کد خبر: ۱۱۱۰۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۳
حاشیه و متن جشن خانه موسیقی؛

از دست‌بوسی شجریان تا اجرای ناتمام ناظری

انتقاد داریوش پیر نیاکان از مسئولان فرهنگی کشور
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - مریم آموسا(خبرآنلاین): یازدهمین جشن خانه موسیقی با حضور جمعی از اهالی موسیقی دوشنبه شب در تالار وحدت برگزار شد و تندیس زرین خانه موسیقی در سه بخش به برگزیدگان اهدا شد. 

درابتدای این مراسم محمد رضا نوربخش، دبیر یازدهمین دوره جشن خانه موسیقی با ابراز خوشحالی از تداوم جشن خانه موسیقی در 11 سال گذشته، گفت: این جشن هر ساله برگزار می‌شود تا به یاد داشته باشیم، رشد و پویایی موسیقی در سایه حمایت و حضور هنرمندان این هنر مظلوم و شریف میسر می‌شود.

به گفته وی جشن خانه موسیقی، جشن هنرمندانی است که هر یک نقش خویش را در موسیقی کشور ایفا کرده‌اند و در شرایطی که در سیاست‌های رسمی کشور به این هنر به دیده ابهام نگاه می‌کنند، هویت و اصالت این هنر را پاس می‌دارند، تا برهمگان روشن شود که موسیقی هنری انسانی و متعالی است و قادراست که به همه انسان‌ها حس دوستی، عشق و محبت ببخشد.

وی در ادامه با یادی ازهنرمندان در گذشته گفت: «امسال در سه بخش کتاب، آلبوم و جایزه مشکاتیان فراخوانی را ارائه و بر اساس آن بسیاری از هنرمندان آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند، اما آنچه ما امروز به عنوان نفرات برتر اعلام می‌کنیم قطعا برترین آثار نیستند چرا که تمامی آثار موسیقایی به دستمان نرسیده و نمی‌توان ادعا کرد که اگر آلبوم و یا هنرمندی به عنوان بهترین انتخاب شود قطعا بهترین است. اما امیدوارم در سالهای بعد با دقت و کیفیت بهتری این امر انجام شود و دیگر هنرمندانی که در این دوره در مسابقه شرکت نکردند نیز در این بخش شرکت کنند.»

پس از صحبت‌های نوربخش، گروه موسیقی نواحی ایران که برای نخستین یار دور هم جمع شده بودند و متشکل از از خوانندگان و نوازندگان نواحی ایران اسحاق بلوچ، خالد شفیع کمنه‌ای، محمدرضا اسحاقی، ناصر وحدتی، عاشیق قدرت میرزا پور، ایرج رحمانپور، کهن دل‌پور، کورش اسدپور، سهراب محمدی، محسن شریفیان و ناصر وحدتی به اجرای موسیقی نواحی خود پرداختند. 

در این بخش اجرای موسیقی بوشهری توسط محسن شریفیان و گروهش با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

انتقاد داریوش پیر نیاکان از مسئولان فرهنگی کشور 

در ادامه مراسم داریوش پیر نیاکان، سخنگوی خانه موسیقی با انتقاد از رویکرد مسئولان فرهنگی کشور و صحبت‌هایشان مبنی‌بر تهاجم فرهنگی گفت: «فکرنمی‌کنید اگر شرایطی فراهم بیاورید که کنسرت‌های موسیقی متعدد ایرانی همانند همین برنامه‌هایی که امشب برگزار شد، درطول سال با نظم و شکوهی خاص برگزار شود، گامی در جهت جلوگیری ازابتذال و تهاجم فرهنگی برداشته‌اید؟»

او در ادامه صحبت‌هایش بیانیه یازدهمین دوره جشن خانه موسیقی را خواند که در آن از برگزاری نخستین دوره جایزه پرویز مشکاتیان به عنوان سرآغازی برای برگزاری بخش رقابتی در جشن خانه موسیقی یاد شده بود.

در این بیانیه همچنین از پیگیری بیمه تامین اجتماعی اهالی موسیقی و راه اندازی انتشارات برای انتشار آثار مکتوب و موسیقایی و راه اندازی فروشگاه دائمی و تخصصی موسیقی خبر داده شده است.

تقدیر از پژمان، شهیدی و محمدی 

در ادامه این مراسم از احمد پژمان، آهنگساز پشکسوت تجلیل شد و او در سخنانی کوتاه از تمام مدرسان موسیقی خود قدردانی کرد و گفت: «من با موسیقی ایرانی بزرگ شده‌ام و ازهمین موسیقی نیز الهام می‌گیرم اگر قرار باشد که به‌گونه دیگری آهنگ بسازم احساس غربت می‌کنم.»

سریر هم در سخنان کوتاهی بیشتر موسیقیدان‌های امروز ایران را از شاگردان و وام‌داران احمد پژمان عنوان کرد. جایزه این بخش توسط محمد سریر و هوشنگ ظریف اهدا شد.

همچنین در ادامه مراسم از سهراب محمدی، نوازنده موسیقی نواحی کرمان؛ توسط محمد سریر و حمیدرضا شاه آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد تقدیرشد.

در این بخش، چون سهراب محمدی با دوتار خود بر روی صحنه حاضر شد، صدر الدین شجره که اجرای مراسم را بر عهده داشت بدون برنامه قبلی از سهراب محمدی خواست تا قطعه «هرایی» را اجرا کند.

شجریان: در مقابل شهیدی جرات اجرا ندارم 

محمدرضا شجریان که برای اهدی جایزه شهیدی به روی صحنه دعوت شد در سخنان کوتاهی از عبدالوهاب شهیدی به عنوان یکی از استادان مسلم آواز ایران یاد کرد و گفت: «من درمقابل شهیدی جرات اجرا ندارم و خودم را درحد و اندازه‌ای نمی‌دانم که جایزه وی را تقدیمش کنم، همین جا درمقابل استاد شهیدی سرتعظیم فرود می آوردم و دستشان را می‌بوسم.»

در این بخش با پخش نماهنگی یاد هنرمندان از دست رفته ایران درعرصه موسیقی در یک سال گذشته گرامی داشته شد. دونوازی سه تار وکمانچه توسط نرگس دهقانی و آریا بام رفیع از دیگر برنامه‌های جشن خانه موسیقی بود. نرگس دهقانی و آریا بام رفیع از جوان‌ترین اعضای خانه موسیقی به شمار می‌روند که اجرای آنها با استقبال خوب حاضران روبرو شد.

بخش دوم این مراسم به اهدای جوایز تعلق داشت و در این بخش جوایز سه بخش رقابتی؛ کتاب، آلبوم و جایزه مشکاتیان اهدا شد.

برگزیدگان کتب آموزشی 

کتاب آموزش «ساز قانون» نوشته ملیحه سعیدی مقام اول در حوزه کتاب‌های آموزشی را کسب کرد و موفق به دریافت تندیس خانه موسیقی شد؛ کتاب «ازمتد ارف تا چهارگاه » نوشته مهدی آذرسینا و همچنین کتاب دو جلدی «بخوان با من، بساز با من» نوشته سودابه سالم به طور مشترک رتبه دوم در این بخش را کسب کردند.

برگزیدگان کتب علمی- پژوهشی 

کتاب «رامشگران شمال خراسان بخشی و رپرتوار او» نوشته آمنه یوسف زاده مقام نخست در حوزه کتاب‌های علمی و پژوهشی را کسب کرد و موفق به دریافت تندیس خانه موسیقی شد.

دو کتاب «جامع الاحان عبدالقادر مراغی» مقابله و ویرایش بابک خضرایی و «کتاب‌شناسی و مقاله‌شناسی موسیقی ایرانی به طریق توصیفی» با گرد‌آوری و تدوین علیرضا میرعلی نقی به طور مشترک مقام دوم این بخش را از آن خود کردند؛ رتبه سوم در بخش کتب علمی و پژوهشی به کتاب «کتابشناسی موسیقی در ایران» با تحقیق و تنظیم سیمین حلالی تعلق گرفت.

برگزیدگان کتب ترجمه 

دربخش کتاب‌های ترجمه در حوزه موسیقی، ضمن تقدیر ازکتاب «رساله در بیان موسیقی شرقی و مقایسه آن با موسیقی اروپایی» نوشته شارل فنتن با ترجمه ساسان فاطمی، رتبه نخست و تندیس خانه موسیقی به کتاب «عناصر موسیقی، مفاهیم و کاربردها» نوشته رلف تیورک وترجمه علیرضا سیداحمدیان تعلق گرفت.

کتاب «ردیف موسیقی دستگاهی ایران» نوشته برنونتل با ترجمه علی شادکام مقام دوم را کسب کرد و کتاب «راهنمای جامع موسیقی کلاسیک» نوشته جان باروز با ترجمه رضارضایی رتبه سوم را از آن خود کرد.

برگزیدگان بهترین آلبوم 

ازمیان هفت آلبوم منتخب، آلبوم «قاف عشق» اثری از گروه اشتیاق به خوانندگی علیرضا قربانی منتشر شده توسط انتشارات سروش به عنوان آلبوم برگزیده انتخاب شد. همچنین از موسوی مدیر انتشارات ماهوربه دلیل فعالیت مستمر برای انتشار آلبوم و کتاب های موسیقی تجلیل شد.

برگزیدگان جایزه ویژه مشکاتیان 

دربخش تکنوازی سنتور، مسعود آرامش به عنوان نفر برگزیده انتخاب شد. همچنین ازمحمدصدرا پیشرادی نوازنده خردسال در حوزه سنتورنوازی تقدیر شد.

در بخش آهنگسازی قطعه ضربی اصغر محمدی با عنوان دو ضربی فراق در دستگاه سه گاه به عنوان برگزیده انتخاب شد.

مصطفی کمال پورتراب، بهروز وجدانی و هومان اسعدی داوری بخش کتاب و همایون خرم، هوشنگ ظریف، شاهین فرهت، هوشنگ کامکار و کیخسرو پورناظری داوری بخش آلبوم و ارفع عطرایی، علی اکبر شکارچی، پشنگ کامکار، سعید ثابت و اردشیر کامکار داوری نخستین دوره جایزه پرویز مشکاتیان را برعهده داشتند. 

پایان بخش این مراسم اجرای موسیقی توسط شهرام ناظری به همراه گروه فردوسی بود. دراین بخش ابتدا بخشی از آلبوم تصویری شهرام ناظری با عنوان «سفرعسرت» که از سوی خانه موسیقی به عنوان یکی از آلبوم‌های برترسال 88 انتخاب شده بود؛ پخش شد، سپس شهرام ناظری در ابتدا با دوتارنوازی به اجرای آواز پرداخت و در ادامه گروه فردوسی او را همراهی کردند.

ناظری هنگام اجرا توضیح کوتاهی درباره قطعه ضحاک داد و گفت: «باید این قطعه را در یک کنسرت دو ساعته اجرا کنم، اما با توجه به کمبود زمان تنها بخش کوتاهی از قطعه ضحاک را برای شما اجرا خواهم کرد که بی شک ناتمام خواهد ماند.»

در مراسم خانه موسیقی از شهرام ناظری به عنوان هنرمند پیشرو در زمینه استفاده از اشعار مولانا و فردوسی تقدیر کرد.

گروه فردوسی متشکل از فرید الهامی، فرنود الهامی، سهراب اسرافیلی، آرمان دکه ای، صابر نظرگاهی، سعید نایب محمدی، یونس پاکزاد، محمد جابری، حمید قنبری و شهرام ناظری است.

در حاشیه مراسم 

مراسم جشن خانه موسیقی با یک ساعت تاخیر آغاز شد و تا دقایقی پس از نیمه شب ادامه داشت.

عدم حضور برخی از پیشکسوتان موسیقی ایران در این جشن مشهود بود. صدرالدین شجره چندین بار در طول اجرای مراسم به جای جشن خانه موسیقی از جشن خانه سینما یاد کرد! بی‌برنامگی در اهدای گل به دو نوازنده جوان که با فاصله و پس از به پایین کشیده شدن پرده‌ها صورت گرفت از دیگر حواشی این مراسم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Australia
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۷
0
0
عجب تیترمسخره ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۹
0
0
منبع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
شخصیت زشتی داره این آقا انگار نه انگار که فقط یک خواننده استد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین