کد خبر: ۱۰۹۵۷۴
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۲
کارشناس بورس کالا خبر داد:

افزایش نرخ 200 تومانی فولاد در هفته‌های آینده

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: با وجود شرایط اقتصادی سیاسی ویژه کشور هر چند اعمال برخی محدودیت‌ها در مکانیزم عرضه و تقاضا می‌تواند به تنظیم قیمت کالاهای موجود در بازار بیانجامد اما باید دانست با چنین کنترل‌هایی، اقتصاد همچون فنری فشرده، آماده هرگونه عکس‌العمل به مراتب شدیدتر از وضعیت قبلی خود در آینده خواهد بود. 

این گفته هاشم باروتی، مدیر معاملاتی بورس کالای شرکت کارگزاری پارس ایده بنیان بود که در گفت‌و گو با بورس‌نیوز؛ گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده 3درصدی از یک‌سو و ادامه اعتراضات در بازار آهن‌فروشان (شادآباد تهران) از سویی دیگر باعث شده تا برای کنترل وضعیت مالیات در این صنف، سازمان بورس فروش آهن و محصولات فولادی در بورس کالا را فقط برای شخصیت‌های حقوقی بازار مجاز شمارد. 

وی با اعلام اینکه کنترل قیمت در بورس کالا عملاً باعث ایجاد رانت و فرصت‌های سودآوری برای برخی خریداران فعلی در ماه‌های آینده می‌شود، اظهار داشت: هر چند دخالت‌های مقطعی در مکانیزم عرضه و تقاضای بورس کالا می‌تواند به تنظیم حداکثر 50 تومانی نوسانات قیمت آهن در بازار برای دوره‌ای کوتاه‌مدت مفید واقع شود اما باید دانست با اعطای اعتبار به برخی خریداران دارای پروانه کسب یا تولید و ایجاد رانت معاملاتی (همانند برخی محصولات پتروشیمی )، با توجه به شیب مثبت نوسان قیمت‌ها، در نهایت ظرف دو تا سه ماه آینده، معامله‌گران می‌تواند شاهد افزایش نرخ‌ها در رینگ محصولات فولادی بورس کالا باشند. 

این فعال بورس کالای کشور، افزایش 200 تومانی قیمت‌های فعلی فولاد در بورس کالا را از دی‌ماه جاری دور از انتظار ندانست و گفت: عدم شرایط یکسان برای همه معامله‌گران فعلی فقط باعث ایجاد فشار بر مصرف‌کننده نهایی و برخورداری عده خاصی از یک سود غیر منتظره می شود. به عنوان مثال برخی محدودیت‌ها در رینگ محصولات پتروشیمی در حال حاضر باعث افزایش مستقیم 30 تا 60 تومانی آنها در بازار شده و تقاضا کنندگانی که عمدتاً از طریق چک یا اعتبارات اسنادی اقدام به خرید می‌کنند قادر به تحمل بیشتر این نرخ‌ها نیستند. 

وی در ادامه با تأکید بر ورود شمش طلا در بورس کالا، در خصوص قراردادهای آتی سکه طلا در این بازار گفت: با افزایش تقاضای جهانی برای کالاهایی با نقد شوندگی بالاتر همچون طلا و تأثیر آن بر بازار داخلی، قراردادهای آتی این فلز گران‌بها نیز دستخوش نوسانات مثبت شده است. 

باروتی با اعلام اینکه اهرم مالی فیوچرز سکه طلا و به موقع هج کردن یا مدیریت ریسک این قراردادها از سوی معامله‌گران به کنترل قیمت آن در بازار کمک شایانی خواهد کرد، افزود: علیرغم اینکه همیشه قراردادهای آتی سکه طلا متأثر از بازار نقدی بوده ولی در حال حاضر با تغییر این رویکرد و دخالت بانک مرکزی در مکانیزم عرضه و تقاضای سکه طلا در بازار، روند قراردادهای آتی آن به سمت قراردادهای فروش سوق پیدا کرده است. 

وی در پایان از اعمال محدودیت‌ها در عرضه انواع ورق شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا خبر داد و درباره امکان حذف تعرفه واردات فولاد به کشور گفت: اعمال تحریم‌ها، عدم گشایش خطوط اعتباری اعم از یوزانس(اعتبار اسنادی نسیه) یا خطوط اعتباری کوتاه مدت خارجی و خودداری عرضه کنندگان از فروش فولاد به ایران نمی‌تواند با حذف تعرفه واردات فولاد تأثیری در کاهش قیمت‌های داخلی داشته باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین