود، میزان پرونده‌ها، اختلافات، مشکلات و درگیری‌ها در دادگا‌ها و دادسراهای کشور کاهش چشمگیری خواهد یافت. 

وی افزود: اخلاق نه تنها مشکل کشور و جهان، بلکه مشکلات آخرت را نیز حل می‌کند و یکی از اساسی‌ترین مسائل برای ساختن آخرت سعادتمندانه رعایت اخلاق است.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: اگر علم با جان گره بخورد، عالم به عمل و متخلق می‌شویم، ولی در غیر این صورت عالم بی‌عمل می‌شویم و در حوادث جهالت عمل را می‌کشد و باعث می‌شود، علم نفعی به او نرساند.

وی خاطرنشان کرد: باید برنامه‌های حوزه و دانشگاه را از قضایا به عقیده، از علم به عمل، از دین به تدین و از دین شناسی به دین باوری تبدیل کنیم و آنچه در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها می‌خوانیم باید با جان جامعه گره بخورد تا جامعه‌ای معتقد، متدین و محکم در برابر شبهات داشته باشیم. 

وی بیان داشت: همه دوست دارند وقتی وارد برزخ می‌شوند زنده دل باشند، ولی کفار مرده وارد برزخ می‌شوند و بسیاری از معارف الهی را درک نمی‌کنند؛ چون کور، کر و لال هستند و فقط جهنم را می‌بینند و بویی از بهشت، ولایت، امامت و نبوت درک نمی‌کنند و فقط سوخت و سوز را درک می‌کنند.

وی گفت: به کفار ندا می‌رسد؛ در دنیا مسجد، روحانی و مراکز مذهبی بود، ولی آنها را ندیدید و به سراغ مراکز فساد و فحشا رفتید، پس در اینجا نیز بهشت و پیامبر‌(ص) را نخواهید دید و فقط جهنم و آتش را می‌چشید. 

آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: همین حقایق دنیایی در آخرت به شکل دیگری به تصویر کشیده می‌شود؛ بنابراین اخلاق موجب می‌شود معارف الهی را در آخرت درک کنیم.

وی عنوان کرد: سلامت دل را طب اخلاقی تامین می‌کند و حیات دل را طبیب اخلاقی حفظ می‌کند.

وی گفت: در آخرت به بدنی نیاز داریم که در فشار قبر نپوسد، چون بسیاری از مردم در قبر دانسته‌های دینی خود را فراموش می‌کنند و در برابر سوالات ساده «من ربک و من امامک» سکوت می‌کنند و نمی‌توانند پاسخ گو باشند، مرگ بسیار سخت است و غیر قابل تحمل و همه توان انسان را می‌گیرد؛ بنابراین کسانی که مسلمان شناسنامه‌ای هستند نمی‌توانند سوالات ابتدایی در قبر را پاسخ دهند، چون فشار قبر همه چیز را از یاد انسان می‌برد.

وی گفت: برای این که بدن ما در فشار قبر تحمل داشته باشد و فشاری را احساس نکند باید اخلاق داشت و هیچ چیزی مثل اخلاق موثر و کار ساز نیست.

آیت‌الله جوادی‌آملی افزود: تنها کسانی در آخرت زیبا محشور می‌شوند که اخلاق داشته باشند و روسیاهی نشان از سابقه بد و گناهان است که شرمندگی را به همراه خواهد داشت، بنابراین نیازمند هنر زیبایی هستیم که زیر مجموعه اخلاق است. 

وی در پایان با اشاره به کلام 232 نهج البلاغه اظهارداشتند: باید معارف اهل بیت‌(ع) را فهمید و به جان گره زد تا عالم با عمل شویم، همچنین باید مراکز علمی و دینی موضوعات این معارف را کسب کرده و به هم گره بزنند تا نتیجه‌های پر ثمری برای ساختن جامعه‌ای سعادتمند به‌دست آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
0
0
حقیقتا همینطور است
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۲
0
0
درسته اخلاق حلقه گم شده جامعه ماست
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین