کد خبر: ۱۱۰۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۸
محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

جلوی راه‌های بدترشدن و خسارت بیشتر به جامعه را بگیریم

تداوم استفاده از کالابرگ، مفیدتر از پرداخت نقدی یارانه است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تداوم استفاده از کالابرگ را بهتر و مفیدتر از پرداخت نقدی یارانه به مردم دانست و با تاکید برلزوم حمایت از اقشارآسیب‌پذیر در اجرای این قانون، حمایت ازمتقاضیان کار را راهی در این جهت عنوان کرد. 

علیرضا محجوب، خاطرنشان کرد: در بخش مربوط به کالاهای اساسی گفته شده که یک‌جا و یک‌شبه کالابرگ‌ها نقدی شود اما بنده شخصا، کالابرگ و هراقدام مدیریتی را به هرنوع پرداخت نقدی و مالی که دولت روی آن متمرکزشده، ترجیح می‌دهم. 

نماینده تهران در مجلس، افزود: مخالف این تصور دولت هستم که اگر حامل‌های انرژی گران شود، باعث محدودیت مصرف می‌شود، بلکه معتقدم در دوسال گذشته مصرف بنزین با اعمال مدیریت به نصف کاهش یافته لذا من هیچ شیوه‌ای بهتر از اعمال مدیریت برای کنترل قیمت نمی‌شناسم و معتقدم کالابرگ اقدام مثبتی است مشروط به این که مثل چند ماه اخیر به اقشار و طبقات آسیب‌پذیر بی‌توجهی نشود. 

دبیرکل خانه کارگر در ادامه، حمایت از متقاضیان کار را از راه‌کارهای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر عنوان کرد و گفت: اگر این اقدام را مکمل کنیم، قدمی در این جهت برداشته‌ایم. به هرحال ما هزینه‌ها را برای مردم افزایش می‌دهیم، چرا که هدفمند‌سازی یعنی افزایش هزینه و برابر کردن قیمت داخلی با قیمت خارجی. 

محجوب تصریح کرد: در هدفمند‌سازی یارانه‌ها، هرچه از حامل‌های انرژی بر روی عرشه کشتی در خلیج فارس فروخته می‌شود ماخذ قیمت‌ها است.در حالی که از 1901 تا امروز که نفت در ایران اکتشاف شده یک قیمت طبیعی داشته و هرگزاز قیمت‌های بین‌المللی تبعیت نشده است. 

دبیرکل خانه کارگرادامه داد: در سال 46 کوشش کردند این کار را انجام دهند که موفق نشدند و البته در گذشته هم کسی موفق نشده که قیمت‌های داخلی، ما را با قیمت‌های بین‌المللی هماهنگ کند. 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: نام هدفمندسازی مهم نیست بلکه آنچه که اتفاق می‌افتد برای مردم مهم است و آن اتفاق این است که قیمت حامل‌های انرژی، برق، آب و سایر کالاها گران خواهد شد و علت گرانی‌ آن هم حرکت و تمرکز ما روی این سیاست است که قیمت‌ها را به توصیه‌ی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول افزایش دهیم. 

نماینده تهران در خانه ملت در ادامه با تاکید بر این‌که هر دستگاهی مکلف به اجرای قانون است، افزود: اجرای قانون نباید باعث نادیده گرفتن بسیاری نکات منفی شود، حاصل آنچه اتفاق می‌افتد در سبد هزینه کالا برای حداقل بگیران ما این است که هزینه حامل‌های انرژی از 8 درصد به 30 درصد افزایش می‌یابد. سوال ما این است که این فرد حداقل‌بگیر چه نخورد و چه مصرف نکند که مابه‌التفاوت قیمت عرشه کشتی و قیمت داخلی را بپردازد؟ این هزینه‌ای است که فقرا باید ازجایی بزنند و مصرف نکنند تا بتوانند آن را پرداخت کنند. 

محجوب در پایان تاکید کرد: ما تردید نداریم همه مسئولان این امر داعیه‌ی دلسوزی از ضعفا و فقرا را دارند اما معتقدیم اجرای این قانون به زیان ضعفا است، لذا بهتراست حداقل جلوی راه‌های بدترشدن و خسارت بیشتر به جامعه را بگیریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین