کد خبر: ۱۰۹۲۵
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۰:۵۳

SMS راهی برای سرنگون کردن رییس جمهور

آفتاب‌‌نیوز : مامور کنترل بليط در اتوبوسی که ما را در جزيره "ميندانائو" ، در جنوب فيليپين جابه جا می‌کند چندان حواسش به کارش نيست. او در حالی که بليط‌ها را سوراخ می‌کند ،انگشتان دست ديگرش را هم، روی دکمه‌های تلفن همراهش گذاشته و بی وقفه مشغول تايپ کردن است. سر او چنان به ارسال و دريافت اس ام اس گرم است که حتی گهگاه از دادن بقيه پول مسافران هم غافل می‌شود. در ١٠ کيلومتری که ما با اتوبوس تا مقصد طی می‌کنيم ، او دستکم ٤ اس ام اس می‌فرستد.

البته اين تنها کنترلچی بليط اتوبوس نيست که پيگيرانه از طريق اس ام اس به ارتباط گيری مشفول است، بلکه اکثر مسافران هم سرشان به همين کار گرم است و اين شايد نشانه نياز شديد اين مردم به ارتباط گيری باشد. و جالب اين که برای برقراری ارتباط، کمتر کسی از خود تلفن همراه و گفتگوی مستقيم از طريق آن استفاده می‌کند، چرا که برای مردم فقير و کم درآمد ساکن روستاهای فيليپين تلفن کردن بسيار گرانتر از استفاده از اس‌.ام.اس است.

کنترلچی بليط اتوبوس با انگشتان چست و چالاکش نمونه ای عادی از مردم فليپين امروز است. با بسياری از مردم اين کشور که گفتگو می‌کنی، يک دست طرف صحبت تو دائما در زير ميز در حال ور رفتن با تلفن همراه و ارسال اس ام اس است. حالا ديگر مدت‌هاست که سوت دريافت و ارسال اس ام اس به آهنگ رايج کشور بدل شده است. يکی از دوستان فليپينی می‌گفت:" اگر تايپ کردن با تلفن همراه جز بازی‌های المپيک بود ما بالاخره صاحب يک مدال طلا می‌شديم."

واقعيت اين است که ارتباط از طريق اس ام اس بر زندگی و فعل و انفعالات سياسی فيليپين هم تاثير محسوس و قابل اعتنايی گذاشته است. اگر زمانی مائو می‌گفت که قدرت سياسی از لوله تفنگ بيرون می‌آيد ، حالا می‌توان گفت که دستکم در فيليپين چنين قدرتی با کمک نمايشگر تلفن‌های همراه و صدای اس ام اس آنها قابل کسب است. اگر اين ابزارها کفايت نکند ذوق و قريحه دورماندگان از قدرت هم به کمک می‌آيد. در بسيج و سازماندهی تظاهرات بزرگ و دامنه دار سال ٢٠٠١ که به استعفاء و برکناری ژوزف استرادا، رييس جمهور وقت فيليپين انجاميد نيز،اس ام اس نقشی محوری داشت. در آخرين انتخابات رياست جمهوری نيز، همه نامزدان اين مقام "جوخه‌های اس.ام.اس" را به کار گرفته بودند. کسانی که در اين "جوخه‌ها" عضو بودند کار ديگری نداشتند جز آن که شعارهای اس . ام . اسی خلق کرده و در اندک مدتی به تلفن‌های همراه صدها هزار نفر شهروند فليپينی ارسال کنند.

در فليپين که حدود ٣٠ هزار سازمان مدنی و غيردولتی به فعاليت مشغولند چندی پيش زمان برای تشکيل يک سازمان غيردولتی فعال در عرصه اس ام اس هم به غايت مساعد شد. سازمانی که فعالان دارای گرايش چپ در اين عرصه به وجود آورده‌اند "تکست پاور" نام گرفته است. اين سازمان اگر شانس اندکی ياری کند می‌رود که برای رييس جمهور کنونی فيليپين ،خانم "گلوريا ماکاپاگال آرويو" نيز، سرنوشتی مشابه استرادا رقم زند.

خانم آرويو متهم است که برای پيروزی در انتخابات سال ٢٠٠٤ به خريدن رای اقدام کرده است .گرچه هنوز محاکم قضايی چنين اتهامی عليه رييس جمهور را تاييد نکرده اند، اما يک نوار صوتی انتشار علنی پيدا کرده که در آن صدايی مشابه صدای آراويو ،اندکی پس از بسته شدن حوزه‌های رای گيری، در تماسی تلفنی با يکی از اعضای کميسيون مرکزی انتخابات به نام "ويرگيليو گارسيلانو" از او می‌پرسد که آيا طبق وعده، پيروزيش با يک ميليون آراء بيشتر تحقق پيدا خواهد کرد؟ گارسيلانو هم در پاسخ اطمينان می‌دهد که هر چه که از دستش برآيد انجام خواهد داد. سازمان "تکست پاور" متن اين گفتگو را با يک موزيک درآميخته و آن را به عنوان زنگ تلفن همراه جهت ضبط (دانلود) در سايت اينترنتی خود قرار داده است. اين گفتگوی توام با موزيک که "‌هالو گارسی" نام گرفته بنا به گفته مسئولان تکست پاور تا کنون بيش از يک ميليون بار مورد رجوع و ضبط قرار گرفته است.

آرايو که ابتدائا با بی اعتنايی به "هالو گارسي" واکنش داده بود، سرانجام مجبور شد اذعان کند که در غروب روز انتخابات با فردی به نام "گارسی" تماس تلفنی داشته است. با اين همه او نگفته است که آيا صدايی که در تلفن‌های همراه شهروندان فليپينی به گوش می‌رسد صدای او هست يا نه؟ تا همين جا هم به نظر می‌آيد که بازی را سازمان "تکست پاور " برده است و شايد با بسيج هزاران نفر ديگر از طريق اس ام اس وضع به مرحله حساسی برسد، مگر آن که خانم آرايو هم به يک تهاجم دست زند و با کمک "جوخه‌های اس ام اس" که در انتخابات پيروزيش را رقم زدند فضا و ميدان تحرکات اس ام اسی را از مخالفان بازپس گيرد.

اتوبوس ما هم حالا بالاخره به مقصد رسيد و از شر صدای پرشمار سوت اس ام اس که همه فضای اتوبوس را پرکرده بود خلاص شديم. تابلويی که در نزديکی ايستگاه نصب شده به مسافرانی که از اتوبوس پياده شده‌اند هشدار می‌دهد: "به هنگام عبور از خيابان مواظب ترافيک باشيد و اس ام اس ننویسيد." علامتی هم که در گوشه پايين اين تابلو به چشم می‌خورد چيزی نيست ، جز آرم تجاری شرکت فنلاندی توليد کننده تلفن همراه : "نوکيا".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین