کد خبر: ۱۱۱۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۰
عملیات انتحاری طالبان در هرات؛

استراتژی جدید طالبان؛ احساس ناامنی ذهنی

اهداف بیش از کمیت خسارت، حس ناامنی را تقویت می‏کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین الملل: امنیت موضوعی است که تمامی مناسبات در افغانستان را تحت الشعاع قرار داده است. افزایش ناامنی در این کشور پاشنه آشیل دولت فعلی بلکه هر دولتی در افغانستان است، کشوری که بیش از 30 سال ناامنی را تجربه می کند و آرامش به مهم ترین خواست ملی در این کشور تبدیل شده است. از همینرو، طالبان الزاما نه با هدف کمی ایجاد تلفات در نیروهای نظامی افغان و یا نیروهای متحد به رهبری امریکا، بلکه با هدف ایجاد ناامنی در اذهان و جنگ روانی، دست به انتخاب اهداف می زنند. 

از همینروست که نیروهای طالبان، دامنه اهداف خود را از مراکز نظامی امریکایی و ائتلاف و همچنین نیروهای نظامی افغان در جنوب و مرکز این کشور به مراکز شمالی گسترش داده اند. شهر هرات روز گذشته شاهد عملیاتی انتحاری بود که در آن حمله ای به یک مرکز بین المللی صورت گرفت. در این حمله که در یک سال اخیر در این شهر بی سابقه بوده است، کسی از نیروهای سازمان ملل یا پلیس کشته نشد اما مهاجمان از پای درآمدند. 

به نظر می رسد نیروهای طالبان برای حملات خود الگوهای متفاوتی را در پیش گرفته اند و سال گذشته با حمله به یک محل اسکان بین المللی در کابل، این رویکرد بیشتر نمود پیدا کرد و آن، ایجاد رعب و وحشت و ایجاد احساس ناامنی در بین مردم و غیرنظامیان خارجی است. 

این موضوع در عین حال با توجه به این که نیروهای طالبان این بار شمال افغانستان را هدف گرفته اند، جایی که در یک سال اخیر کمتر متوجه آن بوده اند، به نظر می رسد، طالبان حوزه فعالیت خود را نیز گسترش داده و تلاش دارند کل افغانستان را ناامن نمایند. این موضوع می تواند در ایجاد ناامنی برای کشورهای همسایه افغانستان نیز مورد استفاده قرار گیرد، موضوعی که طالبان نشان داده است همواره این موضوع را نیز مد نظر داشته است؛ لذا کشورهای همسایه باید بدین تغییر الگو توجه ویژه ای نشان دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین