کد خبر: ۱۱۰۰۵۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲

تغییر موضع حکیم: از اکثریت حمایت می‌کنیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق موضع این گروه در نامزدی نخست‌وزیری آینده این کشور را داشتن اکثریت آرا از سوی نمایندگان پارلمان دانست. 

به گزارش شبکه تلویزیونی الفرات، عمار حکیم در همایش فرهنگی هفتگی در بغداد اعلام کرد: موضع مجلس اعلای عراق در مسأله نامزدی نوری‌المالکی برای سمت نخست‌وزیری بیانگر پای‌بندی این گروه به اصول ملی است که مجلس اعلا در تعامل با نیازمندهایی مرحله کنونی اتخاذ کرده است.

حکیم ابراز امیدواری کرد این دولت در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود.

عمار حکیم گفت: آقای نوری‌المالکی با اکثریت آرای نیروهای اتحاد ملی نامزد شده است و این مسأله قابل پیش‌بینی بود. در رسانه‌های متعدد سیاست‌مداران و خبرنگاران دلیل نبود مجلس اعلای عراق در نشست اتحاد ملی برای انتخاب نامزد را تحلیل کردند.
 برخی نبود مجلس در این نشست را تحریم این نشست و عقب‌نشینی مجلس اعلا از اتحاد ملی دانستند. شمار زیادی نیز این اقدام مجلس اعلا را نوعی مانور سیاسی برای به‌دست آوردن امتیازات سیاسی دانستند برخی نیز از وجود مشکلاتی داخلی در مجلس در قبال نوری مالکی خبر دادند. برخی نیز شرکت نکردن مجلس اعلا را تصمیمی نادرست و اقدامی خصمانه ارزیابی کردند. 

وی تاکید کرد: شرکت نکردن مجلس اعلا در این نشست بیانگر سطح عالی پای‌بندی قانونی، اخلاقی ملی است. مجلس اعلا در تعامل با بحران سیاسی به اصول متعددی پای‌بند است و موضع مجلس بر اساس این اصول است.

زمانی که مجلس اعلا در نشستی شرکت می‌کند، آن را تحریم می‌کند یا در آن شرکت نمی‌کند به نوعی بیانگر اتکای مجلس به این اصول است. مواضع مجلس در این چند ماهه با وجود دگرگونی‌ها در عرصه سیاسی عراق از شفافیت و ثبات برخوردار بوده است. ما موضعی را 7 ماه پیش اعلام کرده بودیم و اکنون نیز بر آن اصرار داریم. اصل اول احترام به هر طرحی است که بتواند به تشکیل دولت بیانجامد. بارها گفتیم هر طرحی که بتواند با پذیرش اکثریت آرای مجلس نمایندگان روبه‌رو شود و 163 رای داشته باشد به آن احترام می‌گذاریم، تفاوتی نمی‌کند به منافع عراق خدمت کند یا خدمت نکند برای دولت آینده مفید باشد یا نباشد. ما نظر خود را بر ملت عراق و نیروهای سیاسی این کشور تحمیل نمی‌کنیم و امیدواریم این دولت در سریع‌ترین زمان ممکن تشکیل شود و با هر طرحی که بتواند دولت را تشکیل دهد، مخالفتی نمی‌کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین