کد خبر: ۱۰۹۳۰۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۴
در جمع خبرنگاران

فرمانده كل نيروی ‌انتظامی: پزشک به‌قتل رسيده هيچ رابطه‌ای با پرونده كهريزک ندارد

پلیس سایبر به‌زودی اعلام موجودیت می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: فرمانده نیروی‌انتظامی، همزمان با آغاز هفته نیروی‌انتظامی، در جمع خبرنگاران، به ابهامات و پرسش‌های مختلف خبرنگاران پاسخ داد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده انتظامی کشور در نشست خبری هفته نیروی انتظامی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا، درباره طرح مبارزه با مزاحمین اجتماعی گفت: در ابتدا اعتراضی مبنی بر نام مزاحمین نوامیس از سمت وزارت کشور صورت گرفت و گفتند که این نام زشتی است، اما طرح مبارزه با مزاحمین اجتماعی فراتر از طرح مبارزه با مزاحمین نوامیس است و به کسانی می‌پردازد که آسایش مردم را بر هم می‌زنند.

او با اشاره به اینکه این طرح شامل هر گونه مزاحمتی می‌شود، گفت: رانندگانی که در خیابان‌ها با لایی‌‌ کشیدن باعث آزار مردم می‌شوند و خانواده‌هایی که پس از مراسم عروسی خیابان را بند می‌آورند، نیز شامل این طرح می‌شود.

او درباره عدم اطلاع‌رسانی از این طرح جدید پلیس گفت: احتمالا به این علت که در آستانه هفته ناجا این طرح ‎آغاز شده است، پلیس نخواسته به آن بپردازد و آن را پررنگ کند، زیرا از برنامه‌های هفته ناجا این است که بر پایه فعالیت‌های مبتنی بر خدمت‌رسانی پلیس فعالیت کنیم و نمایش اقتدار پلیس را برای بعد از هفته ناجا قرار می‌دهیم.

احمدی‌مقدم در پاسخ به سئوال خبرنگار وطن‌امروز درباره شبهاتی که درباره قتل پزشک اول در هفته گذشته مبنی بر اینکه این قتل ارتباطی به حوادث زندان کهریزک داشته است، ضمن اینکه به آن خبرنگار اشاره کرد که ما نباید خودمان تولید ابهام کنیم و این سئوالی نیست که خبرنگار وطن‌امروز بپرسد، گفت: این قتل هیچ علت سیاسی‌ای نداشته است و هیچ ربطی به مسأله کهریزک ندارد، حتی پلیس از وزارت علوم نیز استعلام کرده و این پزشک هیچ سابقه‌ای در کهریزک ندارد و ما اعلام می‌کنیم قطعا این قتل علت سیاسی نداشت و به‌طور حتم این پزشک فردی سیاسی نبوده است.

پرونده مجسمه‌ها اگر به نتیجه برسد، اطلاع‌رسانی می‌شود

او در پاسخ به خبرنگاران درباره مجسمه‌های ربوده شده در سطح شهر تهران گفت: از آنجایی‌که پرونده همچنان باز است، نمی‌توان چیزی در این باره گفت اما پرونده‌ای که این همه جنجال آفرید حتما اگر به نتیجه برسد درباره‌اش توسط پلیس آگاهی تهران اطلاع‌رسانی می‌شود و در رابطه با آن اظهارنظر خواهیم کرد.
وزارت‌کشور کمکی به مرزبانی نکرده است

فرمانده انتظامی کشور در ارتباط با استانداردسازی خودروها به خبرنگاران گفت:‌ سازمان محیط‌زیست و سازمان استاندارد وظایفی دارند که وقتی خودرویی تولید می‌شود و وزارت صنایع و استاندارد آن را تائید می‌کند و سازمان محیط‌زیست نیز آن را تائید می‌کند، نیروی انتظامی خودرو را شماره‌گذاری می‌کند، مگر اینکه ایرادی در خودرو ثابت شود، مثل خودروی هوو که شماره‌گذاری آن متوقف شد.
او افزود: هدف ما ایمنی شهروندان است اما مردم نیز نگران نباشند، خودرویی که به مردم فروخته شده است، خودروهای استانداردی است و شماره‌گذاری می‌شود.

او با بیان اینکه استانداردهای ایران با استانداردهای بین‌المللی فاصله دارد، گفت: گرچه به این موضوع اذعان داریم اما نیروی انتظامی نمی‌تواند به یک مرتبه جلوی کار کل صنایع خودروسازی را بگیرد.

سردار احمدی‌مقدم در ارتباط با بودجه‌ای که وزارت کشور قول تخصیص آن را برای فرماندهی مرزبانی داده بوده است، گفت: وقتی که حقایق را می‌گوئیم سازمان‌های دیگر به ما گلایه می‌کنند که چرا این کار را می‌کنید، وزارت کشور می‌گوید هفت میلیارد تومان برای فرماندهی مرزبانی اختصاص داده است اما هنوز چیزی به ما تحویل داده نشده است.

او با بیان اینکه به همین دلیل عملا فعالیت‌های انسداد مرزها در مرزهای شمال‌غرب کشور متوقف شد، زیرا به علت سرما از این فصل به بعد دیگر نمی‌شود در جا کاری انجام داد.

او پیشنهاد کرد: بهتر است بودجه را به متولی اجرا تحویل دهند. به این ترتیب فرآیند رسیدن بودجه به متولی بسیار کوتاه‌تر از فرآیندی می‌شود که در حال حاضر طی می‌کند.

ترافیک هفته اول‌ مهرماه روان بوده است

فرمانده انتظامی کشور درباره تاثیر تغییر ساعت آغاز به کار ادارات در ترافیک گفت: ترافیک عوامل متعددی دارد مثل زیرساخت‌ها، عدم تناسب خودرو و معبر، تعداد سفر، فرهنگ استفاده از خودرو و عوامل مدیریت زمانی که تغییر ساعت یکی از راه‌حل‌ها برای مدیریت زمان است.

او افزود: امسال تغییر ساعت شروع به کار ادارات توانست پیک صبح را روان‌تر کند. اما پیک بعدازظهر فشرده‌تر شده است و در ماه‌های بعد نیز که طول روز کوتاه‌تر می‌شود، پیک بعدازظهر شدیدتر خواهد شد، اما در هفته نخست امسال با توجه به افزایش 10ـ 15 درصدی خودرو ترافیک بسیار روان‌تر از انتظار بود.

او افزود: در ساعات پیک شیفت صبح و عصر ماموران راهنمایی و رانندگی به کمک یکدیگر می‌آیند و باید گفت پلیس راهور شهری، فرساینده‌ترین کار را در نیروی انتظامی دارند.

او با بیان اینکه امسال راهنمایی و رانندگی هوشمندانه کار کرد، گفت:‌ اما مردم باید الگوی سفر خود را تغییر دهند و بین دو انتخاب خودروی شخصی و خودروی عمومی، خودروی عمومی را ترجیح دهند.

او تاکید کرد: گرچه قبول داریم وسایل نقلیه کافی نیست و برای رسیدن به ایده‌آل استفاده 25 درصدی از وسیله نقلیه شخصی و 75 درصدی از وسیله نقلیه عمومی باید امکانات را افزایش دهیم.

پلیس سایبر به‌زودی اعلام موجودیت می‌کند

احمدی‌مقدم با اشاره به جرایم اینترنتی که هر روز نحوه اجرای آنها تغییر پیدا می‌کند، گفت: پلیس سایبر به زودی اعلام موجودیت خواهد کرد اما مردم نیز باید آگاهی‌های خود را افزایش دهند.

او با اشاره به شایعه‌هایی که درباره دزدی‌های اینترنتی اخیر گفت: مردم باید خود را آگاه کنند، برای مثال همان‌طور که در زورگیری‌ها، دزدان در بانک‌ها زاغ‌زن می‌گذاشتند، امروز نیز در کنار عابربانک‌ها دوربین‌های ظریفی نصب می‌کنند و کد ورود شما را برمی‌دارند و بعد با زورگیری کارت شما را به دست آورده و حساب شما را خالی می‌کنند.

او با اشاره به اینکه هکرهایی هم هستند که تلاش می‌کنند وارد سیستم‌های بانکی شوند،‌ گفت: پلیس به محض اطلاع پیدا کردن به بانک‌ها خبر می‌دهد و بانک‌ها نرم‌افزارهای حفاظتی خود را افزایش می‌دهند.

احمدی‌مقدم با اشاره به ایجاد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: گرچه نیروی انتظامی با تاخیر به این ستاد دعوت شد اما اگر این ستاد به تصویب برسد، نیروی انتظامی اقدامات خود را برای همکاری با آن انجام می‌دهد.

او افزود: از برنامه‌های ما کلاسه‌بندی و تشکیل‌ بانک‌های مجرمین است و فکر می‌کنم پس از افتتاح بخش مجازی پلیس با ثبت مبادلات الکترونیکی، زیرساخت‌های گمرکی، مبادله‌های پولی و مسائل ثبت اسناد که هر کدام سبب ایجاد برخی جرائم می‌شود، پیشگیری شود.

تصمیم وزارت‌کشور برای لغو برخورد با سرو قلیان‌ها شایسته نبود

فرمانده انتظامی کشور با اشاره به طرح جمع‌آوری قلیان‌ها گفت: این طرح در صورتی اجرا می‌شود که اتفاق سال گذشته دوباره تکرار نشود.

او با اشاره به اینکه رئیس ستاد مبارزه با مواد دخانی، وزیر بهداشت است و نیروی انتظامی تنها عضو آن ستاد است،‌گفت: در سال گذشته ستاد با قاطعیت طرح جمع‌آوری قلیان‌ها را تصویب کرد و با پرداخت مقداری بودجه به نیروی انتظامی، طرح آغاز شد و درست در زمانی که نیروی انتظامی به طور جدی و سخت‌گیرانه مشغول اجرای طرح بود، وزارت کشور طرح را لغو کرد که گرچه در آن زمان آن را رسانه‌ای نکرده‌ایم، کار شایسته‌ای نبود و امیدوارم اگر قرار باشد این طرح دوباره اجرا شود، نباید مانند پارسال باشد.

او تاکید کرد: اما بحث جمع‌آوری مواد دخانی با بحث مبارزه با قاچاق مواد دخانی متفاوت است و پلیس وظیفه خود را در بحث دوم با سیاست‌های گذشته و محکم ادامه می‌دهد.

او افزود: نباید کاری کرد که قاچاق مواد مخدر افزایش یابد که این آسیب‌هایش بسیار بیشتر است و باید بحث مبارزه با مواد دخانی را با فرهنگ‌سازی حل کنیم.
او با اشاره به پلیس قضایی که یک بار تشکیل و منحل شد، گفت: علت طرح پلیس قضایی، دغدغه‌هایی بود که مقامات قضایی در پرونده‌ها داشتند که نیروی انتظامی آن دغدغه‌ها را نداشت و مواردی که مورد نظر قوه قضائی بود را نیروی انتظامی پیگیری نمی‌کرد.

او افزود: اکنون برای حل این مشکلات، افسرنگهبان‌هایی که قبلا در شعبه‌‌های کلانتری‌ها به صورت چرخشی کار می‌کردند، بدین‌معنا که یک شیفت مسئولیت پرونده‌ها را بر عهده داشتند و برای مثال در شیفت دیگر مسئولیت گشت‌زنی، اکنون به حالت ثابت درآمدند و نیروهایی برای این امر در نظر گرفته شده است که قرار است تحت آموزش قوه قضایی قرار بگیرد.

او تاکید کرد: ما این اطمینان را به قوه قضائیه داده‌ایم که دغدغه‌های‌شان را با واحد ویژه‌ای به همین اسم برطرف کنیم. ضمن اینکه بسیاری از نیروهای پلیس عملا ضابطان دستگاه قضایی هستند. برای مثال کل پلیس آگاهی در کشف جرم، ضابط دستگاه قضایی است و یا بخش عمده پلیس اطلاعات و امنیت نیز از ضابطین دستگاه قضایی هستند و امیدواریم با بهبود تعامل بین قوه قضائیه و پلیس مسائل حل شود.

او در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر شکایت مراجع تقلید درباره وضعیت حجاب در خیابان‌ها و ارتباط دادن مبارزه با بدحجابی به سیاست‌کاری نیروی انتظامی، گفت: در دیدارهای من با مراجع تقلید چنین بحثی مطرح نبوده است و من فکر نمی‌کنم کسی پلیس را به سیاست‌کاری محکوم کند. گرچه حوادث پس از انتخابات در سال گذشته بر روی همه چیز تاثیر داشت اما ما مطابق با دستور قضایی کشور در چارچوب وظایف‌مان اقدام کردیم.

او با اشاره به اینکه دستورالعمل طرح مبارزه با بدحجابی از سوی وزیر کشور است، گفت: تاکنون کسی از حیث وظایفی که به عهده ما قرار گرفته است، ایرادی بر ما نگرفته اما همانطور که رئیس‌جمهور گفته ما باید با پشت صحنه مقابله کنیم.

او با اشاره به بحثی که احمدی‌نژاد با دسته‌بندی بدحجاب‌ها به 4 گروه مثل مانکن‌ها، زنان خیابانی و یا کسانی که به خاطر نشان دادن مخالفت سیاسی خود، بد لباس می‌پوشند گفت: در نامه‌ای از رئیس‌جمهور سئوال کردیم که اگر در این باره دستورالعمل خاصی دارند، به ما ابلاغ کنند.

او درباره دستگاه استراغ سمع گفت: این دستگاه به‌طور کلی غیرقانونی است و در نیروی انتظامی تلاش‌مان این است که اسرار زندگی مردم فاش نشود، حتی بسیاری از پرونده‌ها را به خانواده‌های مجرم خبر نمی‌دهیم.

او در رابطه با لایحه مبارزه با جمع‌آوری سلاح سرد گفت: این لایحه به مجلس تحویل داده شده و در رابطه با آن تحقیق کرده‌ایم که سرعت بیشتری پیدا کند.
اما این لایحه برای جمع‌آوری و حمل سلاح سرد است و بدین‌معنا نیست که اکنون در این باره قانونی نداشته باشیم، زیرا در حال حاضر نیز استفاده از سلاح سرد جرم محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه پلیس برای افزایش اعتماد مردم، برنامه‌هایی دارد، گفت: در این برنامه‌ها هر چقدر شدید با مجرمین و متخلفین برخورد شود، چند برابر آن با مامورانی که قرار است امنیت مردم را بر عهده بگیرند، برخورد می‌شود، بدین‌معنا که ما برنامه‌های مدونی را در جهت صیانت از مردم داریم که از آن جمله، استخدام صحیح، آموزش صحیح، رفع مشکلات کارکنان و خانواده‌ها، تجهیز پلیس، افزایش نظارت‌های سازمان است که از این طریق می‌توان با ایجاد امنیت در میان افراد سازمان و ایجاد آرامش ذهنی برای آنها در ارائه خدمات آنها به مردم کمک کنیم.

او با اشاره به آمار سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: در چند سال اخیر سالیانه به طور میانگین 10 تا 12 درصد کاهش جرایم را در داخل سازمان نیروهای مسلح داریم.

او در پاسخ به خبرنگاران تخلفاتی را نام برد که شدیدترین مجازات را در این سازمان دارد.

او گفت: گرفتن رشوه حتی یک بار، همکاری با تبهکاران، مثلا در فراری دادن مجرم، اطلاعات اخلاقی که از برخی از ماموران به دست می‌آید، مواردی هستند که ماموران به علت آن از نیروی انتظامی اخراج می‌شوند.

او گفت: در سال گذشته به طور میانگین هزار و 500 نفر مجرم نیروی انتظامی، در سازمان قضایی نیروی انتظامی بوده‌اند که قابل ذکر است تعداد کمی از آنها برای جرم‌های سازمان بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین