کد خبر: ۱۱۰۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۴
نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران:

سیاست غافلگیری در هدفمند کردن یارانه‌ها محکوم به شکست است

برخی مشکلات اقتصادی را گردن بخش خصوصی انداخته‌اند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: سیاست غافلگیر کردن کمکی به توفیق ما در هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌کند و دولت اگر می‌خواهد بخش خصوصی با او همراه شود باید با پیش آگهی این کار را بکند. 

محمد نهاوندیان در همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز خواستار توجه بیشتر به ظرفیت بخش خصوصی در اقتصاد کشور و اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌ تبیین و تحلیل سیاست‌های اقتصادی باید کنار هم قرار گیرد و بازخورد آن حضور مسئولان ارگان‌های حکومتی از دولت و مجلس در کنار یکدیگر است.

وی ادامه داد: شاخص عملکرد ما در هدفمند کردن یارانه‌ها باید ارائه شود چرا که برخی از این مباحث ۱۵ سال قبل نیز بیان شده و این بحث تولید صادرات‌‌گرا بحث جدیدی نیست.

نهاوندیان گفت: برخی مشکلات اقتصادی را گردن بخش خصوصی انداخته‌اند ولی چگونه است که یک ایرانی فعال اقتصادی در خارج از کشور مدیر موفقی است و در داخل توان رقابت را با تولیدکننده خارج از دست می‌دهد.

رئس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد:‌ هدف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ایجاد بازار رقابتی است و تولیدکنندگان از پیشگامان اجرای موفق این قانون هستند.

وی تاکید کرد: نباید به بهانه هدفمند کردن یارانه‌ها و مقابله با اسراف انرژی قوانین دست و پا گیر وضع کنیم و باید توجه داشت که راه موفقیت هدفمندسازی یارانه‌ها بخش خصوصی است.

نهاوندیان گفت: بخش خصوصی باید با آرامش و احساس اعتماد و حمایت از سوی دولت این بار را بر دوش بکشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: سیاست غافلگیر کردن کمکی به توفیق ما در هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌کند و دولت اگر می‌خواهد بخش خصوصی با او همراه شود باید با پیش آگهی این کار را بکند.

وی تاکید کرد: دولت بخش خصوصی را محرم خود بداند چون واکنش بخش خصوصی لزوماً مدیریت شده و کنترل شده نیست لذا اصلاح سیاست‌های قیمت بهترین روش اطلاع‌رسانی با پیش آگهی است.

نهاوندیان اظهار داشت: پیشنهادات بخش خصوصی باید مورد حمایت باشد و در این راستا تأسیس شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی ضروری و گامی مهم است تا در مسیر اجرای این قانون بخش خصوصی بتواند مشکلات خود را رسماً مطرح کند.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که عوامل محیطی بیشترین نقش را در کاهش صادرات دارد و در این بین، بخش خصوصی کمترین تاثیر را داشته است، چرا که همین بخش در خارج از کشور مدیریت‌های مقتدر و سودده خود را به اثبات رسانده‌ است.

نهاوندیان تولید صادرات‌گرا را از بدیهیات علم اقتصاد بیان کرد و گفت: اما چرا هنوز این موضوع مهم و حساس در کشور متجلی نشده است، قابل تامل است.

وی ابراز امیدواری کرد نتایج همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز در قالب کتابچه‌ای علمی و عملی راهکارهای مفید و موثر برای از بین بردن چالش‌های صادراتی کشور را ارائه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین