کد خبر: ۱۱۰۴۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۳
در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

مهمان‌پرست: اس 300 آنقدرها مهم نیست، دیگر پیگیری نکنید!

مذاکرات هسته ای ایران در دو بخش در حال پیگیری است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره دریافت غرامت توسط ایران به دلیل لغو یک طرفه قرارداد موشک‌های اس300 از سوی روسیه گفت: بحث اس 300 آنقدر مهم نیست در موردش زیاد حرف زده شده است و دیگر پیگیری نکنید. 

رامین مهمانپرست در این جلسه که پیش از ظهر امروز در ساختمان سخنگوی وزارت امور خارجه برگزار شد در رابطه با تعیین وقت درباره مذاکرات ایران و 1+5 دو نکته را قابل تامل دانست و اظهار داشت: اصل مذاکره مورد تایید ماست ولی به نظر می‌رسد طرف مقابل آمادگی و جدیت لازم برای مذاکرات نداشته باشد. 

وی با اشاره به اجلاس نیویورک متذکر شد: در حاشیه آن اجلاس هم ما اعلام آمادگی کردیم که حتی در حضور رئیس‌جمهور کشورمان مذاکرات را انجام بدهیم ولی ظاهرا آنها چنین آمادگی نداشتند. 

مهمانپرست درباره اظهارات وزیر امور خارجه مصر که به حمایت از جمهوری اسلامی از مخالفان داخلی دولت مصر اشاره کرده پاسخ داد و گفت: موضع ما درباره مصر قبلا اعلام شده و مقامات مصری باید توجه کنند رژیم صهیونیستی از وضعیت داخلی این کشور به‌نفع خود سوء‌استفاده نکند. 

وی افزود: هرگاه وضعیت داخلی مصر باید بهبود پیدا کند گسترش روابط با این کشور می‌تواند مطرح شود اما در حال حاضر این طور به نظر نمی‌رسد. اما بحث ارتباطات مردمی می‌تواند وجود داشته باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نگرانی‌ها در مورد برخورد با حجاج ایرانی در حج تمتع امسال ابراز امیدواری کرد حج تمتع امسال بدون مسأله خاصی برگزار شود. 

مهمان‌پرست درباره سفر دو روزه محمود احمدی‌نژاد به لبنان با بیان اینکه این سفر به دعوت رئیس‌جمهور لبنان صورت گرفته و در چارچوب مناسبات دو کشور و تعمیق روابط تجاری و اقتصادی دو طرفه انجام می‌شود گفت: احمدی‌نژاد در این سفر با رییس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان دیدار خواهد داشت و برخی از شخصیت‌های برجسته لبنانی نیز با ایشان دیدار می‌کنند. 

وی با اشاره به قراردادهای اقتصادی و تجاری میان دو کشور، این قرار دادها را در زمینه‌های آب و برق، ‌بهداشت و تجارت دانست و گفت: نشست تجار دو کشور برگزار شده و این دیدار می‌تواند در جهت توسعه اقتصادی و ثبات امنیت لبنان باشد. 

مهمانپرست با بیان اینکه برخی از جریانات سیاسی یا کشورها، موافق توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه نیستند به اقدامات اسرائیل در این زمینه اشاره کرد و گفت: ماهیت این رژیم به طوری است که اگر دست به اقدامات نامتعارف نزند همه تعجب می‌کند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تهدیدات و اقدامات تروریستی اسرائیل، فعالیت‌های این رژیم را به دلیل اینکه خود این رژیم فاقد مشروعیت است از روی عصبانیت دانست و گفت: این فعالیت‌ها برای ما جای اعراب ندارد.

مذاکرات هسته ای ایران در دو بخش در حال پیگیری است 

مهمانپرست با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 تصریح کرد: بحث ما و گروه مقابل در دو بخش مطرح شده، که یکی بحث مذاکره ایران و گروه وین است که صرفا در چارچوب مبادله سوخت و براساس بیانیه تهران انجام می‌گیرد و چارچوب این بیانیه در 10 ماده مشخص شده است.

حجم فعالیت خانم اشتون کمتر از آقای سولانا است 

وی به بحث 1+5 در نشست ژنو 2 مطرح شد اشاره کرد و اظهار داشت: در آن نشست دو بسته پیشنهاد شد که یک بسته را طرف ایرانی و بسته دیگر را طرف مقابل پیشنهاد کرد که البته ما بسته پیشنهادی ایران را قابل بحث می‌دانیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات خانم اشتون درباره سازوکار تعیین زمان و محل مذاکرات خاطر نشان کرد تاریخ مذاکره را آقای متکی اعلام کرده اما به نظر می‌رسد فعالیت خانم اشتون نسبت به اقای سولانا از حجم کمتری برخوردار است و اگر خانم اشتون بیشتر دقت کنند می‌بیند که ما تاریخ مذاکرات را اعلام کرده‌ایم. 

مهمانپرست درباره خبر بازداشت دو نفر در رابطه با پخش ویروس رایانه‌ای در نیروگاه هسته‌ای بوشهر اخبار مربوط به این ویروس را پیش از حد بزرگ نمایی شده دانست و آن را در چارچوب جنگ روانی دشمن ارزیابی کرد.

غربی‌ها به پیام علمای ما توجه کنند 

رامین مهمانپرست در رابطه با سیاست دیپلماسی جمهوری اسلامی در وحدت جهان اسلام و کار مشترک با پیروان ادیان از ابتدای پیروزی انقلاب اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی ما این موضوعات را دنبال می‌کند و امیدواریم دنیای امروز به جایی برسد که به جای جنگ تمدن‌ها و جنگ‌های مذهبی که توسط مقامات و یا اتباع کشورهای غربی دنبال می‌شود جای خود را به گفت‌و گو بدهد. 

وی به جنگ ادیان در قالب توهین به پیامبر اسلام و قرآن‌سوزی اشاره کرد و به غربی‌ها توصیه کرد به پیام علمای ما توجه کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اخبار مربوط به سردی روابط تهران و مسکو تصریح کرد: ما امیدواریم کشورهای بزرگ منطقه منافع و اهداف بلند مدت خود را با ملاحظاتی که به منافع ملی آنها مربوط می‌شود، دنبال کنند و به خاطر سیاست‌های کشورهای غربی که به فکر تامین منافع خود هستند منافع خود را از دست ندهند. 

وی نزدیکی کشورهای منطقه را در حل بحران‌ها لازم دانست.

از ایجاد صلح و امنیت در افغانستان استقبال می‌کنیم 

مهمانپرست درباره شورای عالی صلح در افغانستان و موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تشکیل این شورا تصریح کرد: ایجاد ثبات و آرامش و برقراری امنیت وآماده کردن زمینه فعالیت بزرگ اقتصادی برای رفع بیکاری در افغانستان جزو سیاست‌های ماست و همه کشورهای منطقه باید کمک کنند. 

وی افزود: ما از هر نوع اقدامی که باعث ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان برای داشتن افغانستانی بهتر بشود و در راستای حل مسأله مواد مخدر و مبارزه با افراط‌گرایی باشد استقبال می‌کنیم.

برای مانور مشترک چین و ترکیه تسهیلات در اختیارشان قرار دادیم 

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با مانور مشترک نظامی چین و ترکیه و موضع وزارت خارجه جمهوری اسلامی دراین باره اظهار داشت: دو کشور مستقل که رابطه دوستانه‌ای با ما دارند اقدام به برگزاری این مانور کردند و جمهوری اسلامی با اینکه در این مانور شرکت نداشت تسهیلاتی را در اختیار این دو کشور قرار داده است. 

وی افزود: موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی در رابطه با این دو کشور ایجاب می‌کرد تسهیلات در اختیار این دو کشور قرار بگیرد.

اجلاس سران حاشیه دریای خزر ماه نوامبر در باکو برگزار می‌شود 

مهمان پرست در رابطه با اجلاس سران حاشیه دریای خزر، مقدمات این اجلاس را در دست پیگیری دانست و اضافه کرد این اجلاس‌ در سه مرحله و در سه سطح گروه‌های کارشناسی و کارشناس ارشد ، سطح وزرای امور خارجه و پس از آن در سطح اجلاس سران برگزار می‌شود. 

مهمانپرست از اجلاس بعدی سران حاشیه دریای خزر در ماه نوامبر در شهر باکو خبر داد.

اس 300 آنقدرها مهم نیست، دیگر پیگیری نکنید! 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره دریافت غرامت توسط ایران به دلیل لغو یک طرفه قرارداد موشک‌های اس300 از سوی روسیه گفت: بحث اس 300 آنقدر مهم نیست در موردش زیاد حرف زده شده ، دیگر پیگیری نکنید.

در مورد دستگیری کارکنان روسی نیروگاه بوشهر اطلاعی ندارم 

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر دستگیری دو تن از کارکنان روسی نیروگاه هسته‌ای بوشهر اظهار بی‌اطلاعی کرد و در رابطه با کاهش روابط ایران با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که سخنانی علیه ایران مطرح می‌کنند تصریح کرد: دراین‌باره معتقدیم حجم روابط باید مورد توجه قرار بگیرد، ما به دنبال توسعه روابط و افزایش حجم همکاری‌ها هستیم و اگر کشورهایی به هر دلیلی باعث از دست دادن سهام خود در بازارهای ایران بشوند باید بدانند که خود خواسته سهام خود را به کشورهای دیگر واگذار کرده‌اند و هر اقدامی که منجر به محدود کردن فعالیت آنها در ایران شود باعث می‌شود جای آنها توسط شرکت‌ها و کشورهای دیگر پر شود.

توسعه روابط با آمریکای لاتین در دستور کار است 

مهمانپرست درباره روابط دیپلماتیک با کشورهای آمریکای لاتین توسعه این روابط را جزو دستورکارهای وزارت امور خارجه دانست واضافه کرد: سفرهایی که انجام می‌شود و هیات‌هایی که ردوبدل می‌شود در پی یافتن ظرفیت‌های جدیدی هستند و ما آینده این روابط را خیلی خوب می‌بینیم.

جناح‌های سیاسی عراق اجازه سوء‌استفاده به کشورهای بیگانه را ندهند 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار مربوط به مخالفت‌های سیاسی با سفیر ایران در عراق اظهار داشت: رفتار خاصی در آنجا دیده نشده که تلقی مخالفت از آن بشود و طبیعی است تا وقتی دولت مردمی در آن کشور مستقر نشده کشورهای دیگر تلاش می‌کنند به روابط دوجانبه آسیب بزند. 

وی ابراز امیدواری کرد: ‌اکثر جناح‌های سیاسی عراق اجازه این اقدامات را به کشورهای بیگانه ندهند.

نام خلیج فارس ابدی است 

مهمانپرست درباره مصاحبه وزیر امور خارجه کشور کومور درباره نام خلیج فارس این اظهار نظر‌ها را دقیق ندانست و اظهار داشت: خلیج فارس نام همیشگی این منطقه بوده و خواهد بود و همه باید به اسم واقعی آن صدا کنیم. 

وی از احتمال حضور احمدی‌نژاد در جنوب لبنان و اجتماعات مردمی در محل جنایات اسرائیل خبرداد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۰
0
0
مهمان‌پرست: اس 300 آنقدرها مهم نیست، دیگر پیگیری نکنید!!!!!!!!!
دفاع از کیان جمهوری اسلامی و پاسخگوئی به مردم در چه حد اعلائی است در این دولت فخیمه!!!!
بعدبا ... تمام حرف از وابستگی دولت اصلاحات و قراردادهای ننگین ترکمنچای و . . . میزنند! واقعا باید به حال این مملکت گریست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین