تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۶

تخریب گسترده گورستان دایناسورها در کرمان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بی‌توجهی مسئولان و فعالیت‌های عمرانی در بهشت فسیل‌شناسی ایران، گورستان دایناسورها در نزدیکی شهر کرمان را با میلیون‌ها سال قدمت در معرض تخریب قرار داده است.

محسن تجربه‌کار در کرمان اظهارداشت: در استان کرمان 3 محوطه مربوط به گورستان دایناسورها و حیوانات خزنده هم عصر با این جانوران وجود دارد که تاکنون نمونه‌های منحصر به فردی از این مناطق شامل استخوان‌های عظیم‌الجثه مهره‌های گردن و همچنین چندین جمجمه سالم و پنجه یک حیوان عظیم‌الجثه از این محل کشف شده است.

وی گفت: چندین نمونه استخوان گردن دایناسور نیز در معادن زغالسنگ کشف شده است که به شکل استخوان باقیمانده است و هم اکنون در موزه مردمی دشت خاک نگه‌داری می‌شود.

مدیرموزه دیرینه شناسی کرمان افزود: متاسفانه یکی از گورستان‌های دایناسورها که مملو از فسیل‌های حیوانات هم عصر دایناسورها است به دلیل فعالیت‌های عمرانی در نزدیکی شهر کرمان در حال تخریب است و ماشین‌های سنگین تاکنون بسیاری از نمونه‌های منحصر به فرد را تخریب کرده‌اند.

وی افزود: نمونه‌هایی که تاکنون در این محل یافت شده است در هیچ جای دنیا مشاهده نشده و نشان می‌دهد این جانوران کاملا منحصر به‌فرد هستند.

تجربه کار بار دیگر از بی‌توجهی مسئولان به این گنجینه غنی در کرمان انتقاد کرد و گفت: در حالی‌که دانشمندان در برزیل و آمریکا پس از کشف یک دندان دایناسور سال‌ها مانور رسانه‌ای می‌دهند و با صرف هزینه‌های گزاف اقدام به مطالعات علمی می‌کنند تاکنون حتی یک محقق ایرانی اقدام به بررسی استخوان‌های دایناسورها در کرمان نکرده است.

وی گفت: همه نگران از بین رفتن رد پای دایناسور در ده علیرضا هستند اما کسی به استخوان‌های دایناسورها و فسیل‌های بی‌نظیر کرمان توجهی نمی‌کند که جای تعجب دارد.

تجربه کار ادامه داد: قطعات فسیل‌هایی که در گورستان‌های دایناسورها در کرمان یافت می‌شود بعضا تا 200 کیلوگرم وزن دارند و جابجایی این فسیل‌ها به امکانات ویژه نیاز دارد.

مدیر موزه دیرینه‌شناسی کرمان گفت: تنها برای جدا کردن یک فسیل هشت‌پا در این محوطه روزها وقت صرف کردم اما در نهایت به دلیل اینکه پاهای این جانور در اطراف فسیل گسترده شده بود نتوانستم باقی قطعات این فسیل را از خطر تخریب نجات دهم.

وی ادامه داد: یک استخوان مهره گردن دایناسور در نمایشگاه پدیده‌های گردشگری کرمان طی هفته گذشته در کرمان به نمایش گذاشته شد و جالب اینکه هیچ یک از بازدید کنندگان باور نمی‌کردند در استان کرمان فسیل دایناسور وجود داشته باشد و مسئولان هم ترجیح می‌دهند سکوت کنند.

تجربه کار تاکید کرد: باید این پتانسیل به مردم شناسانده شود و بتوانیم گردشگران داخلی و خارجی را به استان کرمان جذب کنیم اما کسی به اهمیت فسیل‌های کرمان توجهی نمی‌کند و این فسیل‌ها پس از میلیون‌ها سال در حال تخریب به وسیله بیل مکانیکی هستند.

وی گفت: باید مسئولان از تخریب بیشتر گورستان دایناسورها در کرمان جلوگیری کنند که در همین راستا تاکنون کارشناسان چندین دستگاه دولتی برای بازدید از محل اقدام کرده‌اند اما نه تنها اقدامی برای محافظت بیشتر انجام نمی‌دهند بلکه در مواردی خود سبب تخریب منطقه می‌شوند که جای تاسف دارد.

این محقق و دیرینه‌شناس گفت: این مناطق پوشیده از رسوب‌های دوران مختلف زمین شناسی است و زیر این رسوب‌ها مملو از فسیل و استخوان دایناسورها است که مسئولان باید با دقت بیشتر حداقل از تخریب این مناطق جلوگیری کنند.

وی در خصوص کشف اسکلت سالم دایناسور در کرمان گفت: در اعماق یکی از معادن زغالسنگ کرمان استخوان دایناسور کشف شده است اما به دلیل کمبود امکانات امکان خارج کردن سایر قطعات اسکلت این جانور میسر نشد اما مسلما قطعات دیگر بدن این حیوان در نزدیکی استخوان کشف شده وجود دارد.

مدیر موزه دیرینه‌شناسی کرمان گفت: معادن زغالسنگ کرمان از دوران ژوراسیک به‌جای مانده است و این جانوران نیز در همین جنگل‌های می‌زیسته‌اند.

وی تاکید کرد: به احتمال فراوان استخوان کشف شده مربوط به یک دایناسور از دوران ژوراسیک است.