کد خبر: ۱۱۱۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳
سیلی اصول‌گرایی

درباره سیلی و قصاص در صحن مجلس

مردم‌سالاری
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - مردم‌سالاری: هر چند همه جورش را دیده بودیم اما این یکی دیگر نوبر است. یک مدعی اصولگرایی در صحن علنی مجلس سیلی بر گوش نماینده مردم در خانه ملت می‌نوازد و در رسانه‌ها اعلا م می‌کند که این سیلی ریشه در اصول‌گرایی دارد. 

البته همه روزه به اشکال مختلف واز سوی افراد متفاوت سیلی نواخته می‌شود. به عنوان مثال خودرویی انحراف به چپ می‌شود و رانندگان آنها پس از رد و بدل کردن جملاتی ادیبانه! یقه یکدیگر را می‌گیرند و سیلی نواخته می‌شود و هزاران نوع دیگر را می‌توان مثال زد اما هضم سیلی مجلسی توسط یک نماینده و آن هم در خانه ملت قدری ثقیل است. 

البته اکنون که این سیلی نواخته شده لا زم است به چند سوال اساسی برای اذهان عمومی پاسخ داده شود: 

اول؛ اینکه بارها صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران صحنه‌هایی از زدو خورد نمایندگان یا فعالان سیاسی در کشورهای ژاپن، کره، ایتالیا و… را پخش کرده و الفاظ و جملاتی که در مورد این رفتارها به‌کار برده شده حکایت از آن دارد که چنین برخوردهایی حداقل دور از شان افراد فرهیخته و متمدن و در اذهان عمومی رفتاری قبیح و زشت است. لذا آیا ضارب یا حامیان احتمالی وی بر قبح چنین رفتار ناپسندی اذعان دارند؟ 

دوم؛ اینکه بر فرض چنین رویه غیراخلاقی در برخی پارلمان‌های دنیا مرسوم باشد آیا این رفتار در خانه ملت با پسوند شورای اسلا می همراه است. در شان چنین مجلسی هست؟ آیا نواختن سیلی منطبق با شوون اخلاقی اسلا م است و بدتر از آن، به چه دلیل این رفتارها را شاهد هستیم؟ 

سوم؛ آنکه نوازنده سیلی ادعا می‌کند که این سیلی اصول‌گرایی است و این نیز کلامی‌ سوال برانگیز است. زیرا هنوز مشخص نیست که اصول‌گرایان کشور یا حتی اکثر اصول‌گرایان چنین وکالتی داده‌اند که یک نماینده مدعی اصول‌گرایی در خانه ملت به ابزاری تحت عنوان سیلی متوسل شود کدام اصول‌گرای واقعی می‌پذیرد که فرهنگ اصو‌لگرایی با فرهنگ سیلی زدن قلمداد شود؟ 

چهارم؛ آنکه نماینده سیلی‌خورده ترجیح داده واکنش قانونی (نه مقابله به مثل!)نشان دهد و طی نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس تقاضای بررسی داشته است. اکنون نتیجه چه خواهد بود؟ آیا در این مورد پرونده در دستگاه قضایی بررسی خواهد شد و حکم شرعی در این زمینه صادر خواهد شد و ضارب در برابر نمایندگان می ایستد تا حکم شرع اسلا م اجرا شود؟ 

پنجم؛ آنکه آیا در حال حاضر هیأت رئیسه مجلس مسئولیت سنگینی را بر عهده ندارد زیرا یک مضروب شاکی برای احقاق حقش به مرجعی مراجعه کرده که باید احقاق شود و از سوی دیگر با توجه به آنکه واکنشی که امروز مجلس نشان خواهد داد برای یک عمر در سابقه هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت می‌شود، هیأت‌رئیسه عکس‌العمل مناسب برای آنکه سیلی کنونی به مشت و لگد آینده منجر نشود از خود نشان خواهد داد؟ 

و اما ششم؛ آنکه اصول‌گرایان چه خواهند کرد؟ آیا در قبال این سیلی سکوت می‌کنند تا غیرمستقیم چنین رویه‌ای را پذیرفته باشند یا واکنش منفی نشان خواهند داد و از این رفتار برائت می‌جویند؟ 

به هر حال رفتارهای آینده مجلسیان بر روی تصمیم و رفتار امروز هیأت‌رئیسه مجلس و اصول‌گرایان بنا خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین