کد خبر: ۱۱۰۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۲

راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای پخش فیلم‌های ممنوعه ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون دیپلماسی عمومی آمریکا در دوره بوش پسر گفت که آمریکا برای اینکه‌ ایرانی‌ها را به آزادی مورد نظر غرب تشویق کند، باید یک شبکه ماهواره‌ای تجاری برای پخش فیلم‌های ممنوعه ایرانی تأسیس کند.

به گزارش مشرق، "جیمز کی. گلاسمن" (James K. Glassman) مدیر اجرایی مؤسسه مطالعاتی جورج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در مدرسه سرویس بین‌المللی دانشگاه امریکن با موضوع «محدودیت های دیپلماسی فرهنگی و راهی به سوی جلو» به ایراد سخن پرداخت.

آموزش زبان انگلیسی به جوانان مسلمان برای تقویت چهره دیپلماسی عمومی آمریکا، پیشنهاد تاسیس شبکه ماهواره‌ای برای پخش فیلم‌های ممنوعه ایرانی مانند فیلم آفساید جعفر پناهی، بخشی از محورهای سخنرانی گلاسمن می‌باشد.

وی در بخشی از این سخنرانی تأکید کرد که "فعالیت‌های دیپلماسی عمومی ایالات متحده به مثابه شن‌ریزه‌هایی در اقیانوس فرهنگ آمریکایی هستند که در سواحل دیگر ملت‌ها کناره می‌گیرند، امسال انیمیشن "عصر یخبندان 3" در کشورهای خارجی در حدود 600 میلیون دلار فروش داشت که از مجموع بودجه برنامه‌های مبادلات فرهنگی و آموزشی آمریکا بیشتر است.

مدیر اجرایی مؤسسه مطالعاتی جورج بوش با بیان اینکه «برنامه‌های "رادیو فردا" که برای ایران پخش می‌شوند شامل موسیقی و مباحث فرهنگی هستند»، یادآور شد: این خوراک "سبک‌تر" فقط به منزله آب‌نباتی برای جذب مخاطب نیست، نصف موسیقی پخش شده به زبان فارسی بوده و اغلب متشکل از آهنگ‌های خوانندگان ایرانی ساکن خارج - بالاخص لوس‌آنجلس - است که این نوع موسیقی در ایران ممنوع است.

گلاسمن به وزارت خارجه آمریکا گفت: بچه‌ها می‌توانند این موسیقی‌ها را از اینترنت بگیرند اما در شهرهای کوچک و روستاها که دسترسی به اینترنت سخت است، رادیو فردا می‌تواند بهترین منبع باشد. 

وی افزود: یکی از پروژه‌هایی که من نیز در آن فعال بودم اما مورد غفلت واقع شده حمایت از تأسیس یک شبکه ماهواره‌‌ای تجاری است که فیلم‌های ممنوعه به مانند فیلم "آفساید" جعفر پناهی را برای ایرانیان پخش کند.

معاون دیپلماسی عمومی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جورج بوش یادآور شد: فیلم آفساید که در سال 2006 و در ایران تصویربرداری شده حکایت دختران جوانی است که خود را به شکل پسرها درمی‌آورند تا وارد استادیوم شده و بازی تیم ملی ایران را از نزدیک تماشا کنند چرا که در ایران ورود زنان به استادیوم‌ها ممنوع است.

وی گفت: علاوه بر این، مبادلات آموزشی و بازدیدها، ابزار آمریکایی مانند یادگیری توانمندی ارتباطات با استفاده از تکنولوژی‌های برتر را در اختیار خارجی‌ها قرار می‌دهد و بدین ترتیب افراد بازدیدکننده می‌توانند پس از بازگشت به کشورهای خود فرهنگ آنجا را ارتقاء بخشند.

به گفته گلاسمن این نوع تلاش‌ها برای افزایش احساس غرور و فهم خارجی‌ها نسبت به فرهنگ‌های بومی خودشان، اساساً فعالیت‌هایی استراتژیک محسوب می‌شوند.

مدیر اجرایی مؤسسه مطالعاتی جورج بوش در ادامه تأکید کرد: اگر ما سعی داریم با تشویق ایرانی‌ها در مبارزه برای کسب آزادی به منظور دستیابی به توانایی برای انتخاب آزادانه(!؟) این کشور را از دسترسی به تسلیحات هسته‌ای بازداریم، در این صورت موسیقی و هنر ابزارهای بسیار مهمی محسوب می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین