کد خبر: ۱۱۱۴۰۹
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۵
مقام معظم رهبری، در دیدار با رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بخشی از نقایص موجود در مسائل فرهنگی، متوجه روحانیت و حوزه علمیه است

جامعه مدرسین، به عنوان خط شاخص برای حوزه و فضای عمومی کشور باقی بماند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح امروز در دیدار رئیس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین را نهادی ریشه‌دار، امتحان داده در دوران نهضت اسلامی و بعد از پیروزی انقلاب، مستحکم در خط امام و انقلاب، و بی‌نظیر در حوزه خواندند و تأکید کردند: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم باید با حفظ همان هویت مستحکم خود، به عنوان یک خط شاخص برای حوزه و همچنین برای فضای عمومی کشور باقی بماند. 

به گزارش آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با اشاره به سابقه مجاهدت و مبارزه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دوران اختناق ستمشاهی، افزودند: در آن دوران سخت، جامعه مدرسین با صدور بیانیه هایی در حمایت از امام خمینی‌(ره) و پرداخت هزینه امضای این بیانیه‌ها، امتحان خود را داد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این نهاد در دوران مخلوط شدن خطوط، قاطعانه بر خط امام‌(ره) پافشاری کرد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت تلاش برخی افراد و جریان‌ها در سال‌های اول انقلاب اسلامی برای انحلال جامعه مدرسین را ایستادگی جامعه بر خط مستقیم امام بزرگوار‌(ره) و تأثیرگذاری آن دانستند و خاطرنشان کردند: مجاهدتها و روشنگریهای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در روند تاریخ و حرکت انقلاب اسلامی تأثیر مهمی داشته است. 

ایشان با تأکید بر لزوم حفظ هویت مستحکم و تأثیرگذار جامعه مدرسین، آن را نیازمند برخی مقدمات دانستند و افزودند: یکی از وظایف مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حفظ و تقویت ارتباط با مراجع بزرگوار است زیرا جامعه مدرسین خاستگاه مراجع محترم است و برخی از آنان، از اعضای جامعه مدرسین بوده‌اند. 

مقام معظم رهبری، تقویت ارتباط با مردم به‌ویژه بررسی شیوه‌های جدید ارتباط، و ایجاد اتاق فکر و نواندیشی را از دیگر مسائل ضروری برای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برشمردند و تأکید کردند: جامعه مدرسین باید از طریق جذب مستمر طلاب نخبه و فضلای خوب حوزه، بدنه‌ای قوی، گسترده و کارآمد تشکیل دهد تا از دیدگاه‌ها و نظرات آنان در موضوعات مختلف استفاده شود. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه با اشاره به مطالبی که برخی از اعضای محترم جامعه مدرسین درخصوص مسائل فرهنگی و صدا و سیما بیان کردند، افزودند: من بخشی از نقایص موجود در مسائل فرهنگی به‌ویژه صدا و سیما و آموزش و پرورش را متوجه روحانیت و حوزه علمیه می‌دانم زیرا وظیفه جهت‌دهی صحیح فرهنگی و منطبق با ارزش‌ها و اعتقادات دینی برعهده روحانیت و حوزه علمیه است. 

مقام معظم رهبری خاطرنشان کردند: حضور روحانیون در صدا و سیما فقط به معنای سخنرانی و وعظ و خطابه نیست بلکه باید حضوری عمیق‌تر و تأثیرگذارتر باشد. 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: انجام این وظیفه مهم نیازمند مجموعه‌ای روحانی و مطلع از مسائل هنری به‌ویژه چگونگی بروز انحراف در این مسائل و آشنا با راه‌های جلوگیری از انحراف در جهت‌گیری‌های فرهنگی و هنری است. 

ایشان افزودند: لازمه تشکیل چنین مجموعه‌ای از مشاوران روحانیِ صاحب‌نظر و آگاه و توانا در صدا و سیما، امکان اعمال نظر و جهت‌دهی صحیح در برنامه‌ها است. 

مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش نیز مرکزی بسیار مهم و فرهنگی و برخلاف صدا و سیما، مسائل آن غیرآشکار است، خاطرنشان کردند: روحانیت و حوزه علمیه در این شبکه عظیم فرهنگی و تربیتی وظیفه‌ای مهم و حساس دارند و باید نیروهایی را تربیت کنند که توانایی تأثیرگذاری و جهت‌دهی صحیح فرهنگی در آموزش و پرورش را داشته باشند. 

مقام معظم رهبری تأکید کردند: حوزه علمیه به عنوان قلب روحانیت شیعه، می‌تواند ظرفیت گسترده‌ای برای نظام اسلامی درخصوص مسائل رسانه‌ای، آموزش و پرورش و تربیتی فراهم کند. 

در ابتدای این دیدار آیت‌الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گزارشی از فعالیت‌ها و اقدامات جامعه مدرسین از جمله ارتباط مستمر با مراجع بزرگوار، نحوه ارتباط با حوزه علمیه و طلاب، نظارت بر شورای عالی حوزه علمیه قم، برگزاری جلسات سراسری و استانی با علمای بلاد، و ارتباط با قشرهای مختلف مردم بیان کرد. 

آیت الله یزدی، تشکیل دفتر مطالعات جامعه مدرسین و تدوین آیین نامه آن را از دیگر اقدامات برشمرد و تأکید کرد: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همواره در خط امام و رهبری، در صحنه حضور داشته و در مقاطع مختلف و حساس انقلاب اسلامی، مواضع خود را اعلام، و روشنگری کرده است. 

در این دیدار 9 نفر از حضرات آقایان اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل مختلف بیان کردند. 

مسائل فرهنگی و لزوم رعایت بیش از پیش شئونات و ارزشهای اسلامی در جامعه، توجه بیشتر به فرهنگ انقلاب اسلامی و کلام امام در اظهارنظرهای برخی افراد، لزوم تدوین مبانی علمی ولایت فقیه بویژه مباحث امام (ره) برای تدریس در حوزه ها، ضرورت مقابله با عرفانهای کاذب و فرقه های انحرافی و پاسخگویی مستدل و علمی به شبهات مطرح شده، اهمیت برنامه های صدا و سیما در فرهنگ سازی جامعه و تأثیر آن بر جهت گیری فکری جوانان و خانواده ها، تدوین پاسخ های عمیق علمی و فکری و برخاسته از کتاب و سنت به مباحث علوم انسانی، تربیت و پرورش نیروهای مستعد در حوزه ها، ضرورت تهیه افق چشم انداز حوزه ها با جهت گیری تحول، حضور جدی تر حوزه در صحنه بین المللی و احیای نظام تدریس و تدرّس همگانی در حوزه، محورهای مطالبی بود که برخی اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار مطرح کردند. 

در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین