کد خبر: ۱۱۱۴۳۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۰:۴۶
ابوالحسن نواب، عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز:

كفن پوشان دیروز، متعرضین به مراجع امروز

یكی از كاركردهای مهم حوزه این است كه نگذارد دولت به انحراف كشیده شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مقام معظم رهبری در سخنانی كه در جمع حوزویان استان قم بیان داشتند، بر نكات مهمی از جمله بحث استقلال حوزه و نیز لزوم خودداری طلاب جوان از افراط‌گری تاكید كردند.

در این باره حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و رییس مركز خدمات حوزه‌های علمیه در گفت‌و گو با «ملت ما» ضمن تحلیل سخنان مقام معظم رهبری، براین نكته تاكید كرد كه یكی از كاركردهای مهم حوزه این است كه نگذارد دولت به انحراف كشیده شود. 

حجت‌الاسلام نواب هم‌اكنون مسئول دفتر سیاسی جامعه روحانیت مبارز است و ریاست دانشگاه ادیان و مذاهب را هم برعهده دارد. 

گفت‌‌و گوی روزنامه ملت ما با وی را می‌خوانید:

یكی از دغدغه‌هایی كه از سوی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌شان در جمع طلاب و روحانیون عنوان شد، بحث استقلال حوزه است؛ تحلیل شما از این دغدغه ایشان چیست؟ 

برخی عنوان می‌كنند كه استقلال حوزه، یعنی جداكردن حوزه از دولت و نظام، حال آنكه معنی اصلی این مهم، جدایی حوزه از سیاست نیست؛ معنی استقلال حوزه این نیست كه حوزه نصیحت‌كننده دولت نباشد، بلكه معنی‌اش این است كه حوزه در اختیار دولت قرار نگیرد؛ حوزه نباید زیرنظر دولت باشد، اما لازم است كه پشتیبان آن باشد و نگذارد دولت به انحراف كشیده شود.

حال كه بحث حوزه و ارتباط آن با سیاست پیش آمد، نظر خود را راجع به سخن دیگر رهبری معظم انقلاب كه در روز نخست سفر به قم آن را عنوان كردند، مبنی بر اینكه عده‌‌ای در تلاشند كه در ابتدا تفكر اسلام منهای روحانیت و سپس اسلام منهای سیاست را ترویج كنند، بیان كنید؟

این خطری است كه حوزه علمیه را تهدید می‌كند؛ مقصود كسانی كه شعار جدایی اسلام از روحانیت را می‌دهند، جز جدایی اسلام از سیاست نیست و این شاید مانند تفكر حجتیه باشد كه امروز به گونه‌‌ای جدید، در حوزه‌های علمیه نیز، در حدی ظهور و بروز پیدا كرده است؛ تفكر حجتیه چه از نوع قدیم و چه از نوع جدید، یک نسخه غیرسیاسی از اسلام را ارایه می‌كنند و باید گفت كه با گذشت سال‌ها از فعالیت‌های پررنگ آن، هنوز هم ریشه‌های این جریان در حوزه ما وجود دارد و آنها می‌خواهند به هر نحوی كه شده این تفكر را به حوزه بازگردانند، بنابراین حوزه علمیه باید بیش از پیش، هوشیار باشد.

حفظ حرمت مراجع معظم تقلید از مسائلی است كه با مشاهده برخی حوادث در كشور در چند وقت اخیر، نگرانی‌هایی را برای برخی دوست‌داران جایگاه مرجعیت به‌وجود آورده است و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با طلاب و روحانیون، دغدغه خود را نسبت به موضوع بسیار مهم حفظ حرمت و شأن اساتید حوزه علمیه به‌ویژه مراجع معظم تقلید بیان كردند، تحلیل شما از این گفته‌های رهبر معظم انقلاب، چیست؟

برخی طلاب تندرو یا سوپرانقلابی یا خیلی تیزرو هستند كه به اسم دفاع از اسلام و انقلاب، اگر مرجعی كوچک‌ترین اظهارنظری كرد یا چیزی گفت، ممكن است حدود و شؤون او را رعایت نكرده و شروع به بی‌ادبی یا تهاجم لفظی به ایشان كنند و یک نوع هتک‌حرمت و كارهای غیر اخلاقی درباره مراجع صورت بگیرد كه این امر از نظر ما امری ناصحیح است؛ رهبر معظم انقلاب علاوه بر سخنرانی اخیر خود، همواره اینگونه كارها را نفی كرده‌اند؛ امام راحل هم در این مورد بسیار حساس بودند و می‌گفتند: «كسی كه حدود مرجعیت را رعایت نكند از عدالت و دایره ولایت خارج است.»

حال كه بحث طلاب تندرو پیش آمد، بد نیست اشاره‌یی به فعالیت برخی افراد كنیم كه به اسم جمعی از طلاب در زمان دولت قبل، در بعضی مواقع كفن‌پوش به خیابان می‌آمدند، اما مشاهده می‌كنیم كه همین افراد در زمان فعلی درباره برخی مسائلی كه اتفاقا بزرگان حوزه نسبت به آن واكنش نشان دادند بی‌تفاوت بودند، فكر نمی‌كنید كه این موضوع هم مصداقی از افراط و تفریط باشد كه رهبر معظم انقلاب هم دغدغه خود نسبت به این موضوع را بیان كردند؟

اغلب آن دسته‌ا‌ی كه كارهایی از جمله كفن‌پوشی و... را انجام می‌دادند، همان طلاب تندرو و سوپرانقلابی امروز هستند كه به آنها اشاره كردم و همان‌ها حالا جزو طرفداران دولت به حساب می‌آیند كه ما در حوزه علمیه قم، از همین طلاب تندرو و فعالیت‌های‌شان نگرانیم. توصیه ما نسبت به این افراد این است كه فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری دنبال كنند و از هرگونه تندروی بشدت بپرهیزند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین