کد خبر: ۱۱۱۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲

قبض 8 میلیونی گاز برای مجتمع مسکونی 10 واحدی!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جریمه دهک 8 به دو برابر، جریمه دهک 9 به 2.52 برابر و دهک 10 به 2.5 برابر افزایش پیدا می‌کند. 

بعد از اینکه قبض‌های 200 هزار تومانی برق بسیاری از تهرانی‌ها را شوکه کرد، حالا نوبت به قبض 8 میلیون تومانی گاز رسیده، تا تهرانی‌ها را حسابی نگران کند.

به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در کشور هنوز اجرا نشده و تعرفه‌ها نیز تغییر نکرده است، افزایش قیمت گاز مشترکان، این نگرانی را ایجاد کرده که در صورت واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، قیمت گاز تا چه میزان افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت به‌رغم کاهش مصرف

روز گذشته یکی از مشترکان گاز، قبض دو دوره اخیر خود را به «گروه انرژی» فرستاد و از نحوه محاسبه قیمت گاز گلایه کرد.
 
وی که در یک ساختمان مسکونی 10 واحدی زندگی می‌کند، می‌گوید: «دوره قبل (مرداد ماه)، مصرف گاز آپارتمان ما، 33هزار و 998 مترمکعب بود، اما در دوره جدید (مهرماه) 27 هزار و 800 مترمکعب گاز مصرف شده که نسبت به دوره قبل 6هزار مترمکعب کاهش داشته است.»

وی ادامه می‌دهد: «قیمت گاز برای دوره قبلی یک میلیون و 847 هزار و 800 تومان حساب شده بود. اما در دوره جدید که کمتر هم مصرف کرده‌ایم، قیمت پرداختی 8 میلیون و 338 هزار و 700 تومان شده است.» البته ناگفته نماند که در این قبض گاز بیش از 4 میلیون تومان یارانه دولتی هم در نظر گرفته شده است؛ یعنی بدون احتساب یارانه دولتی قبض گاز این مشترک تهرانی بیش از 12میلیون تومان می‌شد.

هر مترمکعب، 236 تومان!

مقایسه میزان مصرف گاز با قیمت محاسبه شده آن نشان می‌دهد، قیمت گاز مصرفی این مشترک تهرانی برای دوره مرداد، 54 تومان و برای دوره مهر، 236 تومان به ازای هر مترمکعب محاسبه شده است؛ این در حالی است که در حال حاضر، متوسط قیمت گاز برای بخش خانگی 13تومان به ازای هر مترمکعب است.

اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ چرا که قبض این شهروند تهرانی نکته شگفت‌انگیز دیگری هم دارد.

وی می‌گوید: «دوره قبل که قبض گاز به دستمان رسید، به‌طور کامل تسویه کردیم؛ اما این دوره باز هم 1.5 میلیون تومان بدهی برای ما حساب کرده‌اند.»

وقتی از وی پرسیدیم، چرا این موضوع را به شرکت گاز اعلام نکرده‌اید، می‌گوید: «این موضوع را مطرح کرده‌ایم، اما مسئولان شرکت گاز منطقه در مقابل اعتراض ما، فقط گفتند که این بدهی به دلیل افزایش قیمت گاز در دوره قبل بوده است.»

با این حساب به نظر می‌رسد، شرکت گاز اعمال جرایم گازی را زودتر از موعد اعلام شده (یعنی مهرماه)، اعمال کرده و تحت عنوان بدهی معوق در قبض‌های جدید لحاظ کرده است. این درحالی است که بر اساس اعلام مسئولان شرکت ملی گاز ایران قرار بود که افزایش قیمت گاز از اول مهر ماه اعمال شود.

درست همین یکی دو ماه پیش بود که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از اعمال جرایم جدید برای مشترکان پرمصرف خبر داد و گفت: «جرایم مشترکان پرمصرف گاز که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، بین 2 تا 5/2 برابر افزایش می‌یابد.»«جواد اوجی» گفته بود: «برای مشترکانی که طبق الگو مصرف کرده و در دهک‌های یک تا 7 مصرفی قرار می‌گیرند، هیچ‌گونه جریمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود، ولی دهک‌های 8 تا 10 مصرفی که 9درصد خانوارها را تشکیل می‌دهند و 30 تا 32 درصد گاز را مصرف می‌کنند، جریمه خواهند شد.»

به گفته وی، جریمه دهک 8 به دو برابر، جریمه دهک 9 به 2.52 برابر و دهک 10 به 2.5 برابر افزایش پیدا می‌کند.

3 سناریو برای افزایش قیمت گاز

اعمال جرایم جدید برای گاز در حالی آغاز شده که هنوز سناریوهای افزایش تعرفه گاز بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص نشده و دولت نیز تاکنون زمانبندی افزایش قیمت‌ها را اعلام نکرده است.هم اکنون بر اساس 3 سناریوی ارائه شده به کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت، نحوه افزایش قیمت گاز مشترکان خانگی، تجاری و صنعتی در قالب یک برنامه 5 ساله در حال بررسی است.

در سناریوی اول، افزایش قیمت به صورت یک منحنی یکنواخت مطرح شده است؛ به طوری که باید قیمت گاز مشترکان خانگی از ۱۳۰ ریال فعلی، به طور متوسط سالانه ۲۰ درصد افزایش ‌یابد و در مدت ۵ سال کاملا آزاد ‌شود.سناریوی دوم افزایش قیمت گاز مشترکان هم به گونه ای طراحی شده است که بهای این حامل انرژی در سال اول و دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با شتاب بیشتری افزایش یابد و در سال‌های پایانی منحنی افزایش قیمت با شیب کمتری دنبال شود. در صورت اجرای این سناریو، قیمت گاز طبیعی در سال‌های اول و دوم به طور متوسط سالانه ۳۰ درصد و در سال‌های پایانی تا ۱۵ درصد به صورت تدریجی افزایش می‌یابد.

اما در سناریوی سوم، پیشنهاد افزایش همزمان و متناسب قیمت تمامی‌ حامل‌های انرژی همچون برق، گاز، بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار گرفته است.

به هر حال، در شرایطی که هنوز دولت زمانبندی مشخصی را برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش گاز اعلام نکرده، به نظر می‌رسد که با شروع فصل سرما و افزایش مصرف گاز در میان خانواده‌ها، مشترکان بیشتری مشمول جرایم گازی شده و از قبض‌های چند میلیونی گاز، حسابی شوکه شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین