کد خبر: ۱۱۰۸۸۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۸

پاسخ تند زم به حمله رحیمیان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در پی اظهارات شدیداللحن نماینده رهبری در بنیاد شهید، علیه حجت‌الاسلام زم و فیلم دموكراسی تو روز روشن و انتشار این اظهارات در خبرگزاری فارس، محمد علی زم با انتشار یادداشتی به این سخنان واكنش نشان داد.

حجت الاسلام رحیمیان چندی پیش با بیان اینكه در این سال‌ها به نام دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت فجایعی رخ داده است، گفته بود: آن شیخ كه نمی‌دانم چه صفتی را باید برای او به كار برد ـ آقای زم را می‌گویم كه مسئول سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات بود ـ در سال گذشته فیلمی ارائه داد به نام «دموكراسی در روز روشن» كه به صراحت مسأله ایثار و شهادت را زیر سؤال برد و لجن‌پراكنی كرد؛ این فیلم یكی از كثیف‌ترین و زشت‌ترین فیلم‌هایی بود كه به اساس بنیاد شهید و امور ایثارگران توهین كرد.

وی همچنین با اشاره به فیلم «پاداش سكوت» خاطرنشان كرد: این فجایع و لجن‌پراكنی‌ها از دوره اصلاحات شروع شد و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد و ما غافل هستیم.

به گزارش خبر بخشی از یادداشت زم به شرح زیر است:

مدیر عامل محترم خبرگزاری فارس

با سلام؛ نظر باین كه مطالبی به نقل از آقای رحیمیان نماینده مقام معظم رهبری در بنیاد شهید و امور ایثارگران در رابطه با فیلم دموكراسی تو (در) روز روشن و علیه این جانب طی خبر شماره8907160075 در مورخ 17/7/89 در گروه فرهنگی آن خبرگزاری درج گردیده است، حسب قانون مطبوعات دستور فرمائید پاسخ بنیان فرهنگ و هنر ایرانیان نسبت به فرموده مشارالیه را در همان صفحات و همان گروه مربوطه درج نمایند.

محمدعلی زم

این كه روحانی در فضل و قامت حجت الاسلام آقای رحیمیان متصف به نمایندگی مقام معظم رهبری "مدظله العالی" و با سابقة دو دهه افتخار خدمت در بنیاد شهید، زبان سینما را نفهمد و فیلم و سینما را نشناسد و از هنر و ادبیات چیزی نداند، جای نقد، ایراد و عجبی نیست و امثال ایشان در كسوت روحانیت فراوان بوده و هستند كه یا چون سینما را از اساس ملعبه شیطان دانسته و یا آن كه شأن علمی و حرمت لباس پیامبری خود را اجلی از ورود به عرصه‌های سخیف و كثیفی! چون سینما می‌دانند، عامداً از ورود به عرصه سینما و هنر دور مانده باشند اما اگر روحانی خصوصاً در قد مدعای ایشان به دلیل كثرت مشاغل دنیوی یا اخروی! این مقدار از روح قرآن و روایات حضرات معصومین علیهم السلام دور مانده باشد جای شگفتی و تّعجب دارد .حجت الاسلام رحیمیان در سخنرانی خود چنین بیان داشته‌اند: "در این سالها به نام دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت فجایعی رخ داده است  آن شیخ كه نمی دانم چه صفتی را باید برای او به كار برد - آقای زم را می گویم كه مسئول سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات بود- در سال گذشته فیلمی ارائه داد به نام "دموكراسی در روز روشن "كه به صراحت مسئله ایثار و شهادت را زیر سئوال برد و لجن پراكنی كرد، این فیلم یكی از كثیف ترین و زشت ترین فیلم هایی بود كه به اساس بنیاد شهید و امور ایثارگران توهین كرد " هر كس كه از اندك معرفت دینی بر خودار، حامل عقل، بهره مند از اندیشه و دارای فكر باشد وقتی فیلم "دموكراسی تو روز روشن " را ببیند ژانر فیلم را مذهبی دانسته و منكر قدرت تأثیرگذاری بینش و مضمون دینی حاكم بر فیلم نخواهد بود و من در شگفت از این كه چرا باید روحانی چون ایشان از حداقل فهم موضوعات مذهبی در یك فیلم عاجز باشد!

اگر قضاوت و گفته‌های ایشان راجع به این فیلم برآمده از شنیده‌های‌شان باشد ( از این جهت كه اكران سینمایی و انتشار نسخة نمایش خانگی در همین سه، چهار ماه اخیر بوده است و نه آن چنان كه ایشان گفته‌اند سال گذشته پس احتمالاً فیلم را ندیده‌اند، آن چنان كه گفته‌های‌شان در همان سخنرانی دربارة برخی فیلم‌های دیگر و جشن خانه سینما را نمی‌توان بر آمده از شنیده هایشان ندانست) نباید این سخنان را بر آمده از اندیشه و علم دینی، فكر صائب اجتماعی، ایمان جانسوز انقلابی و بینش صحیح سیاسی ایشان دانست و در شرایطی كه هنوز گرد سخنان معطر رهبر معظم انقلاب مبنی‌بر حفظ وحدت به عنوان ضروری ترین نیاز ملی و اجتماعی امروز ما ایرانیان بر زمین ننشسته است چگونه كسی در جلوت نمایندگی ایشان، باید به چنین تحریكات و ایجاد آشوب‌های اجتماعی مبادرت ورزد و چرا باید از خانوادة معظم شهدا و ایثارگران كه به فرموده امام راحل گل سر سبد ملت ما بوده و هستند در جهت نا یافته های علمی و نافهمیده های عقلانی و یا هوس‌های سیاسی خود استفاده چماقی و كلنگی كند و آنان را به "حركت و تجمع و تخریب خانه فساد (خانه سینما) بر سر افراد آن" دعوت كند!

آقای رحیمیان! كه فیلم دموكراسی تو روز روشن را دیده و یا ندیده‌اید و اگر دیده‌اید، آن‌را نفهمیده و یا بد فهمیده اید و حتی اسم فیلم و زمان ارائه آن را درست نگفته‌اید! به اشاره می گویم كه یک سوم آیات قرآن، مربوط به جهان پس از مرگ آدمی و طبیعت است در این فیلم از روح و مضمون حدود 170 آیه از آیات كریمه الهی مربوط به معاد و نیز حدود 400 حدیث از گفتار پیامبر و معصومین علیهم السلام استفاده شده است.

این فیلم برای همة اقشار سنی و خانواده‌هایی كه علاقمند به رعایت آموزه‌های اخلاقی و پایبند به معارف دینی هستند و دنیا را مقدمه و ذخیرة آخرت خود می‌پندارند و برای اعمال، نیّات و گفتار دنیایی خود حساب و كتاب اخروی قائلند و در تلاش برای دست‌یابی به روشنی های تازه ای برای خوب زندگی كردن و زندگی خوب داشتن می باشند و خود را نیازمند رهایی از تاریكی‌های نفسانی خود می‌دانند و برای آنانی كه، برای دانستن راز غریبه‌ها و رمز آشناها در دربار حضرت ربوبی راهی جز "توسل به ظاهر شریعت" و "توصل به باطن حقیقت" و سیر و صیرورت در مسیر كمال معنوی نمی جویند و بالاخره برای آنان كه در لوای كسوت مذهب، ظاهر سازی دینی و شعار معنویت خواهی در پی تكسب امور دنیوی و اكتساب سهمیه های مادی نیستند ... ساخته شده است برای آنان كه با دیدن فیلم، رهایی را در رها شدن از چشمان بسته، قلب های خسته و عقلهای نشسته در جهل، خرافه و عصیّبت های مذهبی و سیاسی و ارتجاع و انجماد و انسداد دینی ... جستجو می كنند. جناب رحیمیان !1- فحش و ناسزا گویی حتی نسبت به كفّار هم در نزد خداوند تبارک و تعالی همواره مذموم و در خلق او هم هیچ‌گاه محبوب و محبوبیت آور نبوده است، شما (مؤمنان ) دشنام به آن كه غیر خدا را می خوانند ندهید ... انعام آیه 108

مضاف بر آن كه مردم از روحانیت خصوصاً آنها كه خود را شبیه بزرگان می‌نمایانند و ذیل ساحت ایشان بودن را همة وجیزة و افتخارخود می‌پندارند انتظار ادبیات فاخر، متین، مزّین به حقیقت و آمیختة با عدالت دارند، راستی به تفاوت ادبیات عصیبت آلود خود با مردم، با شیوة خدای رحمان كه رسولش را موظف به اجرای آن كرده اس تاكنون تأملی داشته اید؟ آنجا كه می فرماید: ای رسول ما، خلق را به حكمت و برهان و موعظة نیكو به راه خدا دعوت كن و با بهترین طریق و استدلال -با اهل جدل- مناظره كن -وظیفة تو بیش از این نیست- كه البته خدا - عاقبت حال- كسی كه از راه او گمراه شده و آنكه هدایت یافته است را بهتر می داند -سورة نحل آیه 125-

جناب عالی در دو دهه گذشته همواره نسبت به آثار فرهنگی و هنری حتی نسبت به نمونه‌های انقلابی و اسلامی آن برخورد تند داشته‌اید، آیا بهتر نبود با بودجه های هزار میلیاردی، موقعیت، قدرت و مزیت های قانونی كه در اختیار و با احساس رسالت فرهنگی كه نسبت به اعلای مقام شهادت، ایثارگری و جانبازی در راه دین داشته‌اید، حداقل‌های مطلوب خویش در عرصه‌های سینما، تئاتر، موسیقی، نقاشی، ... را تولید كرده و بجای مبهم‌گویی و برخورد افراطی با نیروهای انقلاب در عرصة فرهنگ و نفی و طرد آثار هنری و شخصیت ایشان كه عمدتاً خوشامد دشمنان فرهنگ و دین و ملت را درپی داشته است، به ایجاب توان، اثبات تقوا و احسان فرهنگی خود مبادرت می‌كردید؟ آیا باور ندارید كه: همانا خداوند یار و یاور متقیان و نیكوكاران جهان است (سورة نحل 128) در مقام كار ایجابی، آیا جناب عالی همان آقای رحیمیان سردبیر مجله پاسدار اسلام كه این مجله را از تیراژ یک میلیونی به تعطیلی كشانده است نیستید؟

راستی در بخش‌های هنری، سینمایی، انتشارات، مطبوعات، موزه‌داری ... با آن همه امكانات مادی و مالی و فرصت‌های قانونی بنیاد شهید در زمان مدیریت ب20 ساله شما چه اتفاق مثبت و تأثیر‌گذاری افتاده است؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین