کد خبر: ۱۰۹۸۰۷
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۳

نادران: پس گرفتن استيضاح وزرا به شأن مجلس لطمه می‌زند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری با استناد به بند 11 ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس مه به حفظ شأن و جایگاه نمایندگان و مجلس اشاره دارد، گفت: پس گرفتن استیضاح‌ها هم به شأن مجلس لطمه می‌زند و هم اصل استیضاح را ضایع می‌کند. 

الیاس نادران افزود: مدت‌هاست استیضاح بعضی از وزرا تقدیم شده و هیأت‌رییسه نسبت به اعلام استیضاح آنها مقاومت می‌کرد. اما به یک‌باره چند روز قبل وزیری که در مسیر استیضاح نبود - صبح اعلام استیضاح می‌شود، قبل از ظهر اعلام وصول می‌شود و 2 روز بعد هم اعلام می‌کنند استیضاح را پس گرفتند، این موضوع هم به شأن مجلس لطمه می‌زند و هم اصل استیضاح را ضایع می‌کند و هم مانع از این‌ می‌شود که نمایندگان به وظیفه نظارتی خود عمل کنند. 

وی افزود: استدعا دارم اسامی استیضاح کنندگان وزیر آموزش و پرورش و امضا کنندگانی که امضای خود را پس گرفتند اعلام کنید که مجلس و موکلین ما تکلیف‌شان روشن شود. 

صدر که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، گفت: این‌جا هم امضاها اعلام شده و هم همکارانی که امضای خود را پس گرفتند معلوم است؛ کاری هم که در مورد اعلام استیضاح صورت گرفت براساس آیین‌نامه بود، یعنی همان‌طور که در ماده 220 آمده تقاضای استیضاح نمایندگان از وزیر یا وزیران باید کتبا در جلسه علنی به رییس مجلس داده شود و در آن موضوع استیضاح صریحا و با ذکر مورد یا موارد معین شود. 

وی ادامه داد: تقاضای مزبور در آن جلسه یا جلسه بعد قرائت می‌شود، و این تقاضا بدون مباحثه و فورا برای وزیر یا هیأت وزیران فرستاده می‌شود. استیضاح وزیر آموزش و پرورش هم روز سه‌شنبه گذشته تقدیم رییس مجلس شده بودند و روز چهارشنبه با توجه به اصرار 28 نفری که تقاضا را امضا کرده بودند استیضاح اعلام وصول شد، لذا عین آیین‌نامه عمل شد. 

وی افزود: همکاران هم مختار هستند که از این ابزار نظارتی خود استفاده کنند. سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص را مطرح می‌کنند و بعد هم پس از بررسی منصرف می‌شوند یا فرصت می‌دهند، لذا باید گفت این کار طبق آیین‌نامه انجام گرفته و اگر موارد دیگری هم از استیضاح باشد طبق آیین‌نامه دنبال می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین