کد خبر: ۱۱۰۷۷۹
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳
به دلیل کاهش ورودی آب

نفس‌های دریاچه حوض سلطان قم به شماره افتاد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دریاچه حوض سلطان قم دارای شرایط اقلیمی منحصر‌به‌فردی است که به دلیل کاهش ورودی آب به آن در معرض خشک شدن و نابودی قرار گرفته است. 

دریاچه نمک حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران- قم قرار دارد.

این دریاچه که به دریاچه ساوه، قم و دریاچه شاهی هم معروف است به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرق شهرستان قم واقع شده ‌است و رشته کوه‌های البرز در شمال آن قرار دارد.

وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت بوده و در موقع پرآبی سطح دریاچه گسترش می‌یابد و آب آن اراضی پست و شوره‌زار باتلاقی پیرامون را می‌پوشاند و دریاچه بزرگی به طول 18 و عرض 16 کیلومتر تشکیل می‌دهد.

حوض سلطان در سال 1883 میلادی و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شد. این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده‌است. چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره ‌است که به‌ وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند.

قبل از ایجاد سد 15 خرداد و سد گلپایگان، برآورد رودخانه قمرود تا 800 متر مکعب بر ثانیه پیش بینی می‌شد که بخش عمده این آب پس از برداشت‌هایی که توسط کشاورزان در مسیر صورت می‌گرفت وارد دریاچه حوض سلطان می‌شد اما در دهه‌های اخیر به واسطه رشد جمعیت و نیازمندی به آب، بخش عمده‌ای از آب قمرود برای شرب، کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار گرفت و ایجاد سد برای بهره برداری از آب، حقابه زیست محیطی استان قم را که زمانی 40 میلیون مترمکعب پیش‌بینی می‌شد را به رقم بسیار ناچیزی کاهش داد و آب ورودی به دریاچه حوض سلطان با کاهش چشمگیری مواجه و این دریاچه در حال نابودی قرار گرفته است.

خشک‌سالی نیز در این میان با دیگر عوامل همراهی کرده و با استفاده از غفلت مسئولان مربوطه، نفس‌های دریاچه حوض سلطان را به‌شماره انداخته است.

دریاچه حوض سلطان دارای ویژگی‌ها و ارزش زیست محیطی منحصر به فردی است. این دریاچه به علت دارا بودن آب شور می‌تواند محل مناسبی برای پرورش آرتمیا که یک نوعی میگوی آب شور است در نظر گرفته شود و همچنین نوع کانی‌ها و مواد معدنی موجود در این دریاچه برای استان قم درآمد زا باشد.

این دریاچه از مناظر دیدنی منحصر به فردی خصوصا هنگام غروب آفتاب برخوردار است و چنانچه اطلاع رسانی مناسبی در این خصوص صورت گیرد، این منطقه به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شده و امکان جذب توریست فراهم می‌شود.

متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی به ظرفیت‌های این منطقه، دریاچه حوض سلطان در معرض نابودی قرار گرفته است و چنانچه چاره‌ای برای جلوگیری از نابودی این دریاچه اندیشیده نشود، سال‌های آینده دریاچه حوض سلطان از نقشه کشور محو خواهد شد و تنها نامی از این دریاچه در کتاب‌های جغرافی باقی خواهد ماند در حالی که هیچکس پاسخگوی چرایی نابودی این دریاچه نخواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین