کد خبر: ۱۰۹۹۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۵:۵۷

بازی ممنوع آمریکایی در ایران !

آفتاب‌‌نیوز :

به فروشگاه های اين کشور دستور داده شده است فروش اين بازی پر خريدار را متوقف کنند، زيرا در آمريکا رتبه بندی آن بعد از کشف صحنه های غير مجاز به "تنها بزرگسالان" ارتقا يافته و ديگر مانند گذشته برای نوجوانان مناسب تشخيص داده نشده است.

قفل اين صحنه ها که در بازی اصلی پنهان است، بعد از آن باز شد که يکی از هواداران هلندی، نرم افزاری موسوم به "هات کافی" را نصب کرد. انتشاراتی "تيک تو" (Take Two) اعلام کرد که اين صحنه ها در نسخه های اين بازی برای دستگاه های ايکس باکس مايکروسافت و پلی استيشن سونی نيز موجود است.

در نتيجه، دس کلارک، مدير هيات رتبه گذاری در دفتر طبقه بندی فيلم و ادبيات استراليا اعلام کرد: "فروشگاه هايی که اين بازی رايانه ای را می فروشند يا کرايه می دهند، بايد بلافاصله آن را از قفسه ها بردارند. به پدر و مادرها قويا توصيه می شود در اجازه دادن به فرزندان خود برای استفاده از اين بازی احتياط کنند، مخصوصا اگر به قفل شکن هات کافی دسترسی دارند."

فروشگاه های بزرگ آمريکا نيز فروش "سرقت بزرگ اتومبيل: سن آندرياس" را متوقف کرده اند. اين جنجال بعد از آن گسترش يافت که هيات رتبه گذاری نرم افزارهای سرگرمی آمريکا حوزه کاربران اين بازی را آن محدود کرد زيرا ناشر اذعان کرد صحنه های جنسی يافت شده را خودش طراحی کرده بود.

ناشر ابتدا ادعا کرده بود که صحنه های غير اخلاقی نتيجه دستکاری بازی با هات کافی بوده است. اما تحقيقات نشان داد که اين صحنه ها از ابتدا در اين بازی موجود بوده است.

در عوض ناشر تصميم گرفته است توليد نسخه کنونی را متوقف کند و نسخه ای را به بازار بفرستد که در مقابل تلاش هکرها مقاومت خواهد کرد. همچنين می خواهد نسخه ای از اين بازی بدون صحنه های جنسی ارايه دهد تا بتواند رتبه بالغ بگيرد.

اين جنجال توجه هيلاری کلينتون، سناتور آمريکايی و همسر رييس جمهور سابق اين کشور را جلب کرد. وی خواستار تحقيق درباره اين موضوع شد که چه کسی در مرحله اول اين صحنه ها در اين بازی رايانه ای گذاشته است.

بعد از تصميم هيات رتبه گذاری نرم افزارهای سرگرمی، سناتور کلينتون اعلام کرد که انتشاراتی تيک تو "سيستم رتبه بندی را به بازی گرفت و اجازه داد صحنه های غير اخلاقی به دست کودکان بيافتد."

در حالی که این بازی به یکی از پرفروشترین بازیهای رایانه ای تبدیل شده، برخی از مصرف کنندگان از ناشر اين بازی رايانه ای به دليل گمراه کردن فرزندانشان به دادگاه شکايت کرده اند.

در گذشته نيز قانونگذاران از بازيهای سرقت بزرگ اتومبيل به دليل نمايش صحنه های خشونت آميز و جنسی انتقاد کرده بودند. این در حالی است که در ایران به دلیل فقدان وجود اهرم های نظارتی این بازی در کنار انبوه بازی های نامناسب دیگر به راحتی در دسترس کودکان قرار می گیرد و در این میان هیچ نهاد یا دستگاهی پذیرای وظیفه نظارت بر این گونه بازی ها و ممانعت از تاثیرگذاری مخرب آن ها بر ذهن کودکان نیست!

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین