کد خبر: ۱۱۱۴۴۸
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۸

ایران با تاسیس بانک تحریم‌های آمریکا را دور می‌زند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روزنامه غربی در گزارشی با اشاره به تحریم های موجود علیه جمهوری اسلامی از تصمیم ایران برای تاسیس بانک‌هایی در کشورهای مسلمان سراسر جهان به منظور دور زدن تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده خبر داد. 

به گزارش واشنگتن پست، مقامات آمریکایی در ادامه خصومت با ملت ایران ادعا کردند که ایران به‌طور مخفیانه در تلاش برای تاسیس بانک‌هایی در کشورهای مسلمان سراسر جهان از جمله عراق، مالزی با استفاده از اسامی جعلی و ساختارهای مالکیتی مبهم به منظور دور زدن تحریم‌هایی است که به طور فزاینده مانع فعالیت بانک‌داری جهانی این کشور شده است.

مقامات آمریکایی با بی‌اعتنایی به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران ادعا کردند که وزارت خزانه‌داری نام 16 بانک ایرانی را که متهم به حمایت از برنامه هسته‌ای این کشور و فعالیت‌های تروریستی هستند، معرفی کرده است.

مقامات آمریکایی که خواستند نام آنها فاش نشود، اعلام کردند: تلاش ایران برای تاسیس بانک‌هایی در کشورهای مسلمان نشان‌دهنده میزان رو به‌رشد تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است.

در همین حال یک مقام ارشد دولت "باراک اوباما" گفت: ایرانی‌ها درصدد تاسیس بانک‌هایی در مکان‌های مختلف در سراسر جهان هستند زیرا آنها معتقدند که قادر به انجام معاملات تجاری بدون کسب اجازه از سوی ایالات متحده هستند.

همچنین یک مقام عراقی گفت: تهران دستکم دو بانک را در بغداد از جمله یک بانک مرتبط با بانک ملی را که بزرگ‌ترین بانک تجاری ایران می‌باشد، تاسیس کرده است.

مقامات وزارت خزانه داری آمریکا همچنین طی هفته‌های اخیر از کشورهای آذربایجان، ترکیه، امارات متحده عربی، بحرین و لبنان بازدید کردند تا این کشورها را وادار به پیروی از تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران کنند.

اوباما 10 تیر ماه پس از امضای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران در کاخ سفید ادعا کرد: با این تحریم و تحریم‌های دیگر ما می‌خواهیم قلب توانمندهای ایران برای ادامه فعالیت هسته‌ای را هدف قرار دهیم.

به موجب این قانون داخلی که مخالف قوانین بین‌المللی است دسترسی ایران به محصولات پالایش شده نفتی از جمله بنزین و سوخت جت محدود می‌شود.

علاوه‌بر آن کلیه بانک‌های آمریکا از انجام داد و ستد با بانک‌های خارجی که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران سرویس می‌دهند منع شده‌اند.

اعمال تحریم‌ها بیشتر به منظور تحت فشار گذاشتن ایران به خاطر پیگیری برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور صورت می‌گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین