کد خبر: ۱۰۹۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۵

سؤالات سیاسی روزنامه کره‌ای از آشپز معروف ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مثلا یک بار دختر دوم من در دبی مشغول رانندگی بود و یک فرد بومی آنجا از او سوال کرد که آیا از اینکه در دبی آزادی دارد احساس خوبی ندارد؟ دختر من در پاسخ به آن فرد گفت که در ایران دختران جوان همانند مردان جوان رانندگی می‌کنند. 

یک آشپز ایرانی در مصاحبه با یک روزنامه کره‌ای از سوی خبرنگار روزنامه با سوالات سیاسی مواجه شد.

خانم "ساناز مینایی" آشپز ایرانی که در سطح بین‌المللی چهره شناخته شده‌ای است در سفر اخیر خود به سئول در مصاحبه‌ای مفصل با روزنامه معروف "چوسان ایبو " در سئول، به سوالات خبرنگار این روزنامه پاسخ داد.

خانم مینایی 46 ساله در این مصاحبه می‌گوید که غذای "پیتزا" نه تنها اصالتا به ایتالیایی‌ها تعلق ندارد بلکه برای نخستین‌بار این ایرانیان بودند که این غذا را ابداع کردند.

نکته مورد توجه این مصاحبه پرسش برخی سوالات سیاسی و اجتماعی از سوی خبرنگار روزنامه کره‌ای بود که در پی می‌آید:

مرا به خاطر این سوالی که می‌خواهم بپرسم ببخشید چون این سوال درباره غذا نیست. به نظر شما چرا وقتی کره‌ای‌ها اسم ایران به گوش‌شان می‌خورد سریعا موضوعاتی چون جنگ، ترور و تبعیض جنسیتی به ذهن‌شان متبادر می‌شود؟

من دقیقا نمی‌دانم دلیل واقعی این تحریف چهره ایران چیست. اما بسیاری از ایرانی‌ها رفتار گرم و مهمان‌نوازانه‌ای با خارجی‌ها دارند. ما (ایرانی‌ها) با مذاهب مختلف با تبعیض برخورد نمی‌کنیم. چه دین اسلام و چه دین مسیحیت به ما می‌آموزند که انسان خوبی باشیم. ایرانی‌ها خوب می‌دانند که باید به باورمندان دیگر مذاهب هم احترام بگذارند.

ایران در جهان خارج به عنوان کشوری شناخته می‌شود که باید بیشتر به حقوق اساسی زنان احترام بگذارد، اما به نظر می‌رسد شما تفاوت چندانی با زنان (دیگر کشورهای جهان) ندارید. آیا دلیل این مسأله این نیست که شما از یک طبقه متوسط به بالا (مرفه) در جامعه ایران هستید؟

این درست نیست. بیش از 90 درصد زنان ایرانی کارخودشان را دارند. سطح آموزش زنان در ایران بسیار بالا است. مثلا یک بار دختر دوم من در دبی مشغول رانندگی بود و یک فرد بومی آنجا از او سوال کرد که آیا از اینکه در دبی آزادی دارد احساس خوبی ندارد؟ دختر من در پاسخ به آن فرد گفت که در ایران دختران جوان همانند مردان جوان رانندگی می‌کنند.

پس با این حساب نظرتان درباره صدور حکم سنگسار علیه یک زن ایرانی (سکینه آشتیانی) چیست؟ آیا حقوق انسانی او با این حکم نقض نمی‌شود؟

البته، سنگسار حکم بی‌رحمانه‌ای (برای اعدام یک مجرم) است، اما همزمان این موضوع باید از زاویه تفاوت‌های فرهنگی نیز نگریسته شود. خانم آشتیانی زنی است (که بر اساس کیفرخواست) همسر خود را کشته است و خیلی از مردم ایران سنگ‌سار را به عنوان یکی از روش‌های اعدام و مجازات می‌شناسند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین