کد خبر: ۱۱۱۲۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸
لاریجانی، رئیس‌ مجلس شورای اسلامی؛

دولت زمان‌بندی در نظر گرفته شده برای هدفمند‌کردن یارانه‌ها را رعایت کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رعایت زمانبندی در نظر گرفته شده برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها توسط دولت، گفت: کمیسیون ویژه مجلس هم بر اجرای این قانون نظارت می‌کند. 

علی لاریجانی در گفت‌و گو با برنامه "صبح‌بخیر ایران"در پاسخ به سئوالی در مورد دلیل استقبال باشکوه مردم قم از مقام معظم رهبری، به تیتر روزنامه‌ها مبنی بر "قیام قم" در توصیف این استقبال اشاره کرد و با مناسب دانستن این عنوان، اظهار داشت: این استقبال دو وجه دارد؛ یک وجه تعلق خاطر مردم به رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع تقلید و هدایت‌کننده مسائل کشور است و وجه دیگر این است که ولایت‌‏فقیه بالاترین مرجعی است که حقوق مردم را در جهات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی حفظ می‌‌کند که در 32 سال گذشته همیشه نقطه امید مردم ولایت‌فقیه بود، زیرا فراتر از دسته‌بندی‌ها دغدغه منافع مردم را دارد و تلاش می‌کند تا آزادی، منافع دیپلماتیک و .... حفظ شود که نشان می‌دهد جایگاه ولایت‌فقیه یک سنگر است. 

وی همچنین در مورد تاثیر سفر مقام معظم رهبری در رشد مدارس دینی افزود: حوزه علمیه قم به دلیل سابقه تاریخی همیشه نقش پیش‌رو در تعلیمات دین داشته است و حضور مراجع و فضلا نیز این باروری را به وجود آورده که افکار دینی از قم رویش بگیرند. 

لاریجانی با تاکید بر بررسی مسائل گوناگون کشور در قم، ادامه داد: بحث تبلیغی نیز از موضوعات مطرح در حوزه قم است که الحمدلله در این زمینه فکرهای خوبی شده و مبلغین آقا و خانم در این شهر آموزش دیده‌اند. 

نماینده قم در مجلس در ادامه در مورد دستاوردهای سفر رهبر انقلاب برای استان قم با بیان اینکه در این زمینه دو موضوع حوزه علمیه و حرم مطهر و آبادانی شهر قم وجود دارد، گفت: در حوزه بخشی مربوط به مسائل نرم‌افزاری و نیازهای کشور در این زمینه است و بخشی هم نیازهای سخت‌افزاری است، زیرا طلبه‌ها در این شهر زیاد هستند و باید به خوبی آنها را ساماندهی کرد که در این راستا طرح جامعی برای حرم حضرت معصومه در نظر گرفته شده که در این سفر به مقام معظم رهبری ارائه می‌شود، طی این طرح حرم و مدرس‌ها گسترش می‌یابند. 

وی ادامه داد: خود شهر قم هم نیازهای بهداشتی، فرهنگی، اشتغال و .... دارد که در این راستا کارهای زیادی شده، اما باید گسترش یابد. 

لاریجانی همچنین مسأله انتقال آب به قم، گرفتگی شهر قم از نظر شهرسازی و ترافیک را از دیگر مشکلات شهر قم برشمرد و اظهار داشت: در این راستا طرح حرم حضرت معصومه تا جمکران طراحی شده که برای آن سرمایه‌گذاری 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم جلو رود. همچنین برای اطراف حرم معصومه و محوطه اطراف رودخانه، منوریل، مترو و قطار پرسرعت تهران ـ قم نیز برنامه‌های در دست بررسی است و برای تاسیس فرودگاه استان قم نیز مکان‌یابی صورت می‌گیرد تا کار آن انجام شود. 

نماینده قم در مجلس همچنین بر پیشبرد صنعت استان قم، دامپروری و توجه به تامین امکانات و محل اسکان برای زائرین تاکید کرد. 

رئیس قوه مقننه در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد رابطه مرجعیت و ولایت‌فقیه، آنها را اموری جدا از هم ندانست و یادآور شد: مقام معظم رهبری مرجع است و حرکت ولایت‌فقیه از پشتوانه مرجعیت برخوردار است. بنابراین سخنانی که برخی در داخل و خارج در این مورد مطرح کردند تخیلات است و من تعجب کردم که آنها اینقدر سطحی حرف می‌زنند ، زیرا مراجع همیشه نسبت به حاکم اسلامی نظر تائیدی داشتند و ولایت فقیه یک پشتوانه عظیم برای بیداری مردم است، لذا این رابطه پایه دینی دارد. 

لاریجانی همچنین در پاسخ به سئوالی در مورد چرایی تاکید رهبر معظم انقلاب بر وحدت و با تاکید بر اینکه این موضوع همیشه بر کشور حائز اهمیت است، تصریح کرد: سوء استفاده‌ها در کشور همیشه با استفاده از رخنه اختلافات بوده است، البته اختلاف یک بار از نظر فکری است و یک بار هم اتهام‌زنی و یا از طریق مسائلی که طرح آنها برای کشور ضروری نیست. لذا به خصوص در شرایط فشار کشورهای خارجی اختلاف زمینه تشدید حرکت‌های دشمنان را فراهم می‌کند و هر چقدر وحدت بیشتر باشد، این فشارها پس‌زده می‌شوند. 

وی در ادامه گفت: هر چقدر صفوف محکم‌تر باشد و هر مسئله‌ای در چارچوب خود مطرح شود و نزاع نباشد خوب است. همچنین در زمینه وحدت میان مسئولان، آنها باید تحمل و بردباری بالایی داشته باشند و نگذارند مسائل حاشیه‌ای خود را به متن تحمیل کند. 

رئیس مجلس همچنین در مورد ضرورت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، با بیان اینکه این قانون بخشی از یک طرح بزرگتر است، یادآور شد: آنچه مجلس می‌توانست انجام دهد، بررسی کلیت موضوع است تا در مقام اجرا مشکلی برای مردم به وجود نیاید. بر اساس همین منطق یک دوره پنج ساله را در نظر گرفتیم تا کار با شیب ملایم پیش رود، البته در این مسأله نظرات گوناگون وجود داشت. 

وی ادامه داد: مردم وضع متفاوتی دارند و برخی دچار ضعف اقتصادی هستند، اما نباید این مسائل تبدیل به قطب‌بندی شود، بلکه اگر قیمت‌ها قرار است زیاد شود باید به گونه‌ای باشد که به مردم آسیب نزند، زیرا در این صورت اجرای کل طرح با مشکل مواجه می‌شود. 

وی با بیان اینکه در انرژی مصرف زیادی داریم و اگر در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها برنامه‌ریزی درستی شود این الگوی مصرف می‌تواند اصلاح شود، توصیه کرد: مسئولان اجرایی به زمان‌بندی اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و شیب آن دقت کنند که کمیسیون ویژه مجلس هم بر اجرای این قانون نظارت می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین