کد خبر: ۱۱۰۵۲۰
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۷
در مراسم معرفی همایش صنایع ریلی

هاشمی: اینطور نبود که ما بگوییم مستمند هستیم و به ما کمک کنید

اگر تامین اعتبار کنند می‌توانیم به اهداف برسیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس هیات‌مدیره مترو در خصوص برداشت از حساب ذخیره ارزی برای توسعه مترو گفت: بحث استفاده از حساب ذخیره ارزی وام بود نه بودجه که می‌توانست در پی 10 الی 30 سال بازپرداخت شود و همچنین برای کل کشور بود، اینطور نبود که ما کاسه گدایی برداشته باشیم و بگوییم مستمند هستیم و به ما کمک کنید. 

محسن هاشمی در مراسم معرفی همایش صنایع ریلی در جمع خبرنگاران با بیان مطلب بالا افزود: بودجه‌ای که قرار بود از حساب ذخیره ارزی برای مترو تامین شود برای کل متروهای کشور بود اما 80 درصد مردم فکر می‌کردند این بودجه تنها برای متروی تهران تخصیص یافته البته این امر به دلیل سکوت مسئولان متروی شهری سایر شهرها بود. 

وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: البته مسئولان متروهای شهری به دلیل ترس از اعتراض و قطع سایر بودجه‌هایی که می‌گرفتند هیچ اعتراضی به عدم تخصیص این بودجه نکرده‌اند اما من رئیس متروی تهران هستم و طبق قوانین موظفم قوانین را پیگیری و اجرا کنم. 

هاشمی افزود: وقتی من اعتراض می‌کنم می‌گویند جوسازی در حالی که اینها قوانینی است که مجلس تصویب کرده و باید اجرا شود. 

وی ادامه داد: پیش از این ما از فاینانس‌های خارجی برای توسعه مترو استفاده می‌کردیم که در حال حاضر نمی‌توانیم از این بودجه‌ها استفاده کنیم اما برای این‌که ثابت کنیم تحریم اثری در کار مترو ندارد و کمر ایران را نتوانسته بشکند با کمک قالیباف شهردار تهران قوانین را پیگیر شدیم و به تصویب رساندیم تا کمر تحریم شکسته شود اما به این قوانیی جدید توجهی نمی‌شود. 

هاشمی ادامه داد: با روش‌هایی که در شهرداری اتخاذ شد توانستیم توسعه مترو را چندبرابر کنیم تا جلوی تحریم‌ها بایستیم حالا که زیربناها ساخته شده و می‌توان همراه با هدفمندکردن یارانه‌ها به دولت کمک کنیم، دولت ما را در حاشیه قرار داده است. 

رئیس هیأت‌مدیره مترو توضیح داد: یکی از مهمترین اولویت‌های شهرداری ساخت سالیانه 15کیلومتر مترو است که این هدف از سال 85 به بعد با جدیت بیشتری دنبال شد به‌طوری که با کمک‌های انجام شده تامین نقدینگی مورد نیاز و تلاش‌های صورت گرفته توسط شهرداری و مترو در دو سال گذشته 46 کیلومتر خط مترو ایجاد شده است. 

وی افزود: لذا در تکمیل قانون‌های غرب و برای رسیدن به هدف ساخت و توسعه مترو پیگیری‌های مستمر شهرداری و نمایندگان مجلس منجر به تصویب قانون دیگری به نام استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها در سال 88 شد که براساس آن دولت مکلف است 2 میلیارد دلار تسهیلات برای تامین تجهیزات و احداث خطوط راه‌آهن مترو به کلان‌شهرها اختصاص دهد. 

وی ادامه داد: این قانون نه تنها حل مشکلات مالی متروی تهران بلکه حمل‌و نقل شهری ریلی و عمومی کل کشور را مدنظر دارد که البته تضمین بازپرداخت صددرصد آن نیز به عهده دولت است و وزارت اقتصاد موظف است منابع فوق را در اختیار شهرداری قرار دهد. 

وی در واکنش به اینکه شاید تعلل دولت خالی بودن حساب ذخیره ارزی است، گفت: نه، حساب ذخیره ارزی پر است و بانک مرکزی بعد از تصویب این قانون در مجلس این مبلغ را به نام مترو ذخیره کرده است. 

وی همچنین درخصوص احتمال افزایش قیمت بلیط مترو نیز گفت: قوانینی در کشور وجود دارد که با اتکا به آن باید کارها انجام شود و در نهایت اجازه افزایش قیمت نیز طبق قانون در دست مسئولان تصمیم‌گیر است. 

هاشمی ادامه داد: اگر قرار باشد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اجرا شود و سوبسیدی که در بودجه 89 به میزان 60 میلیارد تومان در نظر گرفته شده همچنان تخصیص نیابد فشار مضاعفی به شهرداری و مترو وارد خواهد شد. 

رئیس هیأت‌مدیره انجمن حمل و نقل ریلی همچنین در خصوص تونل البرز نیز اظهار داشت: موضوع تونل البرز به شکل بدی عنوان شد در صورتی که ایجاد این تونل می‌تواند مزایای بسیاری را برای کشور ایجاد کند این تونل با توجه به طول و عمقی که دارد می‌تواند بزرگ‌ترین تونل عمیق دنیا محسوب شود. 

وی در توضیح این تونل ادامه داد: یکی از مسائلی که در متروی تهران بررسی شد بحث ارائه خدمات به شهرهای اقماری تهران بود به گونه‌ای که هم‌اکنون ما موظف هستیم تا 60 الی 70 کیلومتر شهرهای اقماری تهران را سرویس دهیم و این در حالی است که دسترسی به شمال نیز تنها با حفر یک تونل 70 کیلومتری امکان‌پذیر خواهد شد. 

هاشمی افزود: بررسی کردیم اگر از لواسان یک تونل 65 متری در دل البرز حفر کنیم با قطار 20 دقیقه‌ای می‌توانیم در آمل، بابل یا بابلسر برسیم. 

وی اظهار داشت: در دنیا دستگاه‌های جدیدی برای حفر تونل‌های عمیق وجود دارد که ما نیز توانسته‌ایم چند دستگاه از این tbmها را خریداری کنیم و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها چنانچه سرمایه مورد نیاز تامین شود این تونل را می‌توانیم 4 الی 5 ساله تمام کنیم. 

وی با رد این موضوع که کارشناسان ایرانی توانمندی حفر تونل‌های عمیق را ندارند گفت: حفر تونل برای کارشناسان ایرانی همچون آب خوردن است و حفر تونل 5 کیلومتری بسیار ساده است. 

هاشمی پیشنهاد کرد: اگر دولت سرمایه مورد نیاز برای حفر این تونل را ندارد می‌تواند از بانک‌های موجود در کشور بخواهد هر کدام سهمی را از این پروژه برعهده گیرند و با سرمایه‌گذاری بانک‌ها این پروژه به اتمام برسد و مطمئن باشید در نهایت این بانک‌ها هستند که سود می‌کنند. 

هاشمی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در بخش برون‌شهری قیمت سوخت است وقتی قیمت سوخت به این میزان پایین در نظر گرفته شده پس حمل و نقل توسط کامیون راحت‌تر و به صرفه‌تر است در تمام دنیا از سوخت مالیات می‌گیرند و در زیربناها هزینه می‌کنند اما در کشور ما به سوخت یارانه می‌دهند و به زیربناها پولی تخصیص نمی‌یابد. 

وی علت عدم تخصیص اعتبار به ساخت ریل در کشور را اولویت‌های غیر مولد خواند و گفت: به نظر می‌رسد دولت‌ها هیچ اعتقادی به اعتباردهی به پروژه‌هایی که بعد از دولت خود به بهره‌برداری می‌رسد ندارند. 

در ادامه این نشست ابوالفضل بهره‌دار دبیر انجمن حمل و نقل ریلی نیز درخصوص دوازدهمین دوره برگزاری همایش حمل و نقل ریلی نیز گفت: با توجه به شرایط ایران و توجه به حمل و نقل ریلی دوازدهمین دوره این همایش با حضور گسترده شرکت‌های داخلی و خارجی و همچنین سفرای مختلف کشورها با حضور وزیر راه در روز دوم آبان برگزار خواهد شد. 

وی عقب‌ماندگی ریلی ایران را به عدم تخصیص اعتبار به صنایع ریلی مربوط دانست و گفت: در حالی که شورای خلیج فارس 120 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنایع ریلی کرده اما در ایران هیچ مبلغی برای توسعه صنایع ریلی تخصیص نیافته است. 

وی عدم تخصیص منابع لازم برای توسعه صنایع ریلی را موجب فاصله گرفتن با اهداف چشم‌انداز 20 ساله نظام خواند. 

وی توان مهندسی و فنی ریلی در داخل کشور را بالا خواند و گفت: از نظر دانش فنی هیچ مشکل و کمبودی نداریم تنها اگر سرمایه‌ها و اعتبارات به موقع تخصیص یابد می‌توانیم به تمام اهداف برسیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین