کد خبر: ۱۱۰۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴
وضعیت بهداشت روانی در جامعه مطلوب نیست

شیوع افسردگی در زنان به دلیل نابسامانی‌های اجتماعی و قانونی

افسردگی در جوانان به دلیل مشکلات محیطی شایع‌تر است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به وجود بیماران مبتلا به اختلالات روانی خاموش در جامعه گفت: افسردگی،اضطراب، وسواس و اختلالات خواب شایع‌ترین بیماری‌های روانی در کشور به‌شمار می‌آیند. 

احمد جلیلی به مناسبت روز جهانی بهداشت روان، افزود: مراجعه به روانپزشک هنوز در ایران با دشواری‌هایی روبروست اما همین مسئله در مقایسه با 20 سال گذشته پیشرفت‌هایی را کسب کرده است چرا که مردم انواع بیماری‌های روانی را بیشتر شناخته‌اند و دیگر پرهیزی ندارند که بیماری آنها شناخته شود همچنین در حال حاضر بیماری روانی نقطه ضعف و برچسب اجتماعی تلقی نمی‌شود. 

وی با بیان اینکه در گذشته به اشتباه مسائل روانی را با بیماری‌های روحی یکی دانسته و آن را به ماوراء‌الطبیعه مرتبط می‌دانستند، ادامه داد: حدود سه تا چهار درصد بیماری‌های روانی جامعه مانند اسکیزوفرنی و سرخوشی‌های شدید در گذشته فقط شناخته شده بودند و افسردگی، اضطراب، وسواس و اختلالات خواب که هم‌اکنون آمار بالایی دارند و با علائم جسمی بروز می‌‌دهد ناشناخته مانده بودند. 

جلیلی گفت: البته امروزه نیز تا پزشک معالج و اطرافیان بیمار را راهنمایی نکنند و یا از طریق مشکلات تنفسی و یا سردرد بیماری روانی تشخیص داده نشود بیمار از مشکل روانی خود بی‌اطلاع می‌ماند و درمان نیز سخت‌تر می‌شود. 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران تصریح کرد: مشکل اساسی در تعریف روان است چرا که روان با فعالیت مغز در ارتباط است و با معقوله روح، جن‌زدگی و خرافات متفاوت است. 

وی وضعیت بهداشت روانی را در جامعه مطلوب ندانست و گفت: این مسأله با بهداشت عمومی و جسمی مرتبط است و زمانی‌که بهداشت عمومی مطلوب باشد بهداشت روانی نیز در وضعیت خوبی خواهد بود. 

جلیلی گفت: هنگامی که به طور مثال تصادف و تلفات جاده‌ای هر سال در جامعه ما به اندازه جمعیت یک شهر کوچک است طبیعی بوده که از همین رقم بیماران روانی نیز بیشتر شوند چرا که افراد، وابستگان و خانواده خود را از دست می‌دهند بنابراین وضعیت بهداشت روانی با مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیز ارتباط تنگاتنگ دارد و ظاهر به چشم نمی‌آید. 

افسردگی،اضطراب، وسواس و اختلالات خواب شایع‌ترین بیماری‌های روانی در کشور
وی افسردگی، اختلالات اضطرابی، وسواس و اختلالات خواب را به ترتیب شایع‌ترین بیماری‌های روانی در جامعه دانست و گفت: این بیماری‌ها با علائم جسمی ظاهر می‌شوند و عامل مراجعه بالا افراد به کلینیک‌های روانپزشکی است. 

اختلالات روانپزشکی همه سنین را درگیر می‌کند 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران در مورد بیشترین گروه سنی درگیر با بیماری‌های روانی گفت: اختلالات روانپزشکی همه سنین را درگیر می‌کند به طور مثال افسردگی در جوانان به دلیل مشکلات محیطی شایع‌تر است و بیماری‌های بیولوژیکی در افراد مسن و بیماری اسکیزوفرنی در سنین نوجوانی بسیار شایع است. 

درصد ابتلای زنان به اختلالات روانی در ایران 2 برابر مردان است 

وی ادامه داد: زنان بیشتر از مردان در معرض بیماری‌های روانی و افسردگی قرار دارند به طوری که درصد ابتلای زنان به اختلالات روانی در جامعه ما 2 برابر مردان است. دلیل آن مسائل بیولوژیکی و شرایط محیطی است همچنین نابسامانی‌های اجتماعی و قانونی نیز در این مسأله موثر است. 

پرستاران در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند 

جلیلی، افراد شاغل در حرفه‌های سخت را از جمله گروه‌های در معرض ابتلا به اختلالات روانی دانست و گفت: کار شیفت و شب‌بیداری‌ها اختلالات روانی را بیشتر می‌کند از این دسته پرستاران که در معرض این بیماری‌ها قرار دارند گاهی تا سه شیفت مجبور به کار هستند و این مسئله نگران‌کننده است، این در حالی بوده که در جوامع پیشرفته پاداش در مقابل مشاغل سخت داده می‌شود اما به پرستاران در جامعه ما تنها وعده داده شده است. 

وجود بیماران مبتلا به اختلالات روانی خاموش در جامعه 

رئیس انجمن روانپزشکان ایران در مورد بیماران مبتلا به اختلالات روانی خاموش نیز گفت: بسیاری از افراد در جامعه هستند که مبتلا به یکی از انواع اختلالات روانی هستند که از آن بی‌اطلاع‌اند این مسئله دربیماری‌های جسمی نیز شایع است، مثلا تعداد زیادی از افراد «دیابت نهفته» دارند. احساس افسردگی، غم بیماری، نگرانی‌های مداوم از علائمی است که به صورت جسمی ظاهر می‌شود اما بیمار از آن اطلاعی ندارد. 

جلیلی تصریح کرد: متاسفانه مردم جامعه ما نسبت به بیماری‌های روانی آگاهی نسبی دارند که باید شناخت از انواع بیماری‌های روانی بیشتر شود. 

فروش داروهای آرامبخش از سوی داروخانه‌ها بدون تجویز پزشک 

وی مشکل اصلی موجود را ارائه داروهای مسکن و آرام‌بخش از سوی داروخانه‌ها بدون تجویز روانپزشکان عنوان کرد و گفت: داروخانه‌ها دارو را می‌فروشند و کنترلی بر روی آن نمی‌شود. متاسفانه مردم نیز خودسرانه طبیب خود شده‌اند و آرام‌بخش‌ها را مصرف می‌کنند در حالیکه این داروها درمان موقت دارند و وابستگی و اعتیاد ایجاد می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین