کد خبر: ۱۰۹۲۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۰

صالحی: ویروسی به سیستم اصلی نیروگاه بوشهر وارد نشده است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رییس سازمان انرژی اتمی در ارتباط با جوسازی رسانه‌ها مبنی‌بر نفوذ ویروس به سیستم‌های کامپیوتری نیروگاه بوشهر، گفت: از یک سال پیش اقدامات حفاظتی و مصونیت‌سازی کامپیوترها را آغاز کردیم و از دو ماه پیش نیز با پیش‌بینی‌های قبلی اقدامات لازم را جهت جلوگیری از ورود ویروس تشدید کردیم.
علی‌اکبر صالحی صبح روز چهارشنبه در حاشیه‌ اهدای خون اعضای دولت در پاسخ به سوال ایسنا ادامه داد: همان‌طور که گفتم در دو ماه اخیر اقدامات مصونیت‌سازی شدت بیشتری گرفت و خوشبختانه هدفی که دشمن دنبال می‌کرد را با اقدامات لازم ابتر کردیم، بدون این‌که در رسانه‌ها چیزی اعلام کنیم. 

وی ادامه داد: اکنون با قاطعیت می‌گویم که علی‌رغم تمامی اقدامات و خباثت‌های دشمنان برای وارد کردن ویروس به سیستم‌های هسته‌یی ما، تا امروز موفق به این امر نشده‌اند و آن مقدار که لازم بود، پاکسازی لازم را نیز انجام دادیم. 

وی افزود: متخصصان سازمان انرژی اتمی و وزارت مخابرات دست به دست هم دادند، از یک اشراف و اطلاعات خوبی برخوردار شدند و به خوبی توانستند با این ویروس مقابله کنند و این امر باعث شد که ما به خیلی از اقدامات فنی دیگر نیز دست پیدا کنیم و کاملا مصون بمانیم. 

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگاری مبنی‌بر این‌که یکی از مسئولان نیروگاه بوشهر اعلام کرده که فقط لپ‌تاپ‌های شخصی برخی از کارکنان این نیروگاه هدف ویروس قرار گرفته و آلوده شده است، گفت: همان‌طور که اشاره کردم این آلودگی به سیستم اصلی ما نرسیده و در برخی از لپ‌تاپ‌های شخصی مشاهده شده که اقدامات لازم نیز در این ارتباط انجام شده ولی سیستم اصلی ما پاک است. 

وی خاطرنشان کرد: متخصصان ما در این زمینه اشراف کامل پیدا کردند و اقدامات لازم را به خوبی انجام دادند و این باعث شده که ما با قابلیت و توانمندی کامل به این جنگ نرم‌افزاری برویم و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد. 

صالحی در ادامه‌ی گفت‌و گوی خود با خبرنگاران در مورد روند فعالیت‌های نیروگاه بوشهر نیز گفت: امیدواریم که در هفته‌ی آینده و قبل از نیمه‌ی مهرماه انتقال سوخت به قلب رآکتور نیروگاه بوشهر را انجام دهیم و زمینه‌ی لازم در این ارتباط فراهم شده و انشاءالله تا اواسط آبان‌ماه در قلب کاملا جای‌گذاری می‌شود و در قلب بسته می‌شود و فعل و انفعالات هسته‌یی شروع می‌شود و انشاءالله قلب رآکتور شروع به تپش می‌کند و قلب این رآکتور مثل قلب ملت ایران شروع به تپیدن می‌کند. 

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با رآکتور تحقیقاتی تهران و نگرانی‌هایی که ممکن است مردم در ارتباط با رآکتور تحقیقاتی تهران و تهیه‌ی دارو در این زمینه داشته باشند، گفت: همان‌طور که قبلا گفته بودم مردم عزیز ما نباید نگران کمبود رادیودارو در کشور باشند و ما رادیوداروهای لازم را در کشور غیر از راه رآکتور تهران از راه‌های دیگر نیز تامین می‌کنیم و با توجه به راه‌هایی که برای تامین رادیودارو فراهم شده، ما می‌توانیم رآکتور را حتی بیش از یک هفته خاموش نگهداریم و نیاز مردم در ارتباط با رادیودارو کاملا تامین می‌شود و اگر خدای نکرده مشکلی در ارتباط با راه‌های دیگری که برای تامین رادیودارو ایجاد شده به وجود آید رآکتور را می‌توانیم کاملا روشن نگه‌داریم. 

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: امیدواریم تا شهریور سال آینده سوخت 20 درصد مورد نیاز رآکتور تهران را تامین و تولید کنیم و در حال حاضر در مراحل اولیه‌ی تهیه‌ی این سوخت هستیم و انشاءالله از شهریور سال آینده با تامین این سوخت، رآکتور هر روز روشن خواهد بود. 

وی هم‌چنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر این‌که آقای رییس‌جمهوری چندی پیش در گفت‌و گویی اعلام کردند که با روس‌ها در حال رایزنی برای ایجاد نیروگاهی برای تامین 4 هزار مگاوات برق هستیم، گفت: ما با روس‌ها روابط بسیار خوبی داریم. به‌خصوص در حوزه‌ی هسته‌ای روابطمان مثبت است و از آنها به خاطر این‌که به وعده‌های خود در این ارتباط عمل کردند تشکر می‌کنم. 

صالحی گفت: ما با آنها گفت‌و گو داریم ولی اجازه بدهید که این گفت‌و گوها وقتی به ثمر و نتیجه رسید آن را اعلام کنیم. ما در عرصه‌های مختلف با تعدادی از کشورها مختلف گفت‌و گوهای خوبی داریم و وقتی که به نتیجه رسید اعلام می‌کنیم. از جمله در مورد کاربرد انرژی هسته‌یی در زمینه‌ی پزشکی با برخی از کشورهای بزرگ گفت‌و گوهای خوبی داشته‌ایم و به تفاهم رسیده‌ایم. هم‌چنین کاربرد انرژی هسته‌ای در زمینه‌های صنعتی و کشاورزی و شیرین کردن آب؛ چرا که جنوب کشور ما به آب شیرین احتیاج دارد و این پروژه‌های بزرگی است که انشاءالله وقتی گفت‌و گوها به نتیجه رسید اعلام خواهیم کرد. 

خبرنگاری از صالحی پرسید که آیا این گفت‌و گوها شامل ساخت نیروگاه نیز نمی‌شود؟ وی در پاسخ گفت: انشاءالله. 

وی در حالی که روی تخت دراز کشیده بود و در حال خون دادن بود، در پاسخ به سوالی در مورد اهدای خون و این‌که اهدای خون چه ربطی می‌تواند به انرژی هسته‌ای داشته باشد؟ گفت: همه چیز از هسته و اتم است و خون نیز از هسته و اتم تشکیل شده است. 

صالحی در پاسخ به این سوال که خون دادن چه لذتی دارد؟ گفت: در هدیه کردن لذتی هست که در دریافت کردن نیست. 

وی در پاسخ به این سوال که دوست دارید خونی که اهدا می‌کنید به چه کسی داده شود؟ گفت: به کسی که واقعا نیازمند است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین