کد خبر: ۱۰۹۲۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۲:۰۵

برندگان احتمالی نوبل 2010

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ موسسه تامسون رویترز برندگان احتمالی نوبل سال 2010 را معرفی کرد که بر این اساس کانادا، ژاپن، فرانسه و انگلستان زادگاه یک چهارم برندگان نوبل سال 2010 هستند که اکثر این افراد در دانشگاه‌های آمریکا حضور دارند.

تنها 5 نفر از 21 محققی که موسسه تامسون رویترز آنها را کاندیدای دریافت نوبلهای 2010 پیش‌بینی کرده است به صورت خاص در موسسه‌ها و دانشگاه‌های غیر آمریکایی فعالیت دارند.

لیست سالانه از پیش‌بینی‌های برندگان نوبل سال 2010 این موسسه اطلاعاتی بر اساس تحلیله‌ای این موسسه از سابقه درخشان دانشمندان آماده شده است. این موسسه از سال 2002 تا کنون توانسته پیش‌بینی‌های درستی از برندگان نوبل اقتصاد، فیزیک، شیمی، و پزشکی یا فیزیولوژی داشته باشد.

تامسون رویترز از سال 2006 برای هر یک از جوایز نوبل سالانه 3 پیش‌بینی جدید انجام می‌دهد اما در عین حال پیش‌بینی‌های سال گذشته خود را نیز برای افزایش احتمال درستی پیش‌بینی‌ها مدنظر قرار می‌دهد.

لیست امسال تامسون رویترز تعداد زیادی از دانشمندان دانشگاه‌های آمریکایی را در خود گنجانده است. دانشمندان خارج از آمریکا شامل "ارنست مک کولاچ" و "جیمز تیل" از موسسه سرطان اونتاریو هستند که به دلیل کشف سلول‌های بنیادین می‌توانند برندگان نوبل پزشکی یا فیزیولوژی باشند.

"شینیا یاماناکا" که در هر دو دانشگاه کیوتو و کالیفرنیا حضور دارد نیز از کاندیداهای احتمالی نوبل شیمی خواهد بود. کیوتو همچنین منزلگاه دو دانشمند دیگر "سوسومو کیتاگاوا" و "عمر یاغی" است که از کاندیداهای تامسون رویترز برای انتخاب به عنوان برندگان نوبل شیمی به‌شمار می‌روند.

"توماس ابسن" از دانشگاه استراسبورگ به عنوان برنده احتمالی نوبل فیزیک و "جان مور" از دانشگاه ادینبرگ و مدرسه اقتصاد لندن به عنوان برنده احتمالی نوبل اقتصاد از جانب تامسون رویترز معرفی شده‌اند. پیش‌بینی شده است مور به دلیل فرمول بندی مدل اقتصادی درباره تاثیر شوک‌های کوچک اقتصادی بر روی افت شدید بازده به دلیل محدودیت اعتباری، نوبل اقتصاد خود را با "نوبوهیرو کیوتاکی" از دانشگاه پرینستون تقسیم کند.

دیوید پندلبری که تحلیلگر بخش پیش‌بینی‌های نوبل تامسون رویترز به‌شمار می‌رود معتقد است پیش‌بینی نوبل اقتصاد یکی از پیچیده‌ترین پیش‌بینی‌ها است زیرا بحران اقتصادی بر روی برترین مطالعات اقتصادی سایه‌ای از تردید انداخته است. 

وی می‌افزاید هدف اصلی این پیش‌بینی‌ها نشان دادن میزان اعتبار شهرت و ارجاع به مطالعات دانشمندان به عنوان شاخصی قدرتمند برای درک میزان لیاقت آنها است.

به گفته پندلبری حضور پرشمار دانشگاه‌های آمریکایی شاخصی برای تعیین قدرت تحقیقاتی این کشور نیست زیرا معمولا جوایز نوبل به مطالعاتی اهدا می‌شود که چند دهه پیش انجام گرفته‌اند.

برندگان احتمالی نوبل شیمی 

بر اساس گزارش تامسون رویترز برندگان احتمالی نوبل شیمی "پاتریک. او. براون" به خاطر ابداع و استفاده از ریزآرایه‌های دی ان ای از دانشگاه استنفورد، "سوسومی کیتاگاوا" و "عمر یاغی" به خاطر طراحی و تولید قالب‌های فلزی متخلخل از دانشگاه کیوتو و کالیفرنیا لس آنجلس، "استفان. جی. لیپارد" به خاطر پیشگامی در مطالعات شیمی معدنی زیستی از دانشگاه کمبریج و MIT خواهند بود.

برندگان احتمالی نوبل اقتصاد 

همچنین "آلبرتو آلسینا" از دانشگاه هاروارد، "نوبوهیرو کیوتاکی" از دانشگاه پرینستون، "جان. اچ. مور" از دانشگاه ادینبرگ و "کویم مورفی" از دانشگاه شیکاگو منتخبان احتمالی نوبل اقتصاد پیش‌بینی شده‌اند.

برندگان احتمالی نوبل پزشکی 

تامسون رویترز "داگلاس کولمن" از لابراتورا جکسون و "جفری فریدمن" از دانشگاه راکفلر را به خاطر کشف لپتین، "ارنست مک کولاچ" و "جیمز تیل" از موسسه سرطان اونتاریو به خاطر کشف سلول‌های بنیادین، "رالف استینمن" از دانشگاه راکفلر به خاطر کشف سلول‌های دندریتی و "شینیا یاماناکا" از دانشگاه کیوتو به خاطر ایجاد سلول‌های بنیادین iPS را شایسته دریافت نوبل پزشکی یا فیزیولوژی می‌داند.

برندگان احتمالی نوبل فیزیک 

در زمینه فیزیک نیز دانشمندانی مانند "چارلز بنت" از دانشگاه جان هاپکینز، "توماس ابسن" از دانشگاه استراسبرگ، "لیمان پیگ" از دانشگاه پرینستون، "سائول پرلموتر" از دانشگاه کالیفرنیا برکلی، "آدم رایسز" از دانشگاه جان هاپکینز، "برایان اشمیت" از دانشگاه ملی استرالیا و "دیوید اسپرگل" از دانشگاه پرینستون به عنوان یک یا چند نفر از برندگان احتمالی نوبل فیزیک معرفی شده اند.

اسامی برندگان نهایی جایزه نوبل در ماه اکتبر اعلام خواهند شد. بر اساس اطلاعیه وب‌سایت رسمی آکادمی نوبل تاریخ اعلام برندگان نهایی جوایز نوبل در زمینه های فیزیک، شیمی، پزشکی، ادبیات، صلح و اقتصاد به ترتیب زیر خواهد بود:

پزشکی یا فیزیولوژی: دوشنبه 4 اکتبر 2010 ساعت 11:30 به وقت محلی در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد

فیزیک: سه‌شنبه 5 اکتبر 2010 ساعت 11:45 به وقت محلی در آکادمی علوم سلطنتی سوئد

شیمی: چهارشنبه 6 اکتبر 2010 ساعت 11:45 به وقت محلی در آکادمی علوم سلطنتی سوئد در استکهلم

صلح: جمعه 8 اکتبر 2010 ساعت 11 صبح به وقت محلی در موسسه نوبل نروژ در اسلو

اقتصاد: دوشنبه 11 اکتبر 2010 ساعت یک عصر به وقت محلی در آکادمی علوم سلطنتی سوئد در استکهلم

آکادمی نوبل سوئد هنوز هیچ تاریخ دقیقی برای معرفی برنده نهایی نوبل ادبیات سال 2010 منتشر و اعلام نکرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین